Author |
Topic |
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 00:07:24
|
Jaha, då ska man summera kvällen...skit!
Det verkar som alla mina projekt skall ha ngn form av total f-up eller annat disaster, denna gång var det väl inget misstag direkt. Förutom att köra med billiga ClasOhlsson grejer. Kullagret på kantfräsen var inte så kul utan gick på lunch mitt i fräsandet och dessutom när jag höll på med en kant som vetter bort från min utsikt, framsidan förstås på båda sidorna...
Men jag upptäckte det först när jag körde lite på baksidan...så den blev också sabbad.
Bottenplattan är ju också körd.
Nu känner jag mig ganska trött...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
zix
Hifi-Barista
954 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 00:32:58
|
ouch ouch ouch ouch! OUCH!
...ser det värre ut i verkligheten på bild eller är det tvärtom? Det är inte hål rakt igenom nånstans va? Om det inte är större områden än det ser ut för så kanske kanske att det går att få ganska osynligt, med någon form av ifyllnadsmaterial, oljefärg och någon konstnär med bra färgseende. Att få till glans och exakt färg är svårt, men kanske inte helt omöjligt. Som tur är har träet lite ådring.
Att komma snett med fräsbitar är ju den stora skräcken. Jag hatar fräs egentligen, men för vissa grejer måste man ha den. Stackare! Hoppas du kan fixa det, bryt inte ihop bara, resten av högtalarna ser så välgjort ut så det vore synd om du gick och eldade upp dem nu. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 06:47:39
|
Bit ihop Magils, när du är färdig kommer vi säkert inte att kunna se vad som nu hänt, även om det känns sååååååååååååååååå trist just nu kan jag tänka. Man måste tänka positivt, nu kanske du och ialla fall jag har lärt oss något, jag kommer ialla fall inte sätta några Classe-järn i min kommande fräs, bara för att vara helt säker. |
J. Ullberg |
|
|
acebowler
Member
1178 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 08:01:01
|
O.. va kul...
Är det inte så där... när man närmar sig ljusningen så är det daxx...
MEN!
Ta en paus så kommer krafterna åter... vet hur det känns. Jag håller tummarna!
S
|
GM 70SE Nu kör vi!!
|
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 08:55:13
|
neeej, riktigt tråkigt! hoppas verkligen du löser detta, du har ju lyckats förr när du fräst fel!?, för de kommer att bli riktigt fina! |
eoJeud |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 09:02:31
|
Huuuuu inget kul det där Lider med dig.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 09:30:19
|
Tack för stödet, det är som ni säger, bara att bryta ihop och gå vidare. Ser nog lite värre ut än vad det är, men tyvärr blir det nog inte lika elegant fix som på Facetterna.
Nu när jag sovit på saken... Tillverka ny bottenplatta, har kvar 70 cm av Limträskivan, som iofs skulle bli en Center, men wth.
Tack vare frystejpen så är det bara där stålet gått in det är kajko, och största skadan är på baksidan. På framsidan är det ca. 1 mm av ytterkanten som är borta, frågan är hur den skall fyllas i? Antingen lappa genom att skära bort lite friskt, eller bara spackla med spån-trälimsblandning...
Vet inte om jag skall skylla 100% på fräskvaliteten, då jag har varit ganska elak mot den. Den har haft extremt långt utstick, när jag körde 15 graderskanten och har därmed inte fått gå helt "rent" utan wobblat lite då och då. Sånt kan mörda vilket kullager som helst. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 09:40:57
|
Tappa inte sugen nu! Det där går att reparera. Prova att slipa lite försiktigt. Om inte det går så får du skära loss den skadade biten fanér och lägga dit en ny liten bit. Det kommer inte att synas när du är färdig. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 09:57:59
|
Det är lugnt, inga tappade sugar här inte. Har lärt mig att "ta paus" är helt fel, problemet bara växer, bättre då att gå på direkt och ordna till det, så kommer man på framsidan av vågen igen.
