Inkopplad Ekk med lakrits på. I övrigt diverse godis.
Efter en del testande kunde man ju sluta sig till att polarens Van den Hul D102 mk III + Harmonic Digital Copper och en Harmonic Tech Pro 9 eller ännu hellre en Nordost Frey skulle sitta som en smäck mellan prylarna. Skillnaden mot skräpet jag hade innan var enorm.
Efter ett snabbt konsulterande med plånboken så gick femsiffriga kablar bort fort som attans och jag fastnade med en Ekk 5G2.5 ett tag.
Sen kom en kompis som också hade provat ovanstående kablar och sa att han hade testat ett DIY projekt han hittat på nätet.
Efter lite frenetiskt kabel fipplande ser det nu ut så här vid högtalaren:
Ljudet då ?
Tja suget efter Nordost Frey eller HT Pro 9 är permanent botat :-) Jag har hittat noter och instrument på skivor jag inte visste fanns och framfört allt så faller aldrig stereobilden ihop vilket det gör med Ekk'n så fort det blir lite röj.
Klassisk musik är helt grymt bra stråkarna har blivit exaktare mjukare och har mer känsla. Precisionen, rums informationen och dynamiken är så bra nu att jag faktiskt inte hade en aning om att Amplifixen kunde fixa den här nivån av välljud.
Om jag skulle sammanfatta skillnaden mot Ekk'n i så skulle det bli att Ekk'n grumlar till allting något gruvligt.