HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur lyssnar vi egentligen, vad uppfattar vi ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/26 :  02:26:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har lite jag tänkte att jag skulle delge er, tankar funderingar o sånt där

Dom flesta vet på ett ungefär hur det senaste året har varit för mig. När allt äntligen löste sig o dom nya prylarna trillar in så kom aldrig den där 100% glädjen. Inte för att jag inte var nöjd utan jag visste att alla prylarna måste plockas ner igen när det sista ska fixas (med start 4 Juni) Alltså skulle jag aldrig få grejerna att sjunga som dom kan.

Iaf så satte jag upp prylarna lite halvslarvigt o var helt såld !
Då vaknade hifinerven igen o jag redde ut basproblemen ganska omgående sen följde ett par månader utav rent musikspelande. Så nöjd som jag är, det WLM presterar har varit 120% av det jag vill ha, ingen har en så bra setup som jag, OK !
Ungefär så kändes det

Ibland har jag hängt på kritiska öron o visst är där prylar som kan förbättras men det är inget jag tycker är lönt att tänka på innan allt e klart. Utan jag har spelat på o bara känt mig som Ferdinand under korkeken.

Så långt är alla glada

Jag har haft lite besök då o då, jag har frågat om jag kan få ett ärligt svar vad dom tycker. Inte för att höra "fyfan vad bra" utan att fånga upp saker som jag har missat. Idag var Audionet på besök o det var lärorikt ! Vi har egentligen väldigt olika smak på hur saker ska spela men båda är ödmjuka inför andras setuper o vi är ärliga mot varandra/andra. Audionet ligger även inne med ett par riktigt vassa öron o han har en känsla för detaljer som inte jag har eller inte riktigt bryr mig om.

Iaf så efter ett tag sa han att är inte ljudbilden lite vriden åt höger ? Helt omöjligt sa jag då jag bara dagen innan faktisk hade lagt ner ett par timmar på justering o uppsnörning av stativarna.
Till saken hör med att en bänk står på ena sidoväggen o det hörs att den stör så jag pekade på det bla. Vi lät det bero o tjattrade vidare.

Kl 24 så satte jag på en kanna kaffe o satte mig för att ha en senare session enbart med stativarna. Utan att jag tänkte på det gled dom där riktigt kritiska öronen på o visst hade han rätt !? Helt plötsligt var all min glädje som bortblåst (Jäkla Micke ) o jag kände att det här måste åtgärdas bums !
Hur jag än mätte med snöre o kollade vinklar så hittade jag inget som jag kunde peka på. Nu börjar jag att bli pissed för nåt är fel !!!

Efter ett par minuters tjurande flyttar jag bort ett litet runt bord som står bredvid stolen och ................................
Men Va F-n ??
Helt plötsligt vrider sig ljudbilden rätt o allt sitter som en smäck ?
Bordet stod bredvid stolen o är 35 cm brett.


Det jag blev så paff på är att man kan uppfatta en sådan sak o på vilket sätt det gjordes. Det bordet har jag själv använt lite då o då men aldrig direkt uppfattat vad det har gjort. Ens sätt att uppfatta saker ändras även dagligen o efter humör. Vetskapen om att allt ska packas ner igen har gjort att jag aldrig har lyssnat riktigt kritiskt o det är jag otroligt glad över. Jag har bara känt 120 % glädje när jag har spelat.

Vad händer sen när lägenheten är klar ? Vissa förändringar ska göras i akustiken, basen ska plockas bla. Kommer jag att få samma glädje som nu då jag vet att jag bara har en viss tid kvar att lyssna ?
Det sista jag vill är att glädjen ska försvinna o jag bara kommer att leta fel.
Det är grejer som rullar runt i skallen nu. Efter bordet plockades bort så åkte dom kritiska öronen av ganska snabbt o glädjen kom o jag hoppas verkligen att det blir likadant sen.

