HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Salta västkustgubbar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:57:50  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Ner på kontaktnivå...

Purist Audio Design har en uppsjö kontakter för alla tänkbara situationer.
Split RCA kom väl till pass vid biamping denna gång.

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/03 :  17:58:35  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message  Reply
Som ägare till lådorna så vad det en sanslös upplevelse vad ett par P-260 kunde göra med dem. Ljudet jag hade innan söndagen var inte dåligt utan jag var ganska nöjd med vad S-150 kunde åstadkomma tillsammans med en S-1. Men efter ett pat timmars lyssning blev det klart att jag bara har kört VR-8'na på tomgång. Det var som högtalarna tog ett djupt andetag och spelade på ett annat plan. Jag fick känslan att mycket av problemen vid ca: 24Hz och neråt nästan försvann.

Tyvärr så kunde vi inte jämföra Clou och Kimber på denna kombo utan den testen fick göras på den ursprungliga uppsättningen elektronik. När denna test skulle genomföras fick vi alltså spela på S-150 istället för P-260'na ,det var inte så roligt eftersom steget från 2x60w klass A/biampat till 2x300W(?) klass AB innebar helt andra förutsättningar för välljud.

Ett stort tack till Timbre och "A" för en trevlig och givande söndag.


Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/12/03 :  18:19:07  Show Profile Send Rebo a Private Message  Reply
Har alltid tyckt att Accuphase grejer är otroligt snygga. Dessutom, av de scheman de har på hemsidan att dömma, så ser de ut att ha en rätt så sund inställning till hur man designar själva elektroniken. Tyvärr så har jag aldrig fått tillfälle att lyssna på dom. Jag är dock inte ett dugg förvånad över att ett steg från –70 talet fortfarande kan låta kanon bra [:)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/03 :  18:29:33  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply
Tack själv! Det var lärorikt, överraskande och väldigt trevligt...
Stegen är på 2X30 Watt klass A vardera, 2X130 Watt klass AB.
Jag har inte använt dom till större högtalare på ungefär 10 år. Var tveksam till hur denna sjuttiotalsmodell skulle stå sig.
Den ende som visste hur det skulle sluta var tydligen vår Accuphasevän. Han är ju även Von Schweikertdiggare så han hade säkert koll på VR-8:ornas känslighet, 96dB/1W/1m. Då kan det bli så här...
Att driva Staxlurar är ju lite en annan grej.
På den tiden hade man en annan uppfattning om anslutningskontakter jämfört med dagens machomuttrar.
Klämlisten passade ju bra till WBT... Bara att plocka av spadarna och dit med krympblecken direkt i kontakten.
Nästa gång kör vi i Göteborg!

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/03 :  18:33:25  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
Skall bli skoj med ett Göteborgsbesök..

Högtalarnas impedans är 4ohm nominellt... borde inte stegen ge 2x60watt då? Eller är jag ute och flyger?


Ingen som säljer några Accuphase Klass A steg förresten?

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2002/12/03 :  18:42:29  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by johan_björklund

Gottegrisar !

Jag om nån vet att Accuphase ÄR bra men ack så dyra. Har lyssnat på dom flesta modellerna som har tagits in i landet o jag har aldrig var missnöjd med vad jag har hört.

Att högtalarna har stora fysiska mått trodde jag skulle kunna ställa till med bekymmer i ett sånt rum. Inte att det skulle bli mycket bas eller så utan att det inte skulle bli homogent ljud utav att man hamnar för nära. Hur långt fram hade ni ?



Uppställningen är ca 2,30m mellan högtalarna (c-c) och avståndet till lyssningsposition är ca 4,20m. Lådorna är svagt invinklade och står ca 80cm från bakvägg. Tak,golv och långväggarna består av betong med parkett på golvet. Kortväggarna är reglat med gips

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:02:43  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Kollade i manualen och där blir man inte klokare.
Detta är sjuttiotalet...
Class A Operation:
30 watts per channel min. RMS at 8 ohms
15 watts per channel min RMS at 16 ohms
Vi säger att den dubblar...

Så kommer sista bilden där det hela började. I hifisoffan alltså...

