HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ronnie bygger RIAA-steg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/27 :  20:40:39  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Fixa fixa
Testa testa

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/03/27 :  23:18:35  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
quote:
Jepp! Schema
Kunde nog inte hålla mig längre -> Enkel rör RIAA ?

Ska bli kul att höra resultatet, skynda på och bygg nu :)
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/28 :  00:38:20  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Okej!

En ELFA-låda som sett bättre dagar mejkas over

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/28 :  00:42:56  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

...medan en grunka torkar.

Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:28:54  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Spännande bygge Ronnie, och alldeles nästgårds är det också. Följer med spänning vad du bygger.

Hur fick du själva idén till just ditt bygge?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:02:01  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Howdy neighbor!
Många scheman på RIAA-steg har jag kikat på i mina dagar, och lite teknikprat som kan beskriva varför jag fastande för just den här varianten kan låta såhär:

-parallellkopplade trioder på ingångssteget (lågt brus)
-bara 2 förstärkningssteg
-lagom hög utgångsimpedans (för hög och steget får problem att driva efterföljande kablar och linjestegets ingångsimpedans -jättelåg utgångsimpedans kräver lite speziale lösningar)
-vanliga, billiga komponenter
-lattjo lösning med RIAA-filtret där "hälften" ligger parallellt med utgången

Om den... När den är klar kan du låna och leka med den om du vill. :)

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/03/29 00:02:26
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/29 :  21:18:51  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Måla såga planera

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/30 :  00:17:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Nätdelspyssel

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/30 :  09:35:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Åh H-E, det var biffigt, eller ser det bara så ut. Trafo/nätdel såg stora ut.

En av mina korsettkunder hade en idé om skärmburkarna till rören. Han menade på att de såg till att rören höll värmen jämnare och därmed gjorde att rören arbetade mer optimalt.

Ska du bygga fler RIAA-steg kan du få byta till dig roliga chassin av mig: CHASSI.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/30 :  14:40:43  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Synvilla herrn. Trafon är pyttig.
Kul chassi! Har du fler?

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/31 :  00:23:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Visst finns det såna här nätsladdar med kontakter (i apparatänden) som är vinklade 90 grader?

-Åt vilket håll är de vinklade?

Den som har en, titta på den som bilden visar och berätta: går sladden ut åt höger eller åt vänster?
Hoppas på raskt svar så bygget kan gå vidare!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/03/31 :  09:38:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
För att göra det riktigt roligt så finns det naturligtvis kontakter som är vinklade åt både höger och vänster. Men de två jag hittade vid en snabb sökning på "sladdställ" på ELFA var vinklade åt vänster (om du vill ha det som på bilden).

/M
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/03/31 :  12:03:48  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Utmärkt! Då kunde jag inte ha chansat fel.

Ordning & RIAA
& en skivspelarplint

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/01 :  03:01:35  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Parallellprojekt: Lenco på styltor

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/04/01 :  08:56:43  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fick en liten idé när jag letade subminiatyrförstärkare häromdagen.
Om man gör förstärkarchassit mycket litet får man inte plats med nätdelen. Men om man sätter banankontakter (hanar) för chassimontage på undersidan av förstärkaren och sätter bananhonor på nätdelens översida kan man ju fixa till en sandwich. Förstärkaren blir kanske lite högre men jag tror inte det spelar så stor roll.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/01 :  17:27:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Det låter smidigt. Om man får kontakterna att passa ihop fint.
Bara ett knöl: i nätdelen (underdelen) får man ta till långa fina sladdar upp till honorna på taket, annars går det ju inte att lyfta på locket när man vill peta i nätdelen.
Alternativt kan man försöka skruva fast precis allt som hör till nätdelen i nätdelens tak / kåpa. Så tänkte jag ett tag att jag skulle göra med den här nätdelen.

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/13 :  22:35:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Idag unnade jag mig några RCA-honor hos Biltema, och tog ett dassigt foto.
När högkonjunkturen kommer ska jag beställa lite fler komponenter, så bygget kan fortsätta.

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/17 :  02:29:30  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Äsch. Fortsätter väl i samma anda med att sätta dit saker så länge de räcker.
Enkronan berättar om hur tätt ihopgojsat allt blir där inne.

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/04/17 21:11:30
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/04/21 :  19:26:55  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Jag har borrat två hål i chassit och två i lödstöd #2, lagt lödstöd #2 på plats och njutit av synen. Och fotat.

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/22 :  22:50:36  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Midsommarpyssel.
Några otäcka lödningar på oxiderat lödstöd.

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/06/23 02:42:30
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/30 :  23:14:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Fler saker på plats

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2007/07/03 :  23:19:42  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Om sandwich-konstruktionen med nätdel och signaldel i olika lådor fast ovanpå varandra: det skulle se bra ut, fast man får nog pröva sig fram först till vilken sida som funkar bäst att sätta det på... instrålat brum är inte att leka med i RIAA-steg, och en trafo brummar liksom av naturen. Ibland är det bara avstånd som hjälper.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/04 :  00:21:49  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply
Ja, jag tar inga chanser i det här fallet utan placerar nätdelen på säkert avstånd.

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/08/18 :  15:18:32  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message  Reply

Idag har jag fäst nya lödöron, gjort en lödning och klippt två kablar.
Starkt jobbat tycker jag!

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/08/18 :  21:49:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du är värre än jag. Jag kan slå på lödkolven, rassla runt tre timmar, löda fast ett motstånd och sedan slå av lödkolven.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000