I samma veva kom jag att tänka på hur många uppgraderar ständigt, letar små nyanser. Ett byte av en kabel eller cd påverkar men inte i närheten av vad ett skifte av högtalare eller akustik gör. Sitter dom o lyssnar ständigt med kritiska öron eller kan dom bara luta sig tillbaka o njuta ?
vad är det då som gör att man hela tiden jagar förbättringar ?
Även jag gör det men mest inom akustiken men jagandet finns där. Och då har jag också känt att glädjen dämpas eller försvinner o då kan jag inte slappna av o njuta. Så egentligen är vi ganska lika varandra.
Se inte ovanstående som någon kritik mot kabelbytare. jag har turen att kunna göra vad jag vill åt akustiken här hemma. Jag tog då valet att lägga ner energi på det istället för kablar

Till saken hör att jag jag under en månads tid har haft grejer hemma för test men inte har lyssnat kritiskt i den bemärkelsen utan jag har letat en helhet istället. Normalt gör jag inte det utan snöar in mig på detaljer som egentligen är helt oviktiga. Så även att lyssna avslappnat med en annan attityd fungerar aldelles utmärkt när man testar grejer o jag kom inte att tänka på det förens idag.
Hur har jag kunnat testa o utvärderat prylar på fel sida 100K men ändå lyckats att plocka skillnader som har varit bättre/sämre ?
Det har inte varit jobbigt för 2 öre faktiskt utan mer
"Och vad kommer hända nu ? Skit samma det kommer att lira som f-n"
Jag kan inte neka att ett Habegär kom in i bilden men med en lite axelryckning. Jag kände en glädje att pryl X spelar som tusan, en sån skulle man nog ha ! Sen var det inte mer med det ?!


Jag har aldrig haft ett så avslappnat förhållande till HiFi som jag har nu av någon anledning.


Ingen behöver kommentera det här utan jag bara kände för att skriva av mig.

Ps
Jag har läst igenom o gjort vissa förändringar i texten.
*edit*
stavfel o mer text





>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/26 03:36:44

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/05/26 :  05:54:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Jag minns det lilla bordet,om det nu är samma som stod där när jag var hos dig.

Riktigt härligt egentligen att läsa ditt inlägg,det måste jag ju säga.
Att det lilla sketna bordet kunde göra så mycket trodde jag aldrig,inte en chans i världen att jag nånsin hade tänkt på det heller!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/05/26 :  08:33:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mycket bra funderingar! Att ha en avslappnad attityd och en insikt om att anläggningen skall passa mig och inte någon annan ökar sannolikheten för att jag skall bli nöjd. Kritiska öron bör man försöka koppla bort för det mesta eftersom de faktiskt förstör själva musikupplevelsen tycker jag. Det är OK att lyssna kritiskt på musiken och följa detaljer och upplägg men olämpligt att lyssna kritiskt på återgivningskvaliteten om det är musikupplevelsen man sätter i första rummet. Att detta förhållningssättet dessutom tycks fungera bäst för utsållning av lämplig HiFI-utrustning gör det ju inte sämre heller. Detta är förstås min åsikt och det är tillåtet att tycka annorlunda.

Beträffande bordet vid sidan så har jag faktiskt mätt upp påverkan av ett sådant en gång. Efter att jag sett påverkan på mätningen så flyttade jag undan det och lyssnade, det gjorde skillnad! Oftast står bordet kvar för man måste ju kunna ställa kaffekoppen någonstans men ibland så rullar jag bort det vid finlyssning.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/26 :  08:52:10  Show Profile Send iroise a Private Message
Att fastna i att lyssna mera på hifi och inte så mycket på musiken är för mig katastrof. Visst skall det hänga ihop både hifi-mässigt och musikaliskt men för mig blir det en källa till oro/missnöje om jag låter det hifi-mässiga ta överhanden. Hamnar ibland i detta och börjar då direkt tänka på olika förändringar som jag borde göra och visst finns sådana behov, men när jag är riktigt nere med musiken och glömmer sådant, då har jag faktiskt mina största stunder med musiken. Andra gånger så sitter jag och lyssnar på anläggningen och då är det inte så kul. Det intressanta är att de Lp/cd som har det mest förträffliga ljudet är (anser jag) ack så pretto/tråkiga rent musikaliskt och ger ofta inte musikaliskgåshud. Har inte en aning om detta har med johans inlägg att göra men skriver det ändå.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/26 :  09:53:38  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag har lärt mig väldigt mycket de sista 2 åren. Jag lyssnar på ett annat sätt, har visserligen varit inne i cirkeln "bara lyssna fel" men har kommit ur den onda cirkeln. Jag har på senaste tiden njutit av musik, letat ny musik och tyckt att livet leker.

