HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bästa MM pickup max 1500 kr?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/03/21 :  20:00:06  Show Profile Send PelleC a Private Message  Reply
Har läst på lite på detta och andra forum (vilken guldgruva detta är, vilket jobb ni lägger ner) och förstått att en ny bättre PU kan göra underverk på en sån här spelare...

Vilken PU anser ni vara bästa pickupen (MM) till min Thorens TD166mkII?

Max 1500:- (men gärna lägre)

Har hittat några intressanta kandidater i prisklassen:
Sumiko Pearl 1200:-
Grado Gold 1200:-
Ortofon Super OM30 1600:-
Nagaoka MP11 800:-
Empire 2000 E/I 665:-


Sen finns ju alltid AT95 och AT10 som verkar funkar bra, men jag är villig att gå upp till priset av någon ovan om det verkligen gör skillnad. Eller gör det inte det? Skall jag nöja mig med att byta nålen i den AT91 som sitter som orginal?

Fler tips?

Spelaren OK i övrigt (fick så fin hjälp i en annan tråd, tack!), och utrustad med orginalarm TP11 (ej lämpad för MC vad jag läst i annan tråd). Kör på Project phonoboxII.

Tacksam för snabba råd, skall köpa på fredag...

MVH//

Ps. vet att det inte finns några "absoluta sanningar" och att det "beror på" osv men försök Ds.

TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/03/21 :  21:10:43  Show Profile Send cittroman a Private Message  Reply
Clearaudio aurum classics ca 1400:- hos veteran hifi.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/03/21 :  22:30:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ta en titt på Goldrings sortiment. Jag har hört 1042 och den imponerade rejält. http://www.mantra-audio.co.uk/goldring_cartridges.html De skiver här att man kan köpa en av de billigare och byta sedan upp sig till den bättre nålen. Se även den nya serien från Goldring den skall vara en uppgradering från 1000 serie.

http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_make_id=81&menu=2

jag har själv en Grado Gold är super nöjd om jag nu skulle köpa en extra puppa så skulle det bli en Goldring om man skulle fortsätta med MM men det blir MC nästa gång.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/22 :  00:35:10  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
OM-30 så kan du sen när du behöver byta nål byta till OM-40 nålen så har du en grymt neutral puppa!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/03/22 :  13:26:58  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jag köpte nyss en Grado Prestige Gold till Min Pro-ject 6.9 och jag tycker den är _fantastisk_ för pengarna.

Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/03/22 :  14:09:24  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Får nog hålle med nin där, OM -30 nu och när det är dags att byta nål så lägger man till lite till o får en OM -40...

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/22 :  15:16:41  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Spelar själv på Pearl och tycker det fungerar bra. Jag tror inte någon av nålarna är tillverkad medvetet dåligt så de håller nog klass. Tycker att Pearlen spårar bra.
Önskar jag kunde ge dig mer på fötterna angående Pearl - nålen, men det bästa är väl att komma förbi o lyssna
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/22 :  21:44:27  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Har OM40, som jag är mkt nöjd med!

Dock inte jämfört mot annat, men ändå: Den låter synnerligen neutralt och spårar "allt" utan knot.
Är skivan tyst är det tyst...och låter skivan illa är det (främst) skivans fel...de bra inspelade/bra pressade plattorna låter ju underbart.

Kanske den kan vara lite "tråkig" men jag upplever det som att skivans kvalitet bestämmer hur bra det kan bli, ja att det inte är puppan som är värsta flaskhalsen för det "perfekta ljudet" i mitt fall kunde säkert spelaren vara bättre även om jag nu tycker den levererar till rätt stor förnöjsamhet...

Den sittar i en medel-lätt/lätt arm, på en spelare där talrik & arm är fjäderupphängd om nu det har nån betydelse för relevansen av hur jag beskriven puppan min.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/22 21:49:06
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/03/22 :  22:15:57  Show Profile Send PelleC a Private Message  Reply
Tack för tipsen llihopa!

Packar in min gamla Tjorens i bilen imorgon bitti och lämnar över den i goda händer för lite trim o trix.

Fast jag fick följande tips från en riktig vinylveterarn (citat):

"Om du "bara" spelar skivor så byt nål :-)
Vill du ha det bättre köp ny pickup
Vill du pyssla byt kablar och kontakter!"


Fast trots att "jag bara spelar skivor" så vill jag ju ha det "bästa möjliga"...för pengarna...och när man ändå lägger ut x00 kr kan man ju lika gärna lägga ut x+200 kr för mycket bättre, och då är man helt plötsligt nära den där man egentligen ville ha för x+500 kr så varför inte slå till på en gång...måste lära mig hantera ha-begäret oxå

Är säkert ensam om den känslan...

Jag återkommer i frågan när resultatet är klart.

