HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt: Maggini - mätt igen...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 15

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/10/13 :  13:09:51  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Finns ett dokument på när man mätt induktansen vid olika placeringar på spolar, jag kan maila över den om du vill.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/10/13 :  13:13:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/10/13 :  13:23:56  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Tack Petter där var den
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/10/13 :  13:26:50  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vassego Det är en väldigt intressant sida som fått mig tänka om
när jag gör delningsfilter. Har även gjort liknande
induktansmätningar själv och fått i princip samma resultat.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/13 :  16:30:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jamen då har ju jag gjort rätt, tur att länken fanns, så man kunde kolla. Ganska lika alternativ 6 skulle jag säga, 15 cm avstånd också.

och med tanke på att talspolen i närmaste element kommer sitta vinklad i tredje dimensionen mot de andra två, så borde det inte vara någon issue.

Petter, inte är det spam att kommentera då och då.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/10/13 16:31:38
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2008/10/14 :  18:23:23  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kul att du hunnit prova lite på riktigt också, och riktigt kul att det dessutom låter bättre än tidigare.
Noterar bara i impedans simuleringen på förra sidan att den elektriska fasen är lite kapacitiv, men är lite osäker på att uttala mig hur det påverkar funktionen. Är dock ganska säker på att det är en fördel om den är lika mycket induktiv och i balans, dvs att den borde svänga lika mycket kring 0-sträcket vid delningen.

Har även noterat att du har lite "skräck" för att använda brantare filter till diskanten. Jag tror nämligen att du med hjälp av detta skulle få till en snyggare summering mellan elementen på alla sätt

Edited by - asto on 2008/10/14 18:24:01
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/14 :  21:27:14  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Bäst är om lasten är helt resistiv och gärna konstant (hög) impedans. Sämst är egentligen variationer både i fas och impedans. Sämst kombination är kapacitiv fas tillsammans med låg impedans...

Detta gäller i synnerhet om det är en rörhäck som skall driva.

Denna version som troligen får överleva DIY-träffen i Uppsala kommer nog eldas på med många strömstarka klass-D watt...om jag hinner bygga....

Kommer nog testa ett filter med högre ordning, men som sagt senare blir det. ( Tror inte filtret är flaskhalsen i nuläget)

Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2008/10/15 :  06:13:04  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Kommer inte tjata mer om elektriska fasens påverkan på grund av min okunnighet inom elektronik.

Var jag har fått mina påståenden eller antaganden ifrån är i princip alla filter konstruktioner och simuleingar jag sett framför mig hittils, då de har sett ut så i den elektriska fasen. rätt eller fel? jag vet inte

Jag är övertygad om att du kommer landa i ett resultat du är mycket nöjd med, och det är huvudsaken
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/15 :  08:49:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Asto, det är helt ok med synpunkter, jag var själv tvungen att surfa runt lite för att reda ut begreppen och ovanstående är vad jag kom fram till...finns säkert mer eller mindre kunniga som gärna säger emot detta också. För att bota "skräcken" har jag startat en tråd i teknik-delen

Det jag tror är absoulut viktigast är att få ett hum om vad som påverkar vad så man inte gör generalerror, det är därför man måste få tycka och diskutera.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/21 :  22:19:35  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
För att kunna köra aktivt så behövs det kraft...och jag har tänkt gödsla ordentligt.

- Rör??? det gör man väl avlopp av

Man tar en lådda, med lite färdiga hål.

Sedan borrar man några till...

Därefter kan man börja skruva dit lite grejer.

Nån som känner igen låddan?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/03 :  20:22:16  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så var det det två...på G...sladdragning återstår...

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/11/08 :  23:51:55  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Efter att ha sett dessa på riktigt idag: Vilken grej! Och bra lät de också. Jag ska fundera ut lite tips till ditt filter till toppelementen som du kan prova om du har lust magils (med färre komponenter också).
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/09 :  22:23:09  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kul att de uppskattades, jag har bara byggt sista månaden så jag har inte hunnit sitta ner och lyssna något alls nästan. Men tweaktips tas tacksamt emot.

Lådorna har jag fått ( eller bytt till mig ) av Imperial, har har mycket grejer och inte bara rör.

Stegen ovan blev ju spelklara, det andra rullade igång vi halv sextiden på fredagen, så de var riktigt pinfärska grejer. Jag skriver spelklara för de ska få nån fin utsida också såsmåningom.

Några byggbilder...

Rifa-kondingar på 15.000uF och 6 kvm kabel, borde kunna skotta bra med ström.

Trafon till dessa ger 2x40V och är på 400VA, Lite knepigt att pilla ner, tjocka kablar är inte så medgörliga, men sedan sitter de fint.

Nätanslutning sker med Neutrik PowerCon, riktigt rejäla grejer, annat än IEC nätbrunnar, åsså en ölflex som ser bra ut.

Spänning på, och det lirar, när man väl kom ihåg att sätta i nätsäkringen, på insidan sitter en softstart från Sjöström Audio.

Ursäkta skakig bild men fotar man med blixt så syns ju inte att lampan lyser.

Edited by - Magils on 2008/11/09 22:24:22
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2008/11/09 :  22:52:43  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Ett par konceptuella tips som du kan simulera fram själv värdena på komponenterna:

1. Diskanten har en L-pad på sig som bränner massor av effekt i onödan (2.2ohm parallellt med elementet). Med tanke på lättdrivetambitionerna jag läst lite mellan raderna om så kan man prova en annan metod. För att få så låg dist som möjligt så vill man att elementen ska se en hög look-back-impedans. Då kommer effekterna av olinjäriteter i elementens impedans som tex uppvärmning av talspolen eller modulation av talspoleinduktansen att minimeras. Prova att lägga bara ett för önskade dämpningen tillräckligt stort motstånd i serie med diskanten. Om man behöver dämpa impedanstoppen vid resonansfrekvensen (om den motverkar den filtreringsfunktion man vill ha) så är det bättre att använda en sugkrets till det. Då kan man ofta strunta i shuntspolen dessutom och bara använda sugkretsen för att justera avrullningen. Har man bara ett seriemotstånd så behöver man mycket lägre värde på seriekondensatorn. Shuntspolen kan man dämpa mha ett seriemotstånd för att justera fas, branthet och då klarar man sig med mycket tunnare tråd i spolen (om man ändå vill ha resistans).

2. Istället för en kondensator och en konjugatlänk parallellt med mellanregisterelementet (som sänker look-back impedansen enl. ovan resonemang) så kan man använda endast en dämpad kondensator (kondensator-seriemotstånd). Det höjer generella impedansen och ger mindre induktiv last samtidigt som man kan kontrollera brantheten väldigt noggrannt för att få rätt fas mellan elementen.

Om man vill så kan man istället använda en sugkrets som man stämmer av någonstans i stoppbandet som man justerar så att man får precis den branthet och q-värde man vill ha. Fördelen med en sådan koppling är igen att man får en filterfunktion som är nästan immun mot dynamiska variationer i elementets impedans. Delningsfrekvensen ändras inte och q-värdet ändras inte även om man driver filtret högimpedivt eller om elementets talspole blir varm.

3. Kolla på responsen i de olika spridningsvinklarna och med ena elementet fasinverterat så ser du att du har en effekttopp/energitopp mellan 4-8kHz. Den kommer höras som en liten klangfärgning i ett rum som inte är väldigt dämpat. Kollar man på onaxisresponsen så har du en platå där också. Det är lite "otur". Det skulle vara mera tur om det istället var en pytteliten dal där on axis. Det kan man fixa om man justerar värdena i ett diskantfilter. Enklast (mest justeringsmöjligheter) är det med en seriekondensator och en serieresonans parallellt med elementet. Då kan man dra isär/trycka ihop värdena på L och C samt justera R tills man har precis den form på avrullningen man vill ha och sedan är det bara att justera seriella C för att tilta hela responsen bredbandigt mer eller mindre mot låga frekvenser.

4. En sak till. Mellanregistrets resonanstopp vid 6-7kHz är ju idealiskt att ta med en serieresonanskrets parallellt med elementet. Då slår du ju flera flugor i samma smäll och kan justera branthet, q-värde och delningsfrekvens mha resonanskretsens ingående komponentvärden samtidigt som du får en generellt hög look-back impedans och ett dynamiskt stabilt filter.

Edited by - marens on 2008/11/09 23:14:48
Go to Top of Page

asto

2011 Posts

Posted - 2008/11/10 :  09:39:00  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Klockrent förklarat Marens, dina kommentarer ovan är farligt nära ett av de filter förslag jag har kommit fram till när jag gjort snabb simuleringar för att hjälpa Magils. Jag saknar dock förmågan att förklara vad jag gjort

Jag skall vid tillfälle gå tillbaka för att testa de punkter där jag avvikit ifrån dina tips för att se om jag kan finputsa resultatet ytterligare

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:05:47  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nämen, vänta nu här...nu blev jag ju sugen att börja labba med filtret igen.
- Jag hade ju tänkt leva med detta filter tills jag fixat akustiken, snyggat till slutstegen och Dacprexon, centerhögtalare, bashorn, och bänken. Det tar aldrig slut

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/10 :  13:11:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/10 :  21:24:31  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Så skall även lilla modulen få sin kapacitansbank. 4 kvm-kabel tycker jag räcker här.

BHC Slitfoil 10.000uF, inte lika mäktiga som riforna men ända. Använder bilsäkringar, tycker det är en snygg förpackning.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2008/11/10 :  21:45:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Maglis, vad du ligger i

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/11 :  08:27:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/11 :  14:23:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Modulerna monterade, bara några få detaljer kvar.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:32:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har nu labbat en stund på en ny version av toppfiltret...kan inte säga att resultatet är direkt något att dela med sig av. Känner mig grymt okunnig och väldigt trial-and-error mässig, med betoning på det sista. Får ta en ny ansats när jag blitt lite piggare. Såå dålig är ju inte nuvarande version...

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:38:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Lite byggbilder då...

Här spelar slutsteg nr 1...och jag kände mig glad. Ungefär som Anakin Skywalker när han får igång Pod-racern för första gången.. - "It's working"

Upptäckte i denna fas att Bleeder-motstånd över kondingarna inte är en så dum idé. Det blixtrar vackert när man skulle sätta i säkringarna.

Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:53:15  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Här spelar slutsteg nr 1...och jag kände mig glad. Ungefär som Anakin Skywalker när han får igång Pod-racern för första gången.. - "It's working"

Åh, Va roligt Kände likadant när jag kopplade upp mitt system efter mässan hemma.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/12 :  09:42:44  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Tro tusan det , det var väl ungefär 36 timmar kvar till mässan skulle börja, och ett steg till att bygga.

Go to Top of Page
Page: of 15 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000