Mina två cent här har också med Audionet att göra! När han var här så efter en stund tyckte han att hela ljudbilden var något hög. Öhh, vaddå? tyckte jag.... vi la två lite tjockare tidningar under bakre högtalarfot för att stuka högtalaren nedåt 1,5cm mot lyssningsposition. Ja, vad ska man säga - det blev markant skillnad i placering av sångare och instrument, det blev inte bredare men betydligt bättre precision. 1,5 futtiga centimeter stukning För mig är varje sådan minidetalj som förändrar (bättre likaväl som sämre) fortfarande oehört förvånande.

Micke har således, förmodligen, ovanligt känsliga öron. Väldigt häftigt!

Slutligen vill jag gratulera Johan som med sina WLM har hittat vad jag har hittat inom elektroniken, kompisar som stannar

Artphotography
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/26 :  10:45:36  Show Profile Send Stickan a Private Message
Kan du inte skicka ner dina öron till mig ett par dagar Audionet?
Trots att mina pryttlar inte är i närheten av Johans kommer jag ibland på mig själv med att sitta och lyssna på anläggningen istället för musiken.

Jag vet ju numera att hur mycket jag än skulle tweaka, eller asa in "dyrhifi" i rummet, så blir resultatet inte i närheten av anläggningens potential p.g.a rummet helt enkelt.

Då jag har en flytt i tankarna går mina funderingar istället i banor som:Måste försöka hitta ett ställe med bättre akustik än det nuvarande osv.

Just nu spinner Chris Rea`s "New light through old windows" i spelaren på ganska låg volym och jag sitter bara och myser, är ju så det skall vara.

Att de flesta av oss lyssnar på anläggningen ganska ofta är förmodligen knutet till vårt stora intresse för hifi och musik i kombination med varandra så att säga.

Men för att kunna njuta av musiken och inte ljudet är det bäst för både själ och plånbok att låta sig förföras av svänget o liret istället för att granska anläggningen.

Men det är svårt att låta bli för det är ju så rasande roligt att kolla in nya/andra prylar, "tänk om" är en tanke som ständigt ligger och lurar i bakhuvudet.
Det är inte lätt att ha en hobby som denna, men som med mycket annat måste man nog försöka dra gränser.
Det är inte kul men förmodligen nödvändigt.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/05/26 :  11:23:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har också upptäckt hur känsligt det är med akustik och möblering. Det hela började med att jag ville uppgradera ytterligare men efter att ha hört vad akustik gör insåg jag att jag måste fixa mitt rum innan jag ens tänkte tanken på uppgradering, det är ju svårt att utvärdera grejer i ett uselt rum! Har nått en bit på vägen nu så kanske det blir ett hemlån av tex försteg eller cd-spelare. Skillnad? joda det låter klart bättre efter lite akustiska övningar .
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/05/26 :  11:31:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lyckliga är de som bara lyssnar på musik.
Vi som uppgraderar jagar ett undanflyende mål och blir adrig nöjda och känner ingen lyssningsglädje.
Jag lägger ned det här, säljer skitet, köper en klockradio och börjar lyssna på musik igen!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/05/26 :  12:46:31  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
Jag lägger ned det här, säljer skitet, köper en klockradio och börjar lyssna på musik igen!

Köpte nyligen en klockradio i butiken där jag praktiserar för 145:-.
Låter skitbra!! Nu vaknar jag till och med på morgonen plus att jag får schysst ljud på köpet, för 145 spänn!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2007/05/26 :  13:44:40  Show Profile Send Jonne a Private Message
quote:
Jag har också upptäckt hur känsligt det är med akustik och möblering.


