Author |
Topic |
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 11:16:15
|
Eftersom varje utgång har justerad volym ut så kan man säga att den inte går att bestämma(gain=Vut/Vin). Däremot så har du ju en buffer(Gain 1) på ingången. Är det någon specifik utgång du tänkte på så kan jag nog försöka räkna ut den(på ett ungefär). |
|
|
snare2
Member
547 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 11:20:05
|
Hej CH
Det är ett fint bygge som du har gjort på dina Orion. Kul att man fick lyssna till dessa på DIY-träffen, trots att det var mycket ljud runt om kring i lokalen så spelade det fint.
Jag kom bara att tänka på en sak som jag såg på dina Orion på träffen, & det var att frontbaffeln svängde kraftig fram och tillbaka när du spelade. Är kostruktionen sådan att baffeln ska "svänga" med elementet?
Mvh |
|
|
trango
Member
360 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 11:28:45
|
quote: Eftersom varje utgång har justerad volym ut så kan man säga att den inte går att bestämma(gain=Vut/Vin). Däremot så har du ju en buffer(Gain 1) på ingången. Är det någon specifik utgång du tänkte på så kan jag nog försöka räkna ut den(på ett ungefär).
Hmm - tänkte jag inte på!
Jag är mest intresserad av gainet på mellanregister och diskatutgången? Kan ha en viss betydelse eftersom jag funderar på att bygga en Pass F4 till mellanregistret... |
Nästa projekt, PASS F4 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 11:33:56
|
Trango: Har du samma gain på F4 som på bassteget(ucd?) ska det inte vara någon fara. Annars måste du ha någon form av dämpning/gainkrets. Går ju relativt enkelt att bygga... |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 12:57:11
|
Snare2: Den ær inte tænkt att svænga med men Linkwitz menar att det inte gør så mycket, lång utlæggning.
CH: Hur går det? Vill høra om du ær lika begistrad som jag ær øver diskant bakåt! Nu skall jag bara byta till millenium diskanter bak.
Har du bytat 2134´orna? Hur blev det? |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 15:31:40
|
Kunde inte hålla mig længre, nu har jag också bestællt ett par Millenium till, kommer i mitten på næsta vecka |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 16:09:46
|
Varifrån till vilket pris? |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 16:11:54
|
Hehe U1..känner du pressen..
Jag har monterat bak-bafflar och diskanter, men tänker hålla er på sträckbänken tills Bernt modifierat filtret enligt Linkwitz senaste spec.
"Problemet" i min uppsättning just nu är att jag gjort för många ändringar på en gång.. Mellanregistrets magnetupphängning gjordes kvällen innan DIY-träffen..silikonet var inte ens genomhärdat i Gbg.. Således har jag inte hunnit genomvärdera denna uppdatering ordentligt ännu.. När jag sedan kom hem från träffen möblerade jag om totalt.. Och nu sitter det dessutom diskanter bakåt också.. Inte att förglömma..op-ampbytet...
Så, man kan bara konstatera att det låter annorlunda..från redan tidigare mycket bra till..ja, det återkommer Bernt o jag till på söndag..
Lägger upp en bild på baksidan senare. |
Edited by - CH on 2007/04/27 16:13:01 |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 16:18:41
|
CH: Har du kollat så att mellanregistret inte hänger och lutar sig mot baffeln?
Såg ett förslag på att sätta en extra träbit längst upp och bak på basdelen för att minska vibrationerna från magnetupphängningen. Hurpass ostabil blir magnetupphängningen? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 16:45:23
|
Verkade fjädra lite grann i silikonet men det hänger inte mot träet på träffen i alla fall.
Jag funderar på att göra något liknande med basarna i mina bafflar, tänkte i så fall göra nåt i 5-6cm tjockt stavlimmat trä. En lösning liknande Audio Artistry Beethoven. Idén är att få baffeln lös från elementet så att baffeln inte sjunger med.
Ska bli intressant att provlyssna de olika varianterna på söndag, först utan bakåtdiskant, sedan med bakåtdiskant och filtret korrigerat, sedan byter vi opampar! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 16:45:34
|
quote: CH: Har du kollat så att mellanregistret inte hänger och lutar sig mot baffeln?
Såg ett förslag på att sätta en extra träbit längst upp och bak på basdelen för att minska vibrationerna från magnetupphängningen. Hurpass ostabil blir magnetupphängningen?
Nej, tror o hoppas att så inte är fallet. När jag trycker på mellanbasen så har jag lite flex i alla riktningar, upp, ner, höger o vänster. Den vilar enbart mot tätningslisten. Däremot är det säkert något man får hålla koll på..allt sackar ju mot marken med tiden..magar, tjejers behag och troligen även silikonbasar.. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 16:48:57
|
Bild från baksidan. Jag blev INTE nöjd med mina bafflars finish..men de fyller sin funktion för tillfället. De kommer att bytas ut.
