HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 DIY-träff i Göteborg 0704021, Bildtråd!!!!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:22:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
...DIY GBG årgång 2007!!!
Femårsjubileum!!!




Bernt & DIY-teamet hade förberett en fantastisk träff i år igen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59107

Det blev en mega-dunder träff igen med riktig bra kvalité på ljudet i rummen och helt otroligt roliga människor att snacka med. Kort sagt vi har just varit med om en av årets höjdpunkter...

Plind startade en upp-packningstråd där Ni kan se hur det såg ut igårkväll. Vi hade flera duktiga fotografer på plats. Jag tänkte jag att vi kunde ha för att posta de bilderna som togs på träffen. Så posta på nu!

Här hittar du de tidigare åren:
- 2006
- 2005
- 2004
- 2003




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:25:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Håller på att gå igenom bilderna nu, 180 st blev det

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:34:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Det här ser jag fram emot....snabba er med bilderna nu.....

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:37:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Oh, 180 bilder. Vi behöver hjälp med att få ut dem!

Peter S, Scorpion, Preben, CH, Bernt, Hoktuna, Steff, Resonans, Vee-Eight, Dave HB, Eojeud, Magils, Plind, Zei, Mats T, Martinsson, Skäggåke, Boergars, Lindgren, Michael & Florian.Daniel ni kommer att få PM.





// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:42:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag kommer att få sitta ett par timmar men jag ska fixa dom ikväll, kör med doping så det löser sig. Men ett par teasers bjuder jag på.


Ubåt på ingång ?



Pac hade fått kökstjänst den stackaren, hur många koppar blev det ?




Bernt visar hur mycket Espresso han behöver för att "gå i gång"



Musik i köket var det med, det här är det absolut fräckaste jag har sett. Vilket jobb V4 x 2 har lagt ner på den.


Favorit i repris ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/04/21 :  21:50:16  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Dina teasers alltså
Trippel espresso nu!

Go Johan, go Johan...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:19:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
45 bilder klara

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:21:39  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Detta var verkligen roligt! alla mäniskor, alla nyfikna frågor och allt intresse!

Jag hade lyxen att få uppleva alla dessa sannerligen imponerande bidrag, detta måste ha lämnat spår hos alla som var med, jag har lärt mig mycket på en dag, inte minst om allas vår hängivenhet och kunskap, hatten av till er alla!!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:27:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det var du som hade ställt upp grejerna i den stora salen ?
När jag gick en bit ut o pratade med nån så blev jag först helt paff, vart tog allt eko vägen ?!

Största akustikdämpade tak jag har varit med om

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:32:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Bernt visar hur mycket Espresso han behöver för att "gå i gång"
Nja, det är ett mått på något annat egentligen: Jag gör en liten demonstration av hur mycket
bakväggen svängde igår kväll när vi testade baskapaciteten i Prebens horn. Så vanvettigt
brutalhögt spelades inte idag, och det var nog lika bra det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:33:19  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Det var du som hade ställt upp grejerna i den stora salen ?


Japp det var jag som agerade "outsider" :)

Platsen valdes lite på känn, jag ville får lite svängrum, vi hade ju en hel del yta till vårat förfogande, varför inte utnyttja möjligheten :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/04/21 22:35:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:38:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du fick iaf inte problem med förstareflexen
Synd att du inte hade den STORA riggen med dig. Det hade varit fräckt att dra på i det rummet

Jag lade ut en trevare till Matsj att hans JBL hade suttit fint där nästa år

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:39:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Nja, det är ett mått på något annat egentligen: Jag gör en liten demonstration av hur mycket
bakväggen svängde igår kväll när vi testade baskapaciteten i Prebens horn. Så vanvettigt
brutalhögt spelades inte idag, och det var nog lika bra det


Jo det spelades på som F-N Men det var lustigt att basåtergivningen ändrades ganska mycket beroende på var man satt.
För litet rum eller ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2007/04/21 :  22:58:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Bilder people, BILDER!!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  23:21:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ok









113 bilder klara nu

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/21 23:23:13
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/04/21 :  23:25:34  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
paperjam ? :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/21 :  23:31:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag får väl bjuda på lite till sen har jag inte tid om jag ska få bilderna klara.











>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/04/21 :  23:40:16  Show Profile Send snare2 a Private Message  Reply
Det var en trevlig träff med trevlig stämning.

Tack PAC för ditt underbara kaffe, & tack till Bernt för att du lät din dotter baka dessa makalösa DIY-bullar!, jag köpte 10st!!

Föreläsningen med Bo Hansson var en av dagens höjdpunkter.

Mvh
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/04/22 :  08:00:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja vilket Party det var!!!

Hur roligt som helst och bara glada människor var än man tittade. Det var fikastämning till max!




// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/04/22 :  09:12:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
... bilder för oss som inte var med.... snälla. Jag förstår denna uppmaning bättre i år än tidigare när jag själv har varit med. Det får väl bli nästa år som jag kommer. I år sket det sig totalt tidsmässigt.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/22 :  09:39:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kanske jag kan börja så smått då, med Orionrummet. Här huserade CH och även jag var med på ett litet hörn.



Signalkällan är en riktigt intressant sak, en HTPC. CH kan berätta mer om den sedan kanske. En makalös manick!






MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/04/22 :  09:56:24  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Den kreativa (?) användningen av High Fidelity i basporten tillsammans med lite skumplast är jag ansvarig för. Vi hade lite (rätt stora!) problem med basresonanser i vårt rum och det var de små stativarnas basportar som ställde till det mer än dipolbasarna så lite sänkning av portresonansens frekvens och dämpning av densamma hjälpte en hel del.

Jag kommer inte att ha möjlighet att göra så mycket bildhantering själv idag men jag räknar med att Plind lägger in bilderna som visar systemet vi satte ihop så kan jag kommerntera mitt bidrag lite mer.

Mitt bidrag var rörförsteget som såg ut som ett Consonance Basie men egentligen är något annat. Slutstegen som såg ut som Consonance Billie är också en rejält annorlunda koppling. Man kan väl egentligen säga att jag återanvänt lådorna och i stort sett nätdelarna men att kretslösningarna är mina egna konstruktioner och dessutom rätt okonventionella sådana. Att effekten egentligen är för låg för att driva de rätt tröga stativarna som fullregister är väl rätt klart egentligen men jag tror många ändå förvånades över den auktoritet 300B-stegen ändå spelade med. Vi hade inte direkt någon tyst bakgrund heller med Prebens hornsystem och CH's Linkwitz Orion som grannar.

Mer kommentarer kommer senare men jag vill gärna tacka alla trevliga människor för alla trevliga samtal det blev under dagen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/22 :  09:57:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Man kan knappt tro att detta är en dator:



Helt fläktlös är den, därav de ruggiga kylflänsarna:




MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/04/22 :  10:00:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Något försteg finns inte i anläggningen utan datorn skickar in signalen i det aktiva filtret och sedan in i slutstegen som dels var ett Rotel RMP-1077 sjukanalssteg som tog hand om diskant och bas:



Sen hade vi lite rör också.



I mellanregistret hade vi kopplat in ett av mina OTL-steg.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2007/04/22 :  10:42:03  Show Profile Send plind a Private Message  Reply
quote:
Den kreativa (?) användningen av High Fidelity i basporten tillsammans med lite skumplast är jag ansvarig för. Vi hade lite (rätt stora!) problem med basresonanser i vårt rum och det var de små stativarnas basportar som ställde till det mer än dipolbasarna så lite sänkning av portresonansens frekvens och dämpning av densamma hjälpte en hel del.

Jag kommer inte att ha möjlighet att göra så mycket bildhantering själv idag men jag räknar med att Plind lägger in bilderna som visar systemet vi satte ihop så kan jag kommerntera mitt bidrag lite mer.

Mitt bidrag var rörförsteget som såg ut som ett Consonance Basie men egentligen är något annat. Slutstegen som såg ut som Consonance Billie är också en rejält annorlunda koppling. Man kan väl egentligen säga att jag återanvänt lådorna och i stort sett nätdelarna men att kretslösningarna är mina egna konstruktioner och dessutom rätt okonventionella sådana. Att effekten egentligen är för låg för att driva de rätt tröga stativarna som fullregister är väl rätt klart egentligen men jag tror många ändå förvånades över den auktoritet 300B-stegen ändå spelade med. Vi hade inte direkt någon tyst bakgrund heller med Prebens hornsystem och CH's Linkwitz Orion som grannar.

Mer kommentarer kommer senare men jag vill gärna tacka alla trevliga människor för alla trevliga samtal det blev under dagen.



Lite bilder som ilustrerar Mats text



Tidningstricket




Översikt av förstärkeriet.




Ett av rörmonoblocken.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/04/22 :  10:53:10  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
CH skärm vill jag ha

Plind/MatsT
Jag hade kallat det Nautilus modd
Bara det fungera så får det se lite konstigt ut

*edit*
stavfel

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/04/22 10:55:56
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000