Det har jag också gjort,det har mycket större betydelse än jag trodde.
Försöker få mitt lyssningrum likadant på båda sidor,dvs antingen möbler på båda sidor rummet eller inget alls.Detta har gjort mycket hemma hos mig.
Go to Top of Page

thosod
Member

111 Posts

Posted - 2007/05/26 :  18:36:24  Show Profile Send thosod a Private Message
Slappna av Johan
Det gjorde jag idag
målade fönster och lyssnade samtidigt på lite gamla
Rolling Stones plattor fy fan vad jag njöt, och målningen gick som en dans, keep on rockin´
listen the rythmen and the falling rain
vh
Thomas

Edited by - thosod on 2007/05/26 18:58:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  03:15:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kul att läsa era svar för ni förstår vad jag menar Att fastna i uppgraderingskarusellen är jättelätt o ofta säger man att jag ska bara ha pryl X sen är jag nöjd. o 6 mån senare så letar man nytt igen

Jag själv vill bla annat göra mig av med mitt A-50 o sen McCormack stegen för dom tar för mycket plats. Men då är jag tillbaka till ruta 1 igen o det är just det jag inte vill !! Men här handlar det inte om att jag är missnöjd utan det handlar om rent praktiska saker, men det bär emot iaf.

En annan rolig sak var att jag lånade hem en skivspelare idag mest på skoj o fixade ett par skivor. Bla annat skivan över alla andra, Amarok med Mike Oldfield. Så grymt besviken jag blev där var det länge sedan jag blev. Luften gick ur mig o vinyl ligger nu allra sist på min prioriteringslista. Inte pga formatet eller pga spelarna utan att då har man ännu mer att hålla reda på bla pressningar o olika utgåvor. Sånt vill jag inte hålla på med för då kommer skepsisen o kritiken in igen.

*edit*

jag kan tillägga att mycket av den avslappnade förhållningen jag har idag beror på högtalarna faktiskt. Dom är inte superdetaljerade men otroligt homogena. Dom är egentligen inte bäst på nått men förbaskat bra på allt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/27 03:30:14
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2007/05/27 :  08:18:35  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Jag har liknande erfarenheter då det gäller möblering. I en gammal setup hade jag en golvlampa stående mellan högtalarna c:a 1 meter bakom. Min dåvarande fru tyckte hon behövde den någon annanstan och flyttade den, under 2 veckors tid kunde jag inte förstå vad som hänt med mitt ljud som jag normalt sett var så nöjd med. Till slut kom jag på att jag skulle prova att sätta dit lampan igen och då var jag hemma igen.

Annars så har jag väl 2st moder jag går in i, en för utvärdering för att hitta mitt ljud, och en för att just lyssna på musik. Men det är trots allt så att den första moden måste ha sköt sig för att den andra moden skall kunna koppla av och ta till sig det som presenteras.

Sammanhållning och homogenitet är viktigt för helheten, om det sedan saknas lite transperans och detaljer stör inte musiken så mycket som om man har ett frekvensområde där det finns peekar eller dippar.

Jag är glad för Johans skull att det nu börjar ordna upp sig med allt där hemma, du har inte haft det lätt kompis. Du sitter nu med en anlägning som kommer att ge dig mycket musik. Jämfört med hur Talonerna spelade hemma hos dig är det i mina öron en enorm skillnad hur du får din musik presenterad idag.

Johans ljud är nästan en surround upplevelse, ljudbilden är enorm på alla håll. Klangen är riktigt bra och jag tycker kanske att Johan är lite återhållsam när han säger att det inte är superdetaljerat, jag uppfattar ljudet som naturligt detaljerat. För om man nu skall vara ärlig så är detaljerat i hifi sammanhang kanske inte alltid så naturligt.