Ovanifrån:
|
|
|
DHT
Member
492 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 17:02:45
|
Jag har lyssnat på skillnaden både med/utan bakåtriktad diskant och mellan OPA2134:or och LM4562:or i filtret. Ganska stor skillnad i båda fallen tyckte jag.. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 17:11:04
|
Linkwitz skriver ju mycket om "the wall effect" och har satt upp en del stolpar som man bör uppfylla för att få fullt utbyte av bakdiskant..
quote: I postulate that for full development of the "wall effect" a 2-loudspeaker setup must have:
A distance between loudspeakers and the wall behind them of greater than 4' (1.2 m) 1. The wall must have minimal absorption and be orthogonal to the axis of symmetry 2. The axis of radiation from each loudspeaker must point essentially towards the listener and the wall 3. The reflections from the wall must contain the full frequency spectrum 4. The listener is on the axis of symmetry (for maximum effect) 5. The wall or space behind the listener should be absorptive over the full spectrum 6. The sidewalls of the room are symmetrical to the setup
Jag uppfyller bara ett fåtal av dessa punkter i.o.m. min diagonala uppställning.
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 18:03:36
|
På bilden tycker jag nog att det ser kanonfint ut. Hoppas du kommer trivas med ljudet också |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Micke
Member
103 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 18:15:28
|
CH, trevligt att den nya uppställningen fungerar så bra
Se till att vara försiktig då ni monterar LM4562:orna. Jag var väldigt försiktig(jordad), men 2 av 22 utbytta op-ampar (bytte i Thor-filtret också) var trasiga (kan iofs varit det vid leverans). Vilket resulterade i ett väldigt svagt periodiskt "skrapljud" om man lyssnade alldeles intill diskanten.
Sen är det bara att börja bygga Thor-subbarna :) Jag kör med dem igen efter att de legat i förådet ett par år. Vet inte om det är ökandet av delningsfrekvensen från 40-50hz, ny version av filtret eller att jag bor i en annat lägenhet (mest troligt). Men nu tycker jag de tillför så pass mycket att de är motiverade. Man upplever det inte som så mycket djupare eller "mer bas". Men renare och mer nyanserad då basarna i orion får ett lättare jobb. De integrerar perfekt med Orion.
Har dock inte exprimenterat klart med bakåtriktde diskanten ännu. Bara haft den monterad nån månad och inte modifierat filtret enligt Linkwitz senaste spec. Vi får jämföra lyssningsintryck senare. En klar förbättring iallfall. Dock inte upplevt samma stora förbättringar som Linkwitz upplever, men är där å nosar, så det kommer nog med lite flyttande av högtalare och nivåinställningar i filtret.
Både bakåtriktade diskanten, op-amparna och thor subbarna är iallfall bra uppgraderingar, du har mycket roligt att se framemot |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/27 : 19:11:25
|
Lustigt..pratade lite med Bernt om risken med att chocka op-amparna..så jag får nog leta fram mitt antistat-armband innan bytet.
Jodå, Thor-subbarna kommer definitivt.. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 04:40:24
|
Varfor ar inte bakatdiskanterna forsankta? Kanns lite onodigt att inte forsanka dem nar man anda kostat pa sig dem, de ar ju inte direkt billiga. Om inte annat ar det ju snyggare!
Roligt att lasa om dina moddar forovrigt! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 10:46:05
|
quote: Varfor ar inte bakatdiskanterna forsankta?
Om jag förstod Linkwitz rätt så rekommenderade han att INTE försänka bakdiskanterna. |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 12:12:41
|
quote: Hehe U1..känner du pressen..
Jo, och efter mitt experiment så var saken egentligen klar, behövde bara en knuff
Jag kör nog med den passiva delningen sålänge, ska fixa uppgraderingen av filtret sen när jag har mer tid.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8622 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 19:14:01
|
quote: Jag blev INTE nöjd med mina bafflars finish..
Sprutspackel och slip papper så har du piano finnish sen.. Eller var det utformningen du inte var nöjd med? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 22:04:30
|
quote: Sprutspackel och slip papper så har du piano finnish sen.. Eller var det utformningen du inte var nöjd med?
Problemet var bandputsen, djävulens instrument.. Skulle bara finputsa lite på ena sidan, o vips försvann flera mm..då får man kompensera på andra sidan..åsså blev det snett..aargh.. Får bli aluminium istället senare.. |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/28 : 22:17:40
|
Stämningsbild från ikväll medan vi tittar på den odödliga filmklassikern American Pie-The Wedding.. Imorgon skall det labbas o skruvas o lödas o lyssnas..
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 19:53:11
|
NU ÄR DET SÖNDAG! Hur blev det? |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2007/04/29 : 21:46:46
|
Dagen har kommit. Här sitter minst 100 års erfarenhet av hifi i allmänhet och dipoler i synnerhet..! Från vänster: Preben, MatsT och Bernt. Bernt har just knött ner 8-10 nybakade muffins o funderar på om han törs ta en till.
Vi lyssnade först på systemet utan bakdiskanterna inkopplade. Det nya för Preben o Bernt var alltså den nya uppställningen i rummet, annars har de hört systemet förrut. MatsT var premiärgäst. Inte för sista gången.. |
|
|
Topic |
|