HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkare som drivs på 115 volt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:45:32  Show Profile Send pergra a Private Message
Jag har sedan en tid fått upp ögonen för Musical Fidelitys X-150.

Idag såg jag en annons på Tradera för denna:
http://www.tradera.com/Forstarkare_MUSICAL_FIDELITY_X_150-auktion-42625681

Där står det "Observera att den drivs med 115 Volt, därför behövs en transformator".

Det är just denna mening som sätter käppar i huvvet på mig. Följande frågor kommer fram:

1. Vart köper man en bra transformator?
2. Drivs X-150 alltid med 115 W, eller beror det på att den är köpt i ett land där 115W är standard?
3. Påverkar transformatorn ljudkvaliten på något sätt?

Priset på 5500 gör förstärkaren riktigt intressant. Bor dessutom i Göteborg

Tacksam för svar!

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:50:07  Show Profile Send dwain a Private Message
Det beror på om den är gjord för 60hz eller 50hz. Sen beror det på vad transformatorn lämnar för effect. Jag kör ett 115volts subbslutsteg med en mellan transformator på 1500w å det funkar kanonbra men då är slutsteget också gjort för både 50hz å 60hz. Hade en gång en 115volts förstärkare som funkade riktigt bra den enda skillnaden jag märkte på å köra den här och i usa där den var köpt var att den var lite mindre kraftfull här i sverige. Lite mindre dynamik kändes som men i övrigt funkade det bra.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/26 :  18:53:39  Show Profile Send dwain a Private Message
såg nu på bilderna att den var gjord för 50 å 60hz så det ska inte vara något problem alls. Jag hade nog kört runt 1000w transformator bara för att den inte ska begrännsa. Den verkar vara riktigt läcker den där å med mkt effekt i förhållande till storlek
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/26 :  19:41:15  Show Profile Send dwain a Private Message
du kan nog hitta en lämplig transformator på loppisar eller dylikt. Brukar finns gott om sådana där till ganska små priser.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/04/26 :  21:05:57  Show Profile Send svejk a Private Message
Kjell o Co har en 220/110 trafo för 4-500 kr. Vill du vara mer seriös skaffa en störskyddstrafo som går att tappa på 115V.
Terminator 0.3 går utmärkt att koppla om.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/04/27 :  18:10:11  Show Profile Send whiskyman a Private Message
För det första så byggs de flesta, om inte alla förstärkare, både för 230 volt och 115. Det här eftersom det skulle kosta för mycket att göra två olika uppsättningar för två marknader.Det man gör när man bestämmer vilken spänning som förstärkaren skall jobba inom är att man sätter en bygel som sänker den interna spänningen i chassiet.

Jag skulle inte tro att det blir några större problem förutom just att du behöver en transformator.I annat fall så borde steget kunna byglas om att fungera för 230.Men det tror jag inte att garantierna stöder.

Vidare så tolkar jag talet om en bättre dynamik som placebo eller snarare en önskan om något som inte är fallet.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/05/03 15:30:34
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/28 :  01:16:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En extra skiljetrafo innan ett slutsteg innebär en tröghet i strömförsörjningen som alldeles säkert kan strypa dynamiken lite grann.

Det bästa är om den går att koppla om invändigt till 230 volt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pergra
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/04/28 :  09:34:47  Show Profile Send pergra a Private Message
Tack för era svar! Låter lite besvärligt att behöva en transformator eller att bygla om den så den passar 230V. Förhoppningen står nu till att det finns en version som är 230V som standard. Är verkligen sugen på denna lilla förstärkare med stort ljud
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/04/28 :  12:52:32  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja nu var det ju två alternativ här där just att bygla om förstärkaren var det som jag skulle rekommendera.Men som jag också skrev så kan det bli svårt med garantierna.Det "att bygla om den" innebär just att "koppla om den". Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2007/04/28 12:53:41
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/04/29 :  03:24:02  Show Profile Send ILLY a Private Message
Varför inte skicka ett mejl till Musical Fidelity och fråga modifikationen är möjlig och om de har någon auktoriserad reparatör i Sverige? Ett sådant ingrepp borde vara avklarat på tio minuter och kostar nog inte särskilt mycket. Högst sannolikt är det nog bara att ändra konfiguration på transformatorns primärlindningar.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/05/02 :  19:27:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Behöver vad jag skulle tro inte alls ändra på trafon, av de anledningar som jag skrev tidigare i denna tråd. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000