Jag vet att Johan älskar sin bas, och den är fin och är mycket utsträckt. Men det är ändå inte på detta plan som denna anläggning förför mig utan det är just i diskanten och den ofantliga rymd i ljudbilden, man sitter nästan inne i det ibland utan att det sätter sig i knäet. Visst ljudbilden är överdrivet stor stundtals, so what, I like it. Diskanten har en kropp och en köttslig närvaro som man ytterst sällan får njuta av i andra högtalarkonstruktioner/ setuper.

Nej Johan, gå du och vänd en platta till och låt vinylen sjunka in. Du kommer att hitta tillbaks till musiken när gubbarna äntligen blir färdiga med sitt jobb och ert liv kan gå tillbaks till det normala.

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2007/05/27 09:25:29
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/27 :  08:34:46  Show Profile Send iroise a Private Message
Vinyl är speciellt för mig där ingår en hel kultur av samlande, pressningar/grupper/länder/genrer mm mm denna bit är ett måste för mig för att jag till fullo kan uppskatta hela vinylkonceptet, förutom detta har jag också rötterna bakåt dels till min gamla skivsamling/ungdom dels till musikhistorien men även till ljudet dvs det speciella ljud som finns/fanns i plattorna, dynamiken och mjukheten.
Blandar jag ihop begreppen dvs jämför Lp-ljudet med cd-ljudet blir det inte bra. Dessa två format bedömmer jag var för sig. Det finns folk som tycker att vinyl alltid låter bäst och vice versa själv tillhör jag inte någon av falangerna utan står förankarad ungefär i mitten dvs ibland låter cd bäst ibland vinyl.
Jag tror också många samlar vinyl för att det går att få ihop en samling till vettiga pengar iaf för de som gillar rätt saker LÄS inte så dyra grejor.
Att samla ihop musikhistorien är för mig mycket kul speciellt med tanke på att jag skriver om den hela tiden dvs det dyker alltid upp nya grupper/namn som jag förstår har varit tongivande i musikhistorien och som jag därför behöver komplettera samlingen med.

Och så det här med jagandet av bättre ljud. Att ständigt jaga nya/bättre ljud-upplevelser innebär för mig att jag hela tiden vill ha mera ungefär som ett missbruk, antar jag. Jag tror att det var Gothe som skrev att det i livet som hela tiden bygger på kortsiktiga kickar inte varar så länge utan måste hela tiden öka i intensitet för att ge samma tillfredställelse! Sätter jag in detta i hifi-begreppet så fattar jag att jag aldrig kommer att bli nöjd utan att det endast är min ekonomiska inkompetensnivå som kan stoppa uppgraderingarna.
Nej som någon sktev så funkar det bäst för mig om jag endast spelar musik och läser eller sysslar med annat under tiden och endast ibland sitter o lyssnar superkoncentrerat, då tar jag fram prettoskivorna de som mest är inköpta för ljudets skull! och njuter men i samma stund jag hör brister tar jag av möget och sätter istället på en gammal lp köpt för musikens skull och rensar skallen. Men men jag skulle nog behöva nya högtalare

Edited by - iroise on 2007/05/27 08:40:03
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/27 :  09:31:45  Show Profile Send iroise a Private Message
Måste bara kommentera Audionets synpunketr på Johans diskant: Jag håller med till fullo!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/27 :  09:45:10  Show Profile Send FBK a Private Message
Mycket kloka och bra inlägg i denna trådMan känner igen en del

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/27 :  10:22:45  Show Profile Send huzze a Private Message
En "bred" tråd. Om hur vi lyssnar, akustik, placering och uppgraderingssjukan.

Guldöron har jag aldrig haft och det är väl på gott och ont att ha det. (Har hört skillnad på kablar men lyssnar inte så kritiskt längre.) Jag har gehör och taktkänsla istället, vilket kan vara bra så irriterande fast på ett helt annat vis.

Mitt lilla bidrag till tråden blir:
Jag lyssnar nog väldigt lite efter bredd, höjd, djup och rumsinformation. För mig är det viktigare med instrumentseparation, tighthet, klarhet (luftighet?) och att det finns botten i ljudet. Sen är det bara för mig att lyssna på musiken som framförs. Dåliga inspelningar drabbar dock både guldöron och mina "musikeröron".

