Author |
Topic |
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 22:02:15
|
Att det lät bättre än tidigare uppställning var alla överrens om. Utom Mats, hur skulle han kunna veta det.. Stooor ljudbild noterades, vilket jag själv tycker är underbart.. Fast de andra tyckte det var för många ooo i stooor, så Mats konstaterade att det var läge att ta ner det hela till en naturligare nivå. Så upp med lite absorbering i form av ett par gullfiberplattor:
Även höger sida, förstås:
Vid det här laget hade Bernt käkat upp alla muffins. |
Edited by - CH on 2007/04/29 22:03:03 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 22:05:47
|
quote: MatsT var premiärgäst. Inte för sista gången..
Jag måste nog korrigera dig på den punkten! Det var säkert inte för sista gången men nästa gång blir jag inte premiärgäst...
Mycket trevligt var det i alla fall. Vi hann avhandla en hel del på en eftermiddag och lite förbättringar fick CH också tror jag. Jag hörde visserligen Orion på DIY-träffen men tyckte inte de presterade riktigt som jag väntade mig där. Det är svårt att få till ljudet när man släpar iväg grejorna till okända lokaler så jag blev väl inte direkt förvånad när jag hörde dem i hemmiljö med ett betydligt bättre resultat. Jag tycker totalt sett att Orion är en bra kompromiss mellan finess och kraft, musiken blir rolig att lyssna på med dessa högtalare. Förbättringar kan man alltid göra och ett par dämpskivor för direktstudsen bakom högtalarna förbättrade fokus en hel del. Lite prov med Bernts OTL visade att det finns lite att jobba på med förstärkeriet och nivåjusteringar i filtret att lite fintrimning säkert kan ge ett ännu bättre resultat.
Ett mycket bra system är det definitivt redan nu. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 22:13:58
|
quote: Jag måste nog korrigera dig på den punkten! Det var säkert inte för sista gången men nästa gång blir jag inte premiärgäst...
Korrekt Mats.. quote: och lite förbättringar fick CH också tror jag.
Absolut..! Tack för hjälpen..!!
|
Edited by - CH on 2007/04/29 23:44:07 |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 22:22:01
|
Som Mats skrev, dämpning av förstareflexen gjorde gott. Ljudbilden blev mer exakt. Däremot är WAF'en på råa gullfiberskivor låg, så någon annan lösning på detta kommer fixas framöver.
Nu skall filtret modifieras till gurun Linkwitz senaste specifikationer..sedan skall vi koppla in bakdiskanten..! Hmm..törs vi..?
Jadå, kör hårt..!
Modifieringen är relativt enkel, några motstånd skall bytas. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 22:32:10
|
Varför får jag inga muffins..? Jo, därför att Bernt åt upp allihop..
Men rökta grisöron e oxo mumma.. |
Edited by - CH on 2007/04/29 22:53:33 |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 22:52:33
|
Vid det här laget så var en av oss (han i mitten) hungrig igen, så under intagandet av smörgåsar kunde vi utvärdera resultatet av bakdiskanter på Orion..
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 23:49:27
|
Bernt verkar dela U1:s craving på mat |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 00:09:40
|
Man blir hungrig av lödning... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 01:43:50
|
Ojsan, vilka filter!
Förutom den kloka kommentaren så tänkte jag kommentera min tidigare kommentar: hade inte en tanke på att det handlade om dipoler när jag gaggade loss om reflekterat ljud som går vilse i rummet, utan tänkte på framåt-tutat ljud från standardlådhögtalare. |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 07:30:29
|
Vi fick inga rökta grisöron! Nåja, jycken var trevlig och förtjänade väl lite gott också...
Jag kan väl förtydliga mig här i tråden om när jag kom in i bilden. Det var ungefär i lödmomentet, Bernt och Preben satt och stirrade ned i lådan med kretskorten när jag anlände. Jag satte mig bredvid och kollade lite i bygginstruktionerna. Jag hörde alltså inte Orion innan bakdiskanterna kommit dit så jag kan inte uttala mig om vad dessa gjorde. Däremot var jag med före och efter byte av opampar. Det bytet gjorde att ljudet blev aningen annorlunda men jag vågar inte säga om det blev bättre eller sämre. Initialt upplevde jag det som sämre efter byte men det var lite problem med brum (självsvängning?) i filtret som försvann efter justering av DC-nivån. Då blev det bättre igen och det är inte så lätt som utomstående att hålla örona uppdaterade tillräckligt bra. CH får nog långtidsutvärdera den modifieringen.
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 09:07:49
|
Jag tyckte att ljudet "släppte" bättre från högtalarna med bakåtdiskanter. Med MatsTs tips om reflexdämpning blev det bättre fokus, det gjorde väldigt gott. Det ska bli intressant att se hur CH löser det estetiska, det är ju vidrigt fult med stora isolerskivor som synes på bilderna...
Brummet som blev vid opampsbytet försvann då vi justerade ner spänningen i filtrets nätdel från +/-15 volt till +/-14 volt. Jag tyckte att det blev en liten aning mer naturligt ljudande sss- och sch-ljud med de nya opamparna, men CH får väl bestämma vad han själv tycker i slutändan. Sen var det mycket intressant att höra vad lite rör i de övre registren gjorde med ljudet.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 14:01:13
|
Det blir lite lurigt att summera upp det hela. Störst skillnad, tveklöst, var att möblera om. Bakdiskanterna gör skillnad, ja. Större rymd, luftigare ljud. Huruvida det blir mer "rätt" är en annan fråga. Upplever inte de enorma skillnader som Linkwitz skriver om på sin hemsida. Kanske p.g.a min diagonala uppställning. Op-ampar..detta byte tyckte jag först var till det sämre..mer avrullat i toppen. Men, vi fick ju också problem med brum vilket kan ha ställt till upplevelsen. Så op-amparna får hänga med nån vecka så skall jag byta tillbaka igen o se vad som händer. OTL-steg däremot är en klockren förbättring.. Hur Ice-powerfrälst jag än må vara så visst f-n blir det bättre med rör i mellanregistret. Så detta område kommer att forskas vidare på. Sen har ju Bernt ett 4-kanals OTL hemma vilket är som skräddarsytt för Orion..skall bara försöka få honom att inse detta..
Tack för hjälpen Bernt, MatsT o Preben. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/30 : 19:08:37
|
quote: Sen har ju Bernt ett 4-kanals OTL hemma vilket är som skräddarsytt för Orion..skall bara försöka få honom att inse detta..
Kan bli svårt att få mig att inse att det passar bättre någon annanstans än här hemma hos mig. |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Topic |
|