HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Är hörlursmänniskor samlare?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Njord
Member

298 Posts

Posted - 2007/06/20 :  17:12:48  Show Profile Send Njord a Private Message  Reply
Det är inte så ofta som jag ser hörlurar på begagnatmarknaden. Än mindre hörlursförstärkare. Samlar ni på er en massa grejer? Eller finns det något speciellt ställe där man säljer hörlursprylar?

Jag har ett par Sennheiser 435 som jag nästan aldrig använder. Det låter inte så bra. Förmodligen borde jag köpa en hörlursförstärkare. Från hörlursuttaget på min förstärkare är basen extremt påträngande. Från squeezeboxen låter det bättre men något fattigt. Helst borde jag väl köpa både nya lurar och stärkare men det är ju så mycket annat man vill lägga pengar på. Om det fanns en fungerande andrahandsmarknad kanske jag lättare skulle komma till skott.

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/20 :  17:40:43  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
www.hifimagasinet.com är väl det svenska altenativet. Sedan finns det en rad utländska, jag använder främst de från USA.

www.head-fi.org har massor av saker till salu på sitt forum.

www.audiogon.com har också massor.

Sen finns det även en rad andra sidor där man kan hitta begagnade lurar och förstärkare till schyssta priser. Anledningen till att det inte är så ofta man ser beggade lurar och lurförstärkare här i Sverige är för att lurlyssnandet inte är lika utbrett som högtalarlyssnandet.

Vad gäller samlare eller inte... för mig räcker ett par lurar. Har just nu ett par HD600 sen fyra år tillbaka men min brorsa har adopterat dem, så nu väntar jag på ett nytt par lurar, Grado GS1000, för 11700kr. :)

Andra tycks dock inte nöja sig med ett par. De ska ha flera, ibland också av samma hörlur. På Head-Fi som jag nämnde ovan finns det en kille som har ett antal HE90, Sennheiers uber top of the line elektrostathörlur.

Men, som sagt. Jag ser ingen vits i att ha ett stort antal lurar. Ett par räcker gott och väl.

Edited by - Mindless on 2007/06/20 17:42:07
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/06/24 :  00:09:30  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
En annan förklaring är att det är enkelt att byta hörlurar (till skillnad från högtalare!) och att de kostar relativt lite. Alltså kan man flera lurar för att passa olika musikstilar. Själv har jag dock bara ett par lurar för finlyssning (DT880), men en del andra för mp3-spelaren etc.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2007/06/24 :  16:24:27  Show Profile Send Mindless a Private Message  Reply
quote:
En annan förklaring är att det är enkelt att byta hörlurar (till skillnad från högtalare!) och att de kostar relativt lite. Alltså kan man flera lurar för att passa olika musikstilar. Själv har jag dock bara ett par lurar för finlyssning (DT880), men en del andra för mp3-spelaren etc.


Precis. Mycket enklare att köpa / sälja / byta lurar än högtalare och dessutom är det i de flesta fall billigare. Börjar man prata om hörlurar som Stax Omega II och Sennheiser Orpheus dock är det en helt annan sak.
Go to Top of Page

Patric
Starting Member

19 Posts

Posted - 2007/07/02 :  12:43:41  Show Profile Send Patric a Private Message  Reply
Jag är lite av en hörlurssamlare. För tillfället har jag följande grejer:

AKG k-1000 T-amp Sonic Impact (för DVD-lyssning)
AKG k701 + X-CAN V3(På jobbet)
Sennheiser HE60/HEV70 (för CD-lyssning)

Efter att ha läst recensionen i HIFI & Musik om Grado GS1000, så blev jag sugen på den luren också.
Sedan är jag sugen på att skaffa ett STAXlurar också.

Jag kommer nog inte att sälja någon av lurarna, oavsett om några låter bättre än de andra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000