Slutligen så är det väl vår helhetsupplevelse som avgör om det blir njutbart och vi slutar "lyssna" och bara fortsätter att skyffla plattor...

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/05/27 10:25:10
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  11:03:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag följer tråden med glädje för många visa ord har skrivits.

Audionet träffar spiken otroligt väl när han nämner att han har 2 Modes. Tycker man att något är snett i ens anläggning utan att kunna peka på vad då har man säkert svårt att hoppa in i "slappna av mode" för man sitter o retar sig.

Det Iroise skriver om jagande av bättre ljud o den insikten han har fått är nåt man kanske borde lära sig i större utsträckning. Kan man gå nån kurs måntro ?


Huzze skrev
quote:
Mitt lilla bidrag till tråden blir:
Jag lyssnar nog väldigt lite efter bredd, höjd, djup och rumsinformation. För mig är det viktigare med instrumentseparation, tighthet, klarhet (luftighet?) och att det finns botten i ljudet. Sen är det bara för mig att lyssna på musiken som framförs. Dåliga inspelningar drabbar dock både guldöron och mina "musikeröron".

Slutligen så är det väl vår helhetsupplevelse som avgör om det blir njutbart och vi slutar "lyssna" och bara fortsätter att skyffla plattor...


Slutklämmen är jätteviktig tror jag !







>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/05/27 :  16:22:17  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Vissa dagar spelar det ingen roll hur bra din anläggning är

I was talking to myself!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/27 :  16:50:26  Show Profile Send rolnor a Private Message
En sak som jag bara vill skriva är; Skaffa Beolab 5 så är det slut på uppgraderingskarusellen!! (väl medveten om att många inte har råd...)

rolnor
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/27 :  17:19:38  Show Profile Send Lech a Private Message
Eller varför inte "ett helrör",det brukar hjälpa.

Det ruset består och ger ingen "baksmälla"
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  18:27:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tråden handlar inte om smak o tycke grabbar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/27 :  18:48:02  Show Profile Send rolnor a Private Message
johan.björklund;

Nä, man kan kanske undra vad den egentligen handlar om??
Jag tycker att min kommentar var delvis on-topic, eftersom Beolab5 har en så stor ljudbild att ett litet bord förmodligen inte kan fucka upp det hela

rolnor
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/27 :  18:48:23  Show Profile Send nahoj a Private Message
Får säga att jag håller med om det mesta ni pojkar skrivit tidigare, och får nog säga att jag har så kallade "guld öron" och jag lyssnar nog ungefär lika ofta med dem kritiskt, som att jag bara kan sitta o slappa o njuta av musiken allt beroende på vilket humör jag är på

Fast de sista 10 dagarna har det nog varit 100% guld öron inställda på kritiskt läge då jag köpt ny cd

Men förutom det.

Och de få gånger jag har tyckt mig finna något att klaga på i anläggningen det sista så har jag ett bra botemedel, eller 2 blir det visst

1 ta lång promenad med hunden bara andas frisk luft o lyssna på fåglar o andra ljud som finns i naturen.

2 gå ner till närmsta hifibutik o lyssna på något riktigt svindyrt som är helt fel uppställt/matchat o gå sedan hem igen o upptäck hur bra det låter hemma ändå
Funkar varje gång

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/27 :  19:04:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag tycker att min kommentar var delvis on-topic, eftersom Beolab5 har en så stor ljudbild att ett litet bord förmodligen inte kan fucka upp det hela


Jag förstår vad du menar
Den poängen jag ville få fram är hur enkelt man går från att vara den lyckligaste människan i välden till att allt bara blir helfel.
Att WLM spelar med stor ljudbild hänger ihop med att dom nyttja reflexer. Kommer då ett bord i vägen då går inte reflexen dit den ska o då blir ljudbilden skev.
Inget konstigt alls med det faktiskt, diffusorer jobbar precis likadant.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/05/27 :  19:24:11  Show Profile Send Lech a Private Message
"helrör" och horn råder bot på det mesta.

Inga bord i världen stoppar.....,
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/05/27 19:25:19
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000