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:07:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply


Låter det inte som om musiken kommer från ovan sky?
Högtalarna ser ju helt misskonstruerade ut.
Ingtet ONT, men det ser helmysko ut.

Kan du inte beskriva LJUDBILDEN, vart tänker man sig
orkestern när man blundar till exempel.. Känns det
verklighetstroget, eller bara STORT? Får en liten
röst också en LITEN platrs i ljudbilden?

Jag skulle vara mycket intresserad att lyssna på sådanna
högtalare..

Ta Timbres högtalare, där projekteras ljudet i öronhöjd, HÄR
mkt mkt mkt ovanför..

DOCK, och DOCK sa du att ni sitter dryga 4 meter bort,
det är ju toppen, rätt mycket. så blir det ju ett mindre
problem med hur man upplever ljudet.
Antar de är tänkta att sitta en bit ifrån.

Satt det Audax element enbart i dessa? 130CO och
10", samt 13" Audax

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:41:23  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

En mycket bra fråga!

Det man först slås av, när det stämmer, är rymden i ljudbilden.
Röster, instrument och övriga ljud kan projiceras nära, långt borta och fjärran skulle man kunna säga.
Mina egna högtalare, som dom står nu, kommer inte i närheten av detta.
Röster får ett eget rum med rymd omkring sig samtidigt som själva rösten kan vara knivskarp.
På första spåret av Richard Bonas "Reverence" finns en härlig orgel som flyter omkring i djupoktaverna. Här hör man t.o.m. efterklangen i upptagningsrummet på orgeltonerna. Hade inte märkt tidigare att denna orgel överhuvudtaget existerade... Nu hör jag det om jag spetsar öronen.

Har lyssnat ganska mycket på VR-8 och höjden på ljudbilden varierar oerhört med uppställning och rum.
Ibland kan cymbaler och röster hamna uppe under taket. Här var ljudbilden något hög men inte onaturlig. Låg blir den aldrig i ett normalt rum...
När det gäller djup och känsla av att ljudet projiceras långt bakom högtalarna, finns det många som är lika bra.
Här spelar högtalarkablaget en stor roll.
En sån här uppställning lämnar ingen oberörd och medryckande är den bästa beskrivning jag kan komma på.
Och det är väl just vad alltihop skall handla om egentligen...[?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:44:37  Show Profile Send ekman a Private Message  Reply
vad kostar egentligen vr8 sådär ungefär
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:44:40  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply


undrar vem som knep VR8:orna som såldes
rätt billigt på ultimate för nån månad sedan..

ett bra klipp då kanske.,

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/03 :  19:59:56  Show Profile Send Timbre a Private Message  Reply

Ett bra klipp i basen kan man säga...
Undrar om köparen fraktade hem dom själv...[:D
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/03 :  22:30:07  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
VR-8, Okej, mitt rum är 3,60 brett, 5,30 lång och har en höjd på 2,50.
Skulle vara kul att testa min förstärkare med dessa VR-8 igen...[:)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:06:08  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Till dom som undrade om Accuphase.
Jag har jobbat sent varav det sena svaret.

Det är fortfarande PIA import som tar in dom , men kopplingen mellan Hificenter o PIA har ändrats sen Per sålde affären. Sen dess så har Accuphase bara tagits in på begäran då dom siktar mer på 5.1 ljud då det säljer bättre. Innan kunde man se lite av varje men det var då det. En liten rolig sak är att det sitter lite foto inne på kontoret hemma från Timbre

Om det det är nått ni undrar om så hojta eller plinga till dom

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:42:36  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Hur står sig VR-8an mot dom nyare Von Schweikert modellerna? Dom nya konstruktionerna ser ju lite mera alldagliga ut, om man nu borser från nya VR-4a
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/03 :  23:58:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Niklas Nord



Låter det inte som om musiken kommer från ovan sky?
Högtalarna ser ju helt misskonstruerade ut.
Ingtet ONT, men det ser helmysko ut.

Kan du inte beskriva LJUDBILDEN, vart tänker man sig
orkestern när man blundar till exempel.. Känns det
verklighetstroget, eller bara STORT? Får en liten
röst också en LITEN platrs i ljudbilden?

Jag skulle vara mycket intresserad att lyssna på sådanna
högtalare..

