HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har drabbats av flerkanalssjukan...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/03 :  13:53:08  Show Profile Send OcA a Private Message
Jaha, då var det kört!

Multikanalsdjävluen kom och bosatte sig i helgen och jag har nu sålt min NAD S300 och väntar på en Yamaha DSP AZ2. Ska bli kul och spännande att prova något nytt!

Som center blir det en PMC ur samma serie som jag redan har och bakhögtalarna blir Mirage Omnisat. Kablar blir EKK för hela slanten!

Är dock lite orolig för tvåkanalsprestandan, men det kan ju avhjälpas med separat slutsteg för frontarna vid senare tillfälle...

Tror ni jag hoppar i galen tunna nu eller?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:00:58  Show Profile Send Kanhow a Private Message
Beror nog mest på vilket du gör mest.
Lyssnar du mest på cd så kommer du nog ångra dig snart är jag rädd för.
Gick över från ok många kanaler till bra två kanaler och har aldrig ångrat mig.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:08:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har 2 separata stereos för 2 - 5.1 kanals

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:13:37  Show Profile Send OcA a Private Message
I den bästa av världar skulle jag vilja ha dubbla uppsättningar, men man är ju lite bekväm och dessutom bunden av rent ekonomiska faktorer, så det fick bli såhär. Kollar väldigt mycket på film och även film på TV (Canalplus) så jag har bra nytta av alla kanaler...

Är egentligen min gode vän Henrik som sabbat för mig när han köpte hemmabiosystem baserat på NAD och Paradigm - sjukt häftigt till film, men inte lika bra till musik, men hans grejer ligger i en betydligt lägre prisklass än mina (ca 1/3 av värdet på mina grejer).

Sedan finns ju alltid möjligheten att hänga på andra steg osv om två-kanalsljudet inte är tillfreds. Nu har jag iofs drivit mina PMC med en Denon PMA 525R för 2000:- i nypris och det lät bra redan då, så jag är inte direkt jätteorolig.

Jag får nog helt andra svar på Wifi och flerkanalsforumet...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:13:38  Show Profile Send Peg a Private Message
quote:
Tror ni jag hoppar i galen tunna nu eller?


Japp, men det kan nog va kul ett tag :)
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:32:56  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Är dock lite orolig för tvåkanalsprestandan, men det kan ju avhjälpas med separat slutsteg för frontarna vid senare tillfälle...

Tror ni jag hoppar i galen tunna nu eller?

Angående det sista så blir svaret nej! (Om du gillar att kolla på film)Personligen så tycker jag att det är ganska trist att kolla på film i "bara" 2-kanaler då nästan halva upplevelsen med film är just ljudet i flera kanaler
Sedan angående Yamaha DSP AZ2 så kan jag bara säga att den imponerade stort när jag lyssnade på den i butik när den såldes. Lyssnade runt på en massa olika AV-Receivrar upp till 17.000kr då, och den lät klart bäst i mina öron av alla som jag lyssnade på. Bla så sopade den mattan milt sagt med en modell ifrån Pioneer som var "bäst i test" osv för runt 13-14 tusen tror jag det var.
Sedan hur den står sig idag har jag ingen koll på, men jag tror nog att den skulle hävda sig ganska bra och då särskilt på musik ljudet som var bra och som jag framför allt lyssnade på när jag var runt och kollade.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/03 :  14:36:14  Show Profile Send B-200 a Private Message
tror det kommer bli jättebra faktiskt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/03 :  15:16:54  Show Profile Send OcA a Private Message
Det tror jag med! Tror att nya ägaren av min NAD kommer bli nöjd med. Han har ett par Snell stativare som han ska driva med den. Kommer låta kanon hos honom!

Kommer bli riktigt kul att se och höra hur det låter och FBK's inlägg ingjuter trygghet...

Bilder och recensioner kommer när jag fått hem grejerna!

Sedan ska det bytas CD/DVD med... Vilken cirkus - men vad kul!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/03 :  16:49:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag hade allt kombinerat innan med separata slut steg för 5.1 drift. Men att inte ha en center av samma klass som frontarna retade mig ganska ofta.

Så jag köpte ett hyggligt beg 5.1 o är jätte nöjd

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/03 :  17:09:26  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Som center blir det en PMC ur samma serie som jag redan har och bakhögtalarna blir Mirage Omnisat. Kablar blir EKK för hela slanten!
Om du inte har ett väldigt stort rum, med väldigt levande akustik (i dålig bemärkelse) så skalle jag skippa centern. Jag har en Audience center till mina Dynaudio Focus som jag inte använder eftersom den inte är likadan, helt enkelt. Ska man ha center så ska den vara det mest kompetenta högtalaren i systemet, enligt mig, annars är det helt klart bättre utan.

