HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Transcriptor Hydraulic Reference
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/09 :  14:32:32  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Har tröttnat nu på min Rega och skaffat en retro klassiker, Transcriptor Hydraulic Reference. Kunde välja mellan Goldmund Studioetto och Transcriptor Hydraulic Reference och det blev det andra. Transcriptor Hydraulic Reference vs. Goldmund Studioetto? Åsikter och synpunket på detta!? Behöver nu manual för både tonarm och drivverk. Var finns sådana att skaffa? Det är den invecklade tonarmen med en massa inställningsmöjligheter som ligger i ett siliconbad. Tips för lämpliga PU uppskattas oxå!

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2007/05/09 15:39:36

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:35:02  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Jag tror iofs att Studietton är en bättre grammofon med Transcriptorn är ju såååå ball. Vilken tonarm sitter på?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:56:01  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Här finns manualer

Om du vill ha lite mer ingående tips om tonarmen och pickup till den så tror jag att Johnnantais på Audiogon är killen att kontakta. Här hittar du honom

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:43:06  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Tack för tipset! Jag tycker att Transcriptor är så himla snygg och det vet just utseendet som fick mig att köpa den. Heter tonarmen Fluid? JAg tror det i alla fall. Konstigt tonarmslyft och massor med småskruvar för olika inställningar.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/05/09 :  20:09:37  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Ja, tror den heter Fluid.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/05/10 :  10:32:28  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Du gjorde ett bra val. Man kan inte bara välja grammofon på massa rationella argument. Estetik och känsla är lika viktiga de. Fluidarmen är en ganska knäpp konstruktion. Back in the days var det många som petade på en SME3009 istället, den är mer allround.
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2007/05/10 :  11:43:09  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Dessutom har du en spelare som finns på MOMA - Museeum of Modern Art - i NY... Jag blev glad när jag åkte upp för rulltrappan och det allra första jag såg var en Transcriptor Hydraulic Reference.

Jag vill minnas att man fyller några droppar silikon i lagret.

Men när jag köpte min LP12a 1986 så var det en kvalitetshöjning. Fast jag har min Transcriptor kvar, skulle faktiskt hellre sälja Linnen, för det är inte ett konstverk...

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/16 :  08:24:47  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Har testat min Transcriptor och det är först nu jag kan säga att vinyl låter bättre än CD. Nu är det inte så att jag har digitala high-end prylar hemma men transcriptor spelar skortjan av tex DAC3 som matas med en philips spelare. Även en del andra dyrare (lånade) DA-omvandlare testades med olika transporter men vinyl låter klart bäst.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/05/18 :  21:40:01  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Grattis till en vacker spelare. Jag tyckte min lät lite bummlig i basen så jag kollade igenom den lite som kan skådas på ett grannforum.
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1227&st=0&p=18233#entry18233

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/05/19 :  17:46:24  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Fantastiskt
Behöver faktiskt trimma upp min. Tips!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/05/19 :  18:43:57  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
quote:
Behöver faktiskt trimma upp min. Tips!?


Prova med 45 rpm på en 33-varvare

Skämt åsido, jag har inte gjort nåt mer än dämpat min plint och det gjorde gott.
Jag har orginalarmen oxå men har inte testat den sen jag fick ta över spelaren. Kanske åker den på så småningom.

Sen måste man ju ha en sån här!


torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000