HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Origin Live Modifiering av RB250
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/05/02 :  17:02:50  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Hej,

Bakgrund: Jag orkade inte vänta på en Rega P5 jag beställde
för två månader sen. Köper istället en tre år gammal P2 av en
polare.

Origin Live: Tänker skaffa en OL motvikt.

Fråga: för 140 pund så byter OL intern och extern kablage. Någon
som har någon erfarenhet av denna mod? OBS! Jag är extremt ohändig,
så att själv byta kablage är uteslutetOch i 140GBP så ingår arbetet.

Tankar om framtiden: Den moddade armen får följa med till bättre plint. Eventuellt jagar jag rätt på en "billig" 250-arm så att P2án
blir säljbar. Är jag helt ute och cyklar????

Totalpriset för P2 och alla OL moddar blir ca 5000kr. Prisvärt?

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/02 :  18:14:06  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jupp klart prisvärt. Kör bara på totalmodden så att du får bästa pris.

Jag har hört mycket gott om OL modden och kommer sjölv vid ett tillfälle att göra denna modd på min arm Rb 250/P25.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/05/03 :  09:13:25  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Tack för bekräftelsen! Börjar med motvikten som
man kan köpa på Vinylbutiken. Roligare att höra
vad moddarna gör steg för steg. Sen skickar jag armen
till england i sommar nån gång.

Med tanke på hur många varianter av RB250 som sitter på
betydligt dyrare spelare, så är det nog inte bortkastat.

Funderar oxå på att farsan i USA får ta med sig en sån här
i sommar:

http://www.ironaudio.com/Iron_Audio_NEW/pics_rega.html

Ska bli kul att se vad man kan kräma ur en P2á
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/03 :  09:23:50  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Den plattan såg högst intressant ut. Jag har glas själv på min.
Jag är av den tron själv att det går att kräma ur en massa saker ur regan, jag kommer själv att göra en del saker på min, längre fram i tiden.
Vad trevligt. Glöm nu inte att skriva och berätt om vad som händer med regan.
Skall bli kul att följa.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/03 :  09:31:34  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Jag ska också skaffa motvikten från OL. Jag gillar min Planar 2:a starkt. Nu fick jag min väldigt billigt, men det känns som väldigt mycket skivspelare för pengarna, särkskilt efter att jag köpte en bättre pickup än de vanliga enkla mm-pickuperna som säkert sitter på många av de här spelarna. Min enda invändning är att min plint har slagit sig något, det är lite banan över det hela. Jag umgås därför med planer på att tillverka en ny plint, om jag bara kan komma på vad det skall vara för material som låter bra och som låter sig borras.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/03 :  09:59:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Vad trevligt Leffler, rent spontant tänker jag på MDF faktiskt. Går att fräsa själv ju och styvheten kan man fixa till genom att sandwitcha flera ihop. Kanske lägga på faner som avslutning? Eller pianolack?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2007/05/03 09:59:39
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/03 :  12:31:12  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Har bytt ut vikten mot en tyngre på min RB-250 och det är andra interkablar också. Tyvärr skulle jag vilja säga, för jag har ingen aning alls om dom påverkar ljudet lr inte nu.
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/05/03 :  12:48:27  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Därför börjar jag med motvikten som jag kan fixa dit själv.
Nyfiken på vad den ger. Sen kablaget, som jag läst i länken
nedan är en svag länk i orginalarmen.

O/T, men har Ni nåt tips på den billigaste bra fungerande
nåltrycksvåg som finns? Behöver en sån med motvikten.

Och den här länken har Ni säker sett, men intressant läsning om
modifiering av Regaarmen:

http://www.vinylengine.com/rega_arm_guide_page3.shtml

Ha det! Nu ska jag iväg och förbereda punkspelning ikväll för
Läkare & Sköterskor packade på nallad sjukhussprit


Edited by - Karla on 2007/05/03 12:51:19
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/05/03 :  21:15:56  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Jag skulle vilja rekomendera en annan i mina öron mycket bättre motvikt. Den är dessutom billigare. Jag har haft en RB 300 med OL motvikt, den va ok. Men Groovetracer är fantastisk. Kvaliteten jämfört med OL är dessutom pinsam. Groovetracer är ett mycket bättre bygge. OL:s motvikt är nästan omöjlig att ställa in med precision.

http://www.groovetracer.com/index.html

De är dessutom pålitliga, snabba och trevliga. Rekomenderas varmt!
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/03 :  23:16:47  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Ja, MDF vore ju lättast, men egentligen hade ju till exempel granit inte varit så dumt, om det bara hade gått att borra hålen med god precision. "Svärfar" gjorde en ny trappa till huset i somras, och använde då sisådär 25mm tjock granit som han borrade hål i. Borde vara överkomligt tillochmed. Man får väl titta på en ny motorupphängningslösning, men med ett tungt material borde det vara mindre kritiskt.

