HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 iTunes/Transporter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/06/06 :  20:37:24  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Jag har precis installerat min Transporter (läcker sak..), men jag kan inte spela upp mina iTunes-filer (det var liksom delvis det som var hela idèn...)genom den, har någon erfarenhet av det här problemet?

rolnor

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/06/06 :  20:51:01  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message  Reply
Nej, inga erfarenheter, har du läst tipsen här:
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?BeginnersGuideToiTunes
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/06/07 :  12:25:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det bör inte vara några problem. Du ställer in i Slim Server att du vill använda iTunes som bibliotek.
Jag gör så med min Squeezebox. Fungerar klockrent.

Återkom gärna med lyssningsintryck när du fått igång det hela.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/06/07 :  12:27:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttar till "WiFi och flerkanalsHiFi".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/07 :  12:23:45  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Björn-ola;

Det står på Slimdevises hemsida att man inte kan spela upp filer från Apple Music store, kan det vara så med låtar från iTunes Store att dom är skyddade och inte kan spelas? Jag får in hela biblioteket och allt ser OK ut, men när jag trycker på Play så spelas låten inte upp ändå??

rolnor
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/07/07 :  12:29:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Låtarna från iTunes ("butiken") är ju DRM-skyddade och det har varit ett visst liv om att Apple genom detta just låst in användarna i sina egna lösningar, främst iPod och iTunes (programmet).

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/07 :  12:36:22  Show Profile  Reply
Nej har man köpt drm-skadad musik så är det kört tyvärr.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/07 :  12:45:45  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Jag har inte heller lyckats få slimserver att känna igen AAC-filer från apple music store. Det verkar vara så här:
quote:
Aside from Apple TV, the AirPort Express is the only wireless music streamer authorized by Apple to play the protected AAC files you buy from the iTunes Store.

Squeezebox2 cannot play protected AAC music purchased from the Apple Music store, but you can burn protected AAC files to CD and reimport them with iTunes in one of the Squeezebox2 supported formats.

Cannot play AAC Protected music purchased at Apple Music Store without burning them to a CD-RW and then re-ripping them.


Edit:
PS.
AAC filerna på 128kbis/s har ju heller inte alls samma ljudkvalitet som fullformat från cd. Tycker jag i alla fall

Edited by - boombox on 2007/07/07 12:53:30
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/07 :  13:50:01  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Att bränna eländet och sen återimportera är väl en ny deffinition av osmidigt!! (vill helst inte erkänna, ens för mej själv, att jag köpt en Transporter som i princip är helt oanvändbar för mina syften, suck...)Jag tycker iTunes fil-kvalitè är helt OK, men jag har å andra sidan aldrig jämfört direkt med samma spår på CD... Får väl köpa en lång sladd mellan PC-ljudkort och stärkare istället??

rolnor
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/07 :  18:06:11  Show Profile  Reply
Du kan ju alltid ladda ner musiken du köpt i flac, du har ju trots allt betalat för den redan.

Annars köper jag gärna en Transporter billigt

För övrigt tycker jag att mata en Transporter med AAC filer är väl lite som att kasta pärlor till svin, eller?!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/08 :  02:36:47  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Martin.M;

Förstår inte vad är flac? Inte omöjligt att jag säljer den, idag använder jag den till web-radio, lite pinsamt... Håller med om att det är synd att köra komprimerat genom en sån fin grej, men det är ju så smidigt att ladda hem iTunes-låtar. Som jag sagt tidigare så kan jag inte höra skillnad på AAC filer och CD-kvalitè, har kanske inga guldöron??

rolnor
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/08 :  10:23:28  Show Profile  Reply
här kan du läsa lite om flac. http://flac.sourceforge.net/
Det är väl i stort sett standardkomprimeringen för förlustfri musik på samma sätt som mp3 är standarden för komprimering med förlust.

Alltså en Transporter är minst lika bra och med största säkerhet bättre än en cd-spelare i samma prisklass eftersom den alltid matas av en perfekt signal och inte innehåller några rörliga delar.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/08 :  10:49:19  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Martin.M;
Tack för länken.
Har läst en del om Transporter, såklart, ville ha en kompromisslös koppling mellan PC/iTunes och stärkare. Har förstått att den bl.a. läser av digitala signalen analogt för att minska/eliminera jitter.
Har tidigare haft en trådlös logitech music anywhere, men där kan man tydligt höra en försämring av musiksignalen. Vad tror du om en kabel mellan PC-ljudkort och stärkare? DAC-en är väl inte så bra i ljudkortet, sen tappar man väl en del i en så lång kabel?

rolnor
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:08:15  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Skulle det funka med en Airport Express vid transportern som du tar ut digitalsignalen ur och optisk kabel in i transportern? I så fall kan du ju köra trådlöst. Den är ju inte superdyr http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/wa/RSLID?mco=93FE310A&nplm=M9470
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:32:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är inte det som är problemet.
Transporter har inbyggd wifi.