De ska med till GBG...i en eller annan form |
|
|
Schack
Member
269 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 10:21:10
|
Hej! Många gånger är det bara du själv som ser skadan, för du vet var den är. Liten springa slipmjöl och vitlim att spackla igen, större skada får du göra som intarsia. Tappa inte sugen, jag vill gärna se dem i Gbg. Per |
Varför köpa något.när man kan bygga det själv. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 10:34:12
|
Ja, bra att de verkar lösa sig iallafall, det var inte kul att se hur stålet gått igenom. Jag är helt säker på att du fixar detta! Kör på nu och lycka till! |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 11:14:05
|
Otur.. :( ...men går det inte att fixera den del som har lossnat? med hjälp av spännband?
Gär det inte att köpa en fräs som ger större kantradie---å på så sätt dölja missödet med kanterna?
Edit: Ett annat sätt är att fräsa ut ett "profilspår". I spåret lägger man i en tunna trärämsor. Jag har i alla fall lyckats ett par gånger med dylik lagningsteknik |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2008/04/02 11:19:44 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 23:03:54
|
Nu är det fräst en ny bottenplatta...den blev finfin
Använder den kasserade som mall, det ska ju vara hål på samma ställe.
Sedan fräsfräsfräs, lånade ett nytt kullager från en annan.
Även bakre skadan är lappad och ligger i press. Kan notera att det är ganska knepigt att få ngt i spänn med så mycket sneda och välvda ytor. Finns liksom inget att spänna mot, tvingar etc bara glider.. |
Edited by - Magils on 2008/04/02 23:09:30 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/04/02 : 23:24:58
|
Får bygga en form, som högtalaren passar i, och som ger dig stöd för trycket.
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2008/04/03 : 01:10:04
|
Eller lägger ner lådan på ett sådant sätt att skadan ligger uppåt..lägg ett par pappersark t ex. sen en bit fanér (eller något annat med hård yta - men som är böjligt)..sen en bok med mjuk pärm till exempel. Ovanpå det lägger man något tungt - gärna något som gör att tyngden fördelas någorlunda jämnt.
Tror det funkar
|
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
Edited by - ohmega on 2008/04/03 01:15:32 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 09:31:51
|
Lade upp burken i reparationsvaggan igår...
Baksidan...ser inte så bra ut så här, men lite slipning och skarvfyllning.
Passbitar på framsidan där det blev smalt och inte såå djupt...
Sedan långa spåret ca. 3 mm djupt men bara nån mm högt...tillverkare ilägg av 4 st fanerskivor och sedan böjlimmade ihop dessa till en färdig bit.
Iom att den är färdigböjd så den kunde fästas med bara tejp, inget spänn
Ska kolla resultatet senare idag.
|
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/04/04 : 11:58:34
|
WOW!!!!!
Hatten av för dig Magils!!!!! Jag har sagt förr hur din hantverksskicklighet har imponerat grymt på mig. Men de senaste månaderna har jag sett hur du har blivit frustrerad på detta bygge. Sedan händer det här. Och du bara RESER DIG, FIXAR FELET & allting blir bra (ja, ja, inte än, men jag ser att det blir bra!!!!). Även om du är bäst på att göra högtalare, är du ännu bättre på att klara motgångar. Jag kan inte annat än gratulera!
YOU'RE DA MAN |
Är stationerad i Uppsala. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2008/04/07 : 22:20:58
|
Andy: Tack!
Nu får ni skåda resultatet...
Vänstra framsidan med limmade bitar
Och efter lite slipning..
Baksidan
Och den långa högra framsidan där böjda biten hamnade, detta är före slipet, så den är för tjock...
Kan väl säga att patienten överlevde
|
|
|
Buggsson
Medlem i AÖ
1657 Posts |
Posted - 2008/04/08 : 00:25:05
|
Härligt Magils, kör hårt så att vi kan lasta i dem i tid för GBG! |
J. Ullberg |
|
|
megalomaniac
Member
130 Posts |
Posted - 2008/04/08 : 02:20:44
|
Stående ovationer för väl hanterad krissituation *applåd*
ville bara dela ut en stor portion beröm för insatsen hittills. För oss i periferit är det väldigt spännande!
Tack för underhållningen |
Good enough, är bra nog... |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/04/08 : 09:34:54
|
Nästa gång det går åt h*vete för mig ska jag hyra in dig som konsult Blev ju jättebra det där! |
|
|
80-talet
Member
362 Posts |
Posted - 2008/04/08 : 10:00:37
|
grymt!! blev hur bra som helst. |
eoJeud |
|
|
Magils