HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Linguaphone - ipodens anfader... (OBS: film!)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/14 :  22:35:37  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Jag har för vana att ränna på loppmarknader. Här omkring finns ett antal ställen som frekventeras med besök. Jag brinner för gamla tekniska manicker, mest för dess gamla geniala konstruktion som talar en annorlunda dialekt mot dagens kiselbaserade materiella glädje. Om detta skolen I skrifva mycken lyrik.

För ett par veckor sedan sprang jag på denna nätta bärbara förhistoriska walkman:



Linguaphone; bärbar resegrammofon klädd i svart pergamoid. På det hela taget var skicket mkt bra. Väskhandtaget var borta dock, var kanske lite nött på pergamoiden, men annars mkt gott skick utan repor invändigt. I locket låg skivor med bla Ulf Peder Olrogs "Bullfest" och "Schottis på Valhall". Det finns potential till riktigt fett drag mao!




Tyvärr var pickuphuvudet i sånt fruktansvärt skick att det var nästan omöjligt att spela skivor. Fästramen runt membranet är i gjuten zink som verkar ha vittrat sönder och sabbat membranet i aluminium.

Hur tusan skall man hitta ett fungerande huvud? Kan man kanske tillverka ett?

Följ den olidligt spännande fortsättningen.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2007/03/15 19:10:38

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:18:48  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Vad fick du ge för den?

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:22:08  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
balrog:

450:- inkl lite skivor.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/15 :  09:34:26  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Söt liten maskin det där

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/15 :  10:52:39  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Innan pickupen lämnade in för gott så gick det att utröna att urverket som driver tallriken svajade hejdlöst. När man vevade upