HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Bertil Strandberg - Roads Traveled
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/04/16 :  18:50:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message

Veckans skiva:

Bertil Strandberg - Roads Traveled






Artister:
Bertil Strandberg, trombon, euphonium
Peter Nylander, gitarr
Martin Sjöstedt, bas
Jonas Holgersson, trummor

Titel: Roads Traveled

Format: CD-album

Utgivningsår: 2005

Skivbolag: Sittel Records

Katalognummer: SITCD 9311



"The music on this CD reflects what has been 'playing in my ears' for some time now. It express
some of my experiences and influences over the years. In other words, the roads I've traveled"
Bertil Strandberg i förordet till Veckans Skiva



Av en tillfällighet träffade jag Bertil Strandberg för första och hittills enda gången för ett par månader sedan. Då kunde vi tillsammans lyssna på stora delar av Roads Traveled och jag behöver knappast nämna hur intressant det var att få höra Bertils egna ord om skivan; hur nöjd han var med både det musikaliska och tekniska resultatet. Att jag dessutom tyckte väldigt mycket om musiken gjorde detta till musikupplevelse som jag hoppas kunna förmedla något av med denna Veckans Skiva.

Bertil Strandberg föddes 1946 och är jazztrombonist. Förutom att ha spelat tillsammans med många ledande svenska jazzmusiker har han verkat några år i Tyskland. Under 80-talet spelade han i USA med bland annat The Artie Shaw Orchestra samtidigt som han ledde egna grupper. Sedan återkomsten till Sverige undervisar han vid Kungl Musikhögskolan samtidigt som han fortsätter att spela i olika orkestrar.



Bertil Strandberg
(bild från Kungl Musikhögskolans
webbplats, www.kmh.se)


Roads Traveled är en skiva med över en timmes musik på tio spår, varav Bertil Strandberg själv komponerat sex. Utöver Bertil Strandbergs trobon hörs Jonas Holgersson på trummor, Peter Nylander på gitarr och Martin Sjöstedt vid basen. Musiken är lättillgänglig och kan avnjutas som bakgrundsmusik. Men den vinner på större omsorg i lyssnandet. Det är när man sätter sig ned och verkligen lyssnar som kvaliteterna kommer fram. En samspelt ensemble där Bertils trombon av naturliga skäl är det mest framträdande, men alla instrumenten får ändå rejält med utrymme. Samtidigt känner jag den där lilla extra tillfredsställelsen i att lyssna till en skiva där jag vet att musikerna är riktigt nöjda. Det märks att Bertil Strandberg själv varit aktiv i produktionen att han är verkligt nöjd med skivan; att den låter som han vill. Och jag håller med - Roads Traveled är både musikaliskt och tekniskt väldigt bra.

Skivan bildar en mycket njutbar helhet. Generellt tycker jag emelleritd bäst om Bertil Strandbergs egna kompositioner, och då i synnerhet "Three In The Morning" som målar morgontimmarna när allt vaknar. Ytterligare spår som jag särskilt gärna lyssnar till är det inledande "Cat Walk", "Saluting O.P" och det avslutande "Waltz Blue". I de två sistnämnda har basen en framträdande roll, vilket starkt bidrar till att jag så gärna lyssnar på dem. Av de spår som Bertil Strandberg inte själv skrivit lyssnar jag helst på Chick Coreas "Windows". Men som jag redan antytt - hela skivan är behaglig att lyssna till och det märks att alla spår är utvalda med omsorg.





Konvolutet är innehållsrikt. Bertil Strandberg skriver och berättar några rader om varje spår. Data om inspelningen och produktionen är omsorgsfullt redovisade. Även om Roads Traveled inte är världens mest spridda fonogram, är den enkel att få tag på. Den finns på CDON och distribueras av CDA, om det är någon som vill beställa den till sin skivbutik. Det finns alltså ingen bra ursäkt för att inte införskaffa ett exemplar Roads Traveled. För det är dags för det nu...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/04/22 21:13:06

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/04/17 :  08:14:34  Show Profile Send hal a Private Message
Denna blir jag nyfiken på !
Tack för recensionen.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000