Centerhögtalaren är något som hängt med från biograferna. Men har man en snedvriden stereoblild i tvåkanal tjänar man säkert på att ha en center.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/03 :  17:20:20  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
beror nog mest på vilket du gör mest.
Lyssnar du mest på cd så kommer du nog ångra dig snart är jag rädd för.
Gick över från ok många kanaler till bra två kanaler och har aldrig ångrat mig.
Om man som Oca säger kan skaffa att sep. slusteg till så förstår jag inte varför det skulle bli sämre än innan? Skulle försteget var kass på den receivern, tror inte jag iaf. Finns det nåt som kan koppla bort DSP funktionerna osv så blir det nog hur bra som helst, kanske bättre.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/03 :  17:26:44  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Centerhögtalaren är något som hängt med från biograferna. Men har man en snedvriden stereoblild i tvåkanal tjänar man säkert på att ha en center.
Ja, eller en liten TV-bild som man vill knyta dialogen starkare till.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/05/03 :  17:30:24  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
quote:
Centerhögtalaren är något som hängt med från biograferna. Men har man en snedvriden stereoblild i tvåkanal tjänar man säkert på att ha en center.
Ja, eller en liten TV-bild som man vill knyta dialogen starkare till.
Ja, som sagt har man ingen tydlig "fantom-mitt" så är det bra med center, oavsett storlek på bilden.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/03 :  17:40:03  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag hade allt kombinerat innan med separata slut steg för 5.1 drift. Men att inte ha en center av samma klass som frontarna retade mig ganska ofta.

Så jag köpte ett hyggligt beg 5.1 o är jätte nöjd

Förstår vad du menar, men pengar brukar vara ett stort hinder.
Hade jag massor av pengar så skulle jag köpa ett 5.1 HighEnd system, hade jag mycket pengar så skulle jag köra två separata system. Men inget av dem uppfyller jag ekonomiskt och då får man prioritera när man både vill ha vettigt filmljud och musik ljud och satsa på en 5.1 anlägning som jag själv har gjort.
Men om nu OcA inte skulle bli helt nöjd med AZ2an så är oftast en påhängning av ett separat slutsteg till frontarna ett rejält lyft ljudmässigt.
quote:
FBK's inlägg ingjuter trygghet...

Vi får hoppas på att jag har rätt i detta fall så att du inte blir missnöjd

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/05/04 :  11:50:37  Show Profile Send snare2 a Private Message
Beträffande AZ2:an så är det en av de bästa maskinerna som Yamaha har gjort, ja vi har ju AZ1:an & Z9:an också, men de låg nästan på dubbla priset.
Jag har haft/har az2:an & z1:an & igentligen är det inte så jätte stor skillnad på dessa.
Z1:an har en nätdel på 10kg, mot AZ2:ans ca 8kg, fler ingångar, dubbla fjärrar till AZ1 & flera "dsp-program" för den som tycker att det är roligt att förvränga orginalljudet!.

Enligt Peter på Yamaha så rår inte dagens maskiner på dessa 3 förstärkare trots att de har några år på nacken, & det säger ju lite om deras Kvalitéer.

Sedan när det gäller detta med att koppla på seperata slutsteg så kan detta vara ett sätt att uppnå bättre ljud, jag kör idag med 3st slutsteg till hembion & då med Z1:an som prosessor/försteg.
Vad du dock kanske skall prova är vad du tycker om att låta förstärkarens inbyggda DAC:ar ta hand om ljudet, eller låta en sparat cd/dvd ta hand om den när du spelar 2-kanalsmusik.
Personligen så tycker jag att ljudbilden blir lite för smal & hög om man kör de inbyggda dacarna som sitter både i AZ2:an & Z1:an ( 24/196 Burr-Brown Dacar ), som tex ett trumset, säg att hihaten ligger i höger kanal i tex en 2-kanals anläggning, så ligger den mera centrerat i ljudbilden på dessa Yamaha förstärkare, dvs att ljudet flyter ihop mera & man tappar lite stereo perskpektiv & det är något som jag kan reta mig mycket på.
Min erfarenhet & smak är att det är bättre att låta en BRA cd eller dvd ta hand om da-omvandligen när du bara använder 2 kanaler.

High-Fidelity skrev för några år sedan om både AZ2:an & Z1:an med bra testbetyg & de menade att AZ2:an kunde jämföras med betydligt dyrare 2-kanals förstärkare.

Sedan så kör jag som johan.björklund idag, dvs separata system för hembio, 2-kanals lyssning "digitalt" & en tredje anläggning för det analoga ljudet.

Lycka till!

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000