Ta Timbres högtalare, där projekteras ljudet i öronhöjd, HÄR
mkt mkt mkt ovanför..

DOCK, och DOCK sa du att ni sitter dryga 4 meter bort,
det är ju toppen, rätt mycket. så blir det ju ett mindre
problem med hur man upplever ljudet.
Antar de är tänkta att sitta en bit ifrån.

Satt det Audax element enbart i dessa? 130CO och
10", samt 13" Audax?



Hej

Ibland kan jag tycka att vissa ljud lägger sig lite för högt i ljudbilden... men oftast så ligger de riktigt bra. Istället för att sångerskan står på knän framför dig så står hon faktiskt där... 165cm lång och sjunger.. och närvaro känslan kan bli ruuuuskigt bra..

Orkesters/stora band (live) blir enormt bra... Allt börjar där högtalarna står och går bakåt.. lager på lager.. du hör Exakt var ljuden kommer ifrån och skulle en musiker röra sig kraftigt så hörs detta också. Dynamiken och möjligheterna för ett ljud att öka/sänka volym är också bra... nästan så ljuden ibland smyger sig på en.. eller bara smäller till så man håller på att ramla av stolen.

Små röster blir också små i ljudbilden.... högtalarna spelar faktiskt som monitorer... man kan inte förstå hur sådana stora högtalare spelar som små monitorer.. förrutom när en bas trumma modell större slås till med kraft.. då är det som hela rummets luft stannar rycker till.. något man måste uppleva för att förstå..

Toppen är för övrigt lös.. eget filter i den... den står på black diamond racing puckar (fast monterade från fabrik så klart) och går att ställa i sidled och ner/upp. Hade man suttit ytterligare en meter ifrån högtalarn så hade nog allt legat på sin plats i höjd.

Ja.. Det sitter Audax element i den... iaf basarna! Vi kollade detta när Joakim (VR-8 på forumet) fick dem.

Ang att komma över och lyssna är nog inget problem så länge tid finns... alltid kul att lära känna mer folk samt att höra nya plattor för det är ju i slutändan musiken man vill komma åt..

mvh,

Patric
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  00:00:41  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by nin

VR-8, Okej, mitt rum är 3,60 brett, 5,30 lång och har en höjd på 2,50.
Skulle vara kul att testa min förstärkare med dessa VR-8 igen...



Jag kan säga utan att fråga Joakim att det är det ok om du vill göra detta... Hade varit kul att höra rörsteg på dem.. vi har inte testat detta ännu..

Vart bor du? Vi finns i Halmstad.. 13.5mil söder ifrån Göteborg.

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  00:05:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Niklas Nord



undrar vem som knep VR8:orna som såldes
rätt billigt på ultimate för nån månad sedan..

ett bra klipp då kanske.,.



Om man ändå visste detta.... hade varit kul med 2 Vr-8 ägare i halmstad... vi kunde ju testa hemmabio då..

Undra va de gick för ja... basen och ljudbilden de kan få till är makalös.. vill ha!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  00:09:10  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by David A

Hur står sig VR-8an mot dom nyare Von Schweikert modellerna? Dom nya konstruktionerna ser ju lite mera alldagliga ut, om man nu borser från nya VR-4an



Joakim mailade mr von Schweikert himself om lite hjälp ang placering etc... och frågade då samtidigt hur VR-8 stod sig mot de nyare modellerna.. och han sa faktiskt att VR-8an fortfarande var det bästa han hade gjort. Själv har jag hört några VR-4or av olika årsmodeller samt VR-3or.. och det är ju inte samma sak.. inte alls den stabila, supertighta basen eller den enorma ljudbilden.. inte ens klangen är den samma (testat med samma elektronik och kablage).

Dock så har jag inte lyssnat på VR-5 el likn... vet inte hur de låter alls faktiskt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/04 :  00:36:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Varför gick han ifrån den designen som han hade innan ?
Läste nått för nått år sem om nån översvämning i deras lokaler.

Hela produktlinjen som fanns när dom kom till sverige var minst sagt speciell

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  00:38:58  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by johan_björklund

Varför gick han ifrån den designen som han hade innan ?
Läste nått för nått år sem om nån översvämning i deras lokaler.

Hela produktlinjen som fanns när dom kom till sverige var minst sagt speciell.



Går många rykten vad som hände... men eftersom de är rykten så skall man akta sig från att sprida dem tycker jag. Skulle man göra något liknande idag så kan man nog inte sälja dem för det priset... sen kanske han ser mer pengar att sälja VR-4 lådor?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/12/04 :  00:50:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Neodynium

quote:
Originally posted by johan_björklund

Varför gick han ifrån den designen som han hade innan ?
Läste nått för nått år sem om nån översvämning i deras lokaler.

Hela produktlinjen som fanns när dom kom till sverige var minst sagt speciell.



Går många rykten vad som hände... men eftersom de är rykten så skall man akta sig från att sprida dem tycker jag. Skulle man göra något liknande idag så kan man nog inte sälja dem för det priset... sen kanske han ser mer pengar att sälja VR-4 lådor?





Så rätt så , sen har marknaden ändrats ganska mycket sen dess med. Allt ska vara så smalt o litet. Många av dom klassiska märkena har ändrats drastiskt , ofta till det sämre. Joakim är en lycklig jäkel iaf. Förutom när han ska flytta dvs
[:D

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/12/04 :  04:55:26  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by Neodynium

quote:
Originally posted by nin

VR-8, Okej, mitt rum är 3,60 brett, 5,30 lång och har en höjd på 2,50.
Skulle vara kul att testa min förstärkare med dessa VR-8 igen...



Jag kan säga utan att fråga Joakim att det är det ok om du vill göra detta... Hade varit kul att höra rörsteg på dem.. vi har inte testat detta ännu..

Vart bor du? Vi finns i Halmstad.. 13.5mil söder ifrån Göteborg.



Ja, det vore kul! Får snacka med han. Ska skicka förstärkaren för uppgradering och ska skaffa nya rör så jag får väl höra av mig till han senare. När jag lyssnade på dom hos Anders så körde vi med Luxman CD för 50 kakor och det var inte helt fel. Får kolla upp detta någon gång efter nyår.

Btw, jag bor i Karlstad
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  08:30:39  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by johan_björklund

quote:
Originally posted by Neodynium

quote:
Originally posted by johan_björklund

Varför gick han ifrån den designen som han hade innan ?
Läste nått för nått år sem om nån översvämning i deras lokaler.

Hela produktlinjen som fanns när dom kom till sverige var minst sagt speciell.



Går många rykten vad som hände... men eftersom de är rykten så skall man akta sig från att sprida dem tycker jag. Skulle man göra något liknande idag så kan man nog inte sälja dem för det priset... sen kanske han ser mer pengar att sälja VR-4 lådor?





Så rätt så , sen har marknaden ändrats ganska mycket sen dess med. Allt ska vara så smalt o litet. Många av dom klassiska märkena har ändrats drastiskt , ofta till det sämre. Joakim är en lycklig jäkel iaf. Förutom när han ska flytta dvs




De väger ju litegrann ja.. hehe..=) Det stämmer nog att allt skall vara smalt och litet... är väl trenden som gäller just nu.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/12/04 :  08:37:16  Show Profile Send Neodynium a Private Message  Reply
quote:
Originally posted by nin

quote:
Originally posted by Neodynium

quote:
Originally posted by nin

VR-8, Okej, mitt rum är 3,60 brett, 5,30 lång och har en höjd på 2,50.
Skulle vara kul att testa min förstärkare med dessa VR-8 igen...



Jag kan säga utan att fråga Joakim att det är det ok om du vill göra detta... Hade varit kul att höra rörsteg på dem.. vi har inte testat detta ännu..

Vart bor du? Vi finns i Halmstad.. 13.5mil söder ifrån Göteborg.



Ja, det vore kul! Får snacka med han. Ska skicka förstärkaren för uppgradering och ska skaffa nya rör så jag får väl höra av mig till han senare. När jag lyssnade på dom hos Anders så körde vi med Luxman CD för 50 kakor och det var inte helt fel. Får kolla upp detta någon gång efter nyår.

Btw, jag bor i Karlstad.



Gör så! Kan bli skoj..
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000