MVH//




TD166mkII/T61/FMJ CD23 ==> FMJ A22 ==> Audience 72 + Kappa Sub
Njutånger är inte en plats - det är ett tillstånd!
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/03/23 :  13:34:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Kolla in den nya BENZ MC20E2 visserligen ingen MM men den har HO ....
//W

Nej! Du vet mycket väl att det inte är tillåtet för handlare att göra reklam för sin produkter på det här viset.
/ztenlund


Hej Wolfgang!
Som du vet vill vi inte att branchanknutna skall göra reklam hos oss eftersom det skulle resultera i att synpunkterna från vanliga konsumenter skulle drunkna i reklamen.
Vi har diskuterat med dig och modererat din användare åtskilliga gånger för reklam. Idag gjorde du återigen ett reklam inlägg, denna gång för de pickuperna du säljer. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59505

Nu räcker det. Din användare får en månads semester. Under tiden kan Du fundera på om du kan leva med våra reklamregler eller inte. Maila till postmaster@hififorum.nu om du vill att användaren skall öppnas efter den 23/4-07.

Vänligen,
Per
P.S. Detta har gått iväg som mail till dig också.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/23 :  16:00:12  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Om du kan tänka dig HO Mc så kan jag verkligen rekommendera Dynavector 10X4. Kostar kanske lite mer men är kanonbra!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/23 :  17:02:06  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ska köpa en OM40 själv nu. Ska jämföra den mot min Ortofon MC-10 supreme.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/03/23 :  17:36:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Vad är priset på en OM40?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/23 :  18:04:11  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Ortofons OMserie är bra inte bara för att man kan uppgradera till OM40 utan också att man kan "nedgradera" till OM10 åtminstone i den äldre serie som jag har. Där byter jag bara nål när jag spelar t.ex. mina slitna gamla 45varvare. (Jag har OM-10, OM-20 och OM-30 nålar som jag växlar mellan, monterade på en gammal direktdriven spelare. Låter bra.)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

PelleC
Starting Member

33 Posts

Posted - 2007/03/23 :  21:52:27  Show Profile Send PelleC a Private Message  Reply
Tack för tipsen än en gång.
Det blir en Sumiko Pearl samt nytt VdH-kablage med bulletplugs. Provspelning söndagkväll...återkommer med mina intryck efter det...
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/24 :  11:50:25  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Vad är priset på en OM40?



2500 kr tar iaf klubben.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/24 :  12:39:46  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
2500 kr tar iaf klubben.

Obegripligt nog tar dom detta pris, man kan lika gärna köpa en OM10 för 498kr och ersätta nålen med OM40 nålen för 1698kr och hoppsan! Man har fått en OM40 med OM10 nål i reserv (bra att ha när man spelar loppisfynd) för bara 2196kr.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/03/24 12:49:27
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/24 :  13:43:16  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Ja, jag vet inte heller varför dom har så.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2007/03/24 :  22:07:41  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jag vet inte vad en shure m97 eller vad den heter för närvarande kostar, men den är väldigt bra. Det finns inget annat på marknaden (nu lär jag väl få på tafsen) som är lika snällt mot skivorna. Shure är världsmästare på spårning.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/25 :  12:59:06  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
NtR, OM-40 har i test visat sig spåra enormt bra och framförallt med minimalt slit på skivorna. En stor anledning jag ska köpa en
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:38:12  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Har kört OM-40 i många år och varit ganska nöjd men inte exalterad. När den sedan bröt nålen så valde jag att prova Empire 2000 I/E och Grado Prestige red. Plötsligt kom jag till insikt om hur bra OM-40 var.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/05/15 :  00:54:21  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Fått hem min OM40 och spelat en 10-12 skivor och min rent subjektiva åsikt är att det låter mycket bra. Verkar vara mycket mer neutral än min gamla pickup, mer upplöslig och avslöjande. Såklart är detta helt utan rena A/B jämförelser så jag vet ju inte om det stämmer. Kommer om 20-30 skivor till spela in ett par låtar och jämföra mot min gamla MC-10. Då vet jag mer.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/15 :  07:48:09  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Ortofon har gett ut en ny serie, M2 eller nå't...en förbättring av OM serien? Dom har tagit ner kompliansen ytterligare för att den ska passa min Ittok...tack

Köp annars en slutkörd OM10 på nätet (ePay?), köp en Stylus 40 i den där hifi-butiken på Götgatan (bland de billigaste i Sv) och luta dig tillbaka i soffan eller tandläkarstolen.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/05/15 07:52:51
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:19:42  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Med tanke på den lilla omsättningen av pickuper och att flera modeller har varit ute på marknaden sedan 70 eller 80 talet, bör man passa sig för nålar /pickuper som legat på hyllan i många många år. Denon DL-160 har bra renomé och jag har nyligen införskaffat en Audio Technica AT 110 som ersatte min mycket medfarna Coral MC-88.
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:24:01  Show Profile Send snaggvovve a Private Message  Reply
Jag köpte min OM 30 pickup någon gång i början på 80-talet. (Hur länge har de funnits ?)
Har bytt nål till nya OM 30 ett par gånger. Känner att det snart är dags igen. Blir själva pickupen sämre med åren eller är det bara att köpa ny nål igen ?
Kanske blir det OM 40 denna gång...
Min Thorens TD 160 MkII med SME tonarm har inte blivit servad sen mitten på 80-talet. Jag har bara bytt rem och kört vidare. Finns det någon i skåne som servar och "rundsmörjer" Thoren-spelare ?
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/05/16 :  23:30:22  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
snaggvovve: ljudprodukter i malmö

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000