Karla: Jag köpte en begagnad Shure nålvikt inför motviktsköpet, hittade den för $10 på audiogon. Den känns riktigt dyr ny dock. Kika på ebay, det finns en massa vinyltillbehör i ebayshoppar.

Daniel: Vad jobbig du är, jag som hade bestämt mig! Nej, skämt åsido, bra tips. Nu ska jag förstås fundera på saken ytterligare ett tag...

Kul att vi är ett gäng med de här moddvänliga spelarna!
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2007/05/04 :  09:54:57  Show Profile Send icewall a Private Message  Reply
Intressant! Jag sitter också på en gammal Rega som jag funderar på att uppgradera efterhand. Skall bli roligt att höra framstegen

Har också hört rykte om att kvalitets skillnader mellan OL och groovetracers grejer...

- never stop exploring -
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/05/04 :  10:56:53  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
OLs byggkvalitet är sådär... :[ Jag har fingrat på deras tonarm illustrious och det är ett av de smäckigaste byggen jag någonsin upplevt! Men de klarar kanske av att bygga en motvikt iallafall? Hursomhelst groovetracer eller michel technoweight är nog den enda vägen att gå.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:19:48  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle vilja rekomendera en annan i mina öron mycket bättre motvikt. Den är dessutom billigare. Jag har haft en RB 300 med OL motvikt, den va ok. Men Groovetracer är fantastisk. Kvaliteten jämfört med OL är dessutom pinsam. Groovetracer är ett mycket bättre bygge.


Daniel!

Menar du att enbart att byta motvikt kan man få en betydande skillnad i ljudet, eller har jag missuppfattat dig?
För i så fall är jag oerhört intresserad av den.

Jag har läst mycket positivt av deras moddningar, men läste på ett annat forum att skillnaden i ljudet är inte så stor om man bara byter motvikt.

Vore kul om du kunde berätta med egna ord hur du upplever skillnaden i ljudet genom att byta motvikt till Groovetracer.

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 13:21:55
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:51:03  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Beställde en Michell Tecnoweight istället. Tack
för svaren som ledde till dettaJag slipper
därmed oxå nåltrycksvågen.

Sen hittade jag detta incognito tonarmskabel-kit, som jag
ska testa senare:

http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=28758&sct=

Men en sak i taget.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/05/09 :  17:33:45  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Jag har hört skillnaden hos Daniel sedan han bytte till groovetracer på sin rb1000. Det blev faktiskt löjligt mycket bättre. All Regaspattighet försvann och ersattes av SMEsjälvförtroende! Så ja, det är stor skillnad, åtminstone om man har en anläggning med tillräcklig upplösning.

Kul att du föll för technoweight. Den är säkert bra den också. Angående Incognitokablaget kan du läsa om detta i Hifi+ nummer 6-7 typ.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/09 :  18:21:07  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Calle på Ljudprodukter i Malmö gör en prisvärd (har jag för mig har glömt vad han tog) uppgradering av rega-armar med http://www.vandenhul.nl/cable/d-502-h.htm tror jag det är
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2007/05/14 :  19:58:19  Show Profile Send Leffler a Private Message  Reply
Vet ni var man kan få tag i en bakstump till en RB-250 utan att köpa OL:s motvikt? Groovetracer säljer nämligen ingen... Och är inte halva poängen med OL:s motvikt att stumpen är bättre än Regas?

Kanske http://cgi.ebay.com/Rega-Tone-Arm-Counterweight-VTAF-Pete-Riggle-OL1_W0QQitemZ280114099212QQihZ018QQcategoryZ48648QQrdZ1QQcmdZViewItem

Edited by - Leffler on 2007/05/14 21:20:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000