HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ronnie bygger RIAA-steg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/25 :  21:12:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag tänkte sätta igång med att bygga något som jag inte behöver på ett sätt som jag inte skulle rekommendera min värsta fiende.

Det ska bli DIY på konstig nivå.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/25 :  21:27:22  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Schema har valts och nu plockar vi fram en alldeles för liten och djup låda:

Här finns stor möjlighet att det blir alldeles för trångt och att det blir svårt att jaga bort brum i efterhand.
Jag kan redan känna lukten av brända komponenter, när lödkolven nuddar annat än den borde.
Vi bortser helt från att tänka på att en nätdel ska kopplas in till detta på något sätt.
Bäst att sätta igång och borra upp hål för rörhållarna och RCA-honorna innan vi tänkt för mycket på layouten!

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/25 :  21:39:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Heja, heja!
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/03/25 :  21:44:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
komigen, friskt lödat...hälften...vad var det nu igen? ;-)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/25 :  22:38:17  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Slöjda slöjda

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  00:28:06  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

fixa fixa

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  07:47:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Layout
Inte alla komponenter utritade men det blir iaf inte knökfullt

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  07:51:35  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Några kondensatorer

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/03/26 20:22:26
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/26 :  15:35:23  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad för kabel?

Jag gillar PTFE-isolerad kabel. Isoleringen smälter inte. Och så av ....Resonans fick jag tipset om lackad koppartråd - TOPPEN! (Hörde du det resonans??)

Tillägger: För att få koppartråden riktigt lödd skrapar jag av lacken mycket omsorgsfullt med skalpell. Har lött det mesta på ett litet PP-steg på det viset. Fåtr skynda på så jag kan lägga upp en liten bildtråd jag me'.

Edited by - soundbrigade on 2007/03/26 15:38:31
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:10:02  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Lackad kabel har jag använt någon gång. Tålamod och något vasst funkade för att skala, men smidigare kunde det nog vara (annars hade alla transformatorlindare gett upp sina jobb för länge sen).

Jag offrade en nätverkskabel. Det fanns fyra par tvinnade tunna ledare inuti, med några kardeler per styck. Mjuk och gosig isolering.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:18:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Installationskabeln är enkardelig. Funkar bra det också. Använder det själv
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  16:40:53  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Vad är installationskabel? En slags nätverkskabel?
Hade hoppats på att den här skulle vara enkardelig.

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:30:40  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det här ser kul ut
Jag känner igen lejaot problemen,dom brukar dyka upp på slutet när det börjar bli trångt
Kör hårt

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/26 :  18:35:51  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Det är SÅ fint att man får göra något som är fysiskt litet. Det är en sorts fördel med rörkonstruktioner. Det går åt ganska få komponenter varför det bara krävs en ängels tålamod och värmetåliga fingerspetsar.

Jag har tjaffsat på andra ställen med borren från VT4C.com är suveräna.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:04:56  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Jag har tjaffsat på andra ställen med borren från VT4C.com är suveräna.

Helt säker på att du inte har provision

Trevligt bygge och kul att se att man inte behöver så robusta kablar till sakerna. Jag har lagt till med ovanan att använda runt 1,5mmkablar till allt som inte är signaler. Det blir ruskigt omständigt i längden...

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:06:20  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Mmm... jag hoppas nu på underverk från lödstödslangare Fisksmisk_ola.
Den här förstärkaren behöver stöd!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:56:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Helt säker på att du inte har provision
Helt säkert! Men lite lyrisk att man får runda hål efter år av trekantiga hål och filande av hål som alltid blir för stora till slut...

Var bor du Ronnie? Jag har köpt små fina lödståd på Radiomuséet i Göteborg.
Man kan skymta dem lite till vänster:
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  20:25:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jag bor ett par mil utanför Stockholms innersmet.
De där svarta Siemenskondensatorerna känner vi igen. Kolla uppdaterad layoutbild ett par inlägg upp.

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/26 :  23:07:56  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Nu började det tryta i komponentlådan.
Nån som vill göra en god gärning och posta några motstånd till mig?

2st 402 (petnoga)
2st 20k 2W
4st 51.1k (petnoga)
2st 100k
2st 180k
2st 150k
2st 432k (petnoga)
4st 1M

Som DIY-bytestråden visar har jag lite att byta med.
Pengar använder jag gärna också om inget annat hjälper.

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:43:49  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
minsta effekttålighet?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  08:58:58  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Låter som en order från ELFA ....

Jag handlar mycket från BHIAB - billiga och bra och inget tjafs med PF-avgifter - bland annat de där Siemenskondingarna.

(Jag har snyggat upp lite i det bygget jag visade).
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/27 :  14:25:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Kmj: 1/4w skulle gå fint, förutom 20kohmarna då.
Soundbrigade: Det var ett riktigt imponerande kråkbo

Många kråkbon har jag byggt i mina dagar. Men inte den här gången hoppas jag, även om det nog kan bli trångt.

Idag kom Posten med lödstöd från Fisksmisk_ola, och jag har klurat lite på nätdel.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  15:23:39  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Har du lite spänning skulle jag välja minst 0,6W eller 1W motstånd (problem med precisionsmotstånd).
Motståndet ska inte bara klar effekten utan även spänningen. Ett motstånd på 1/4W är ca 6mm långt. Lägg 240V på det och du har ett fält på 40V/mm, det kan räcka att på sikt knäcka motståndet.

(Jag har rensat kråkboet lite grann - lokal återkoppling kallas det annars)
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/27 :  17:40:07  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Det var kloka ord!
Jag kollade igenom schemat, och ser att inget motstånd har mer än ens 100V över sig, så i just det här fallet tror jag det är lugnt med 1/4w.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/27 :  18:17:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Rådet kom från Lasse Ohlsson som propagerade för 1 och 2W-motstånd. Jag kör som regel 1W och i vissa fall 0,6W.

Hade du schema??
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/27 :  18:29:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Jepp! Schema
Kunde nog inte hålla mig längre -> Enkel rör RIAA ?

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000