HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Dansk Metal!?! Funkar det verkligen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/04/19 :  03:16:01  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jo, som Topic säger: "Dansk Metal!?! Funkar det verkligen?"
Här får ni svaret: "Jo! Om bandet heter Volbeat."

Ok, jag går väl lite väl långt om jag säger att Volbeat är det enda danska metalbandet som funkar som musik. Men här kommer lite text om dem i alla fall.

Michael Poulsen startade bandet Volbeat 2001 efter det att Dominus splittrades. Dominus som sägs ha varit "Danmarks stolthet inom Metal". Under 10 år så gav de ut 4 album. Men nog om Dominus.

Volbeat skapades alltså för sex år sedan. Musiken har sagts vara en blandning av Metal Rock'n'roll med en touch av melodiösa 60-tals texter. Andra har sagt: "det här är ju Elvis-Metal!" VA! Går det att göra så?
Jo, det trodde jag också innan jag hörde bandet.

2002 släppte Volbeat sitt självbetitlade demo, genombrottet uteblev. Det var under 2003 då de släppte sitt andra demo "Beat the Meat" som det började röra på sig. Låtar från "Beat the Meat" har sänts i svensk radio, top 30. Låtarna "Soulweeper" och "Danny & Lucy" fick plats i debut-albumet "The Strength, The Sound, The Songs", som gavs ut år 2005 och hyser "Dusty Springfield" covern "I only want to be with you". Samma år vinner de pris för bästa Metal debut I Danmark.

Nu, år 2007 släppte de sitt andra album "Rock The Rebel / Metal The Devil". Där första singeln "The Garden's Tale" tidigt blev blivit uppmärksammad. Jag har svårt att tro att ingen kan gilla en Johnny Cash cover i hårdrockstappning. Jo, Volbeat har gjort en sådan av låten "Sad Man's Tounge".

Så, på frågan, "Dansk Metal!?! Funkar det verkligen?", blir nog det vanligaste svaret "Dom är ju inte kloka där nere"
Tar man frågan lite mer allvarligt så är svaret, "JA!"

Kolla även in
http://www.volbeat.dk
http://www.myspace.com/volbeat

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/04/19 15:43:12

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/04/19 :  09:26:54  Show Profile Send Hornta a Private Message
King Diamond / Mercyful Fate är från Danmark och är riktigt bra

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/19 :  15:10:36  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Ibland sätter jag på Mercyful Fates "Don´t break the oath" och garvar... när den kom (-83?) var den bland det ondaste man kunde köpa, idag känns det inte lika "farligt"... likväl en kul skiva med en del toppar.

Bra med dina tips Byakugan! Ska kolla upp Volbeat!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/04/19 :  15:42:47  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Problemet som jag ser med Mercyful Fate är att det låter som om något fattas. Sången och musiken passar inte riktigt ihop med varandra. Och som jag skrev så var ju inte Volbeat det enda från Danmark, Beyond Twilight(Power Metal) & Hatesphere(Death Metal) för att nämna två till.
Det tråkiga med Danskarna är att dom överlag försöker göra mörkare metal, jag har verkligen inte hört all metal från danmark, så bli inte sura på mig nu, men det är det jag har fått för mig. Volbeat är ett undantag, det närmsta jag kan komma på att säga är Rock'n'roll metal. Och det är skrämmande lik Metallica i trummandet.

Jag är glad att mina tips uppskattas.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/04/19 :  17:28:18  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Wuthering Heights!
"Far from the Madding Crowd" gillar jag.
Svensk sångare i.o.f.s.


Musiken är en slags speedmetal med starka "progressiva" inslag, alltså mycket tempoväxlingar och krångliga arrangemang.
Melodierna är inspirerade av irländsk folkmusik.
Var kommer det danska in? Eh, ja..
Han som driver gruppen och skriver låtarna är dansk.

I en intervju svarade han på frågan varför det finns så få danska metalband när det vimlar av svenska och finska?
Han sa att "danskarna hellre satt och drack öl än att träna gitarr.
I Sverige har man inget annat att göra än att sitta på rummet och lira gitarr".
Vem vill klaga på vår alkoholpolitik?


"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/04/19 17:39:07
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/04/19 :  17:54:51  Show Profile Send Nothing a Private Message
Mnemic är från deennmark.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2007/04/19 :  21:48:51  Show Profile Send Micke Y a Private Message
quote:
Wuthering Heights!
"Far from the Madding Crowd" gillar jag.


Bra musik men en av värsta skivorna jag har när man bara tänker på ljudet. Hård limitering och komprimmering och massor av dist.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2007/04/22 :  00:21:43  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
http://www.pyramaze.com/ är från Danmark i och med att Matt Barlow från Iced Earth har börjat i bandet lär ju knappast gör gruppen sämre med tanke på hans röst, man får leta en bättre.


//rillo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/22 :  00:47:03  Show Profile Send nin a Private Message
Hyllar man Volbeat och klagar på Mercyful Fate så har man inte mig som ett fan iaf
Volbeat är en tredje hands Mustch kopia...typ. Såg dom live i karlstad med jag drog till dance baren efter ett tag istället.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2007/04/22 :  09:10:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Bra musik men en av värsta skivorna jag har när man bara tänker på ljudet. Hård limitering och komprimmering och massor av dist.


Du får nedgradera din anläggning så du kan börja njuta av bra musik igen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/04/22 :  15:50:48  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Mercyful Fates musik har något som fattas i mina öron. Eller rättare sagt så passar sången verkligen inte in i musiken. Därför gillar jag Volbeat mer. Det finns i alla fall en helhet. Även fast det skulle vara en Mustach kopia eller inte. Sen så finns det studiomusiker och live musiker.
"Beyond Twilight", som också är Danskar, gör otroligt bra musik, i studion, men live så fallerar det. Så är det med de flesta band nu för tiden, och jag kan tänka mig att det var så förr med.
Nä, Volbeat låter bra i mina öron, även fast det finns delar som kan förbättras.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000