Jag skulle undvika iTune Stores musikfiler, dels p.g.a. DRM-skyddet, dels p.g.a. att ljudkvaliten är för låg för Transporter, precis som Martin säger. Du utnyttjar inte den fina ljudkvalitet Transporter har.
Själv använder jag Squeezebox ihop med iTunes, men har rippat mina skivor i Apple Losslessformat. Då får man samma ljudkvalitet som på cd-skivan. Det är Apples motsvarighet till FLAC-formatet.
iTune Stores filer ligger på 128 kBit/s och det är så hårt man kan komprimera inom anständighetens gränser. Ärligt talat låter det inget vidare. Nu säljs också musik utan DRM-skydd under namnet iTunes Plus. Det är skivbolaget EMI som valt att ta bort skyddet. Den oskyddade musiken har kodats i 256 kbps AAC och kostar mer än de vanliga filerna. Dessa filer bör gå att spela i Transporter. 256 kBit/s låter klart bättre än 128 kBit/s, men jag upplever att ljudet låter hårdare än originalet. Varför ska man köpa sekunda vara?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:45:24  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
quote:
Det är inte det som är problemet.
Transporter har inbyggd wifi.

Tanken var att bara använda dacen i Transportern, men det inser jag nu att det var ingen bra ide. Även om det funkar så kan man ju inte välja musik via transporter/slimserver. Glöm den iden
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:14:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Aha, då förstår jag.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:29:36  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Har förstått att den bl.a. läser av digitala signalen analogt för att minska/eliminera jitter.

Hum, vad menar du det? Alla digitala signaler är krasst sett analoga signaler som tolkas digitalt. Men vad som menas här går jag bet på.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:31:02  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
boombox;
Tack för intressant uppslag, ska följa upp det.

Björn.Ola; Jag tycker att iTunes plus låter MYCKET intressant, har sett att finns reklam för detta på iTunes. En fråga: Finns det lika många plus-titlar som vanliga iTuneslåtar? Jag förstår att komprimerat är en kompromiss, men som jag förklarat så hör jag inte att det är någon försämring i mina Beolab5, om det sen pekar på brister hos min ljudanläggning eller hos mina öron/musikuppfattning spelar liksom ingen roll, i mitt tycke "duger det", skulle såklart önska att det var lika lätt att köpa musik i CD-kvalitè som komprimerat...

rolnor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:32:57  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Ayn;

Står så i specen/beskrivningen av Transporter, tror att jag förstår vad man menar, men jag är ingen elektroniker...

rolnor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:38:14  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Läste detta om iTunes plus, verkar vara begränsatt till EMI-material??

iTunes will continue to offer its entire catalog, currently over five million songs, in the same versions as today#8212;128 kbps AAC encoding with DRM#8212;at the same price of 99 cents per song, alongside the higher quality iTunes Plus versions when available. In addition, iTunes customers can now easily upgrade their library of previously purchased EMI content to iTunes Plus tracks for just 30 cents a song and $3.00 for most albums.

Intressant att kunna uppgradera..

rolnor
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/07/08 :  21:29:05  Show Profile  Reply
rolnor, det finns en del ställen som säljer i flac, tex http://magnatune.com/

Du kan också lyssna på allt i mp3 innan du köper.

Här är ett plugin så du kan lyssna på allt genom transportern http://magnaslim.sourceforge.net/

Ta nu och radera alla gamla mp3 och aac och spela lite high-end musik

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/07/08 :  22:07:20  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nu har jag hittat formuleringen...

quote:
Accurate Digital#8212;Transporter's digital path is not only "bit perfect", but also extremely accurate in timing precision. Clock signals in Transporter are handled not as ones and zeroes, but as precision analog signals. Specialized crystal oscillators, careful clock management, and linear-regulated logic supplies ensure the lowest possible jitter throughout the system.

Undrar vad tusan som menas. Intressant.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/09 :  07:14:44  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Marti.M;

Tusen tack, ska kolla upp det, förstår att det jag sysslar med är helgerån, men det är svårt att hitta en enklare lösning som inte ytterligare blir en flaskhals...

rolnor
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:22:50  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Tycker också det verkar som den Transportern borde vara hemma hos mig... ;)

I ditt ställe skulle jag köpa ny musik på skiva och sedan rippa den till FLAC, för användande på Transportern. Din iTunes-musik rippar du om, men du behöver inte bränna ut den på fysiska skivor. Går rätt smidigt med Nero & Nero Imagedrive, om du har en plugin till Nero för att avkoda AAC.

Välj "Image" som brännare i Nero, släng in alla filer från en CD och bränn den. Montera image-filen med Nero ImageDrive och nu har du en enhet som innehåller en virtuell CD att göra mp3/AAC/FLAC/whatever av. Omkodningen tar ett tag, men det manuella arbetet är mycket mindre än man kan tro, förutom första gången. När man rippat sin CD-image gör man "Eject" i Nero Imagedrive, bränner en ny CD med Nero (skriv över den gamla imagefilen, Nero förutsätter samam katalog), väljer "Load" i Imagedrive (den har samma image som default) - och en ny CD är klar.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/07/09 :  14:09:49  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Ledsen om nån blir frustrerad över att en sådan anti-audiofil(?)som jag har tillgång till såna här high-end prylar. Kan berätta att jag laddat hem mina första iTunes plus filer, funkar klockrent, låter utmärkt, i framtiden så blir säkert hela iTunes-biblioteket uppgraderat

tommy.peters; Tack för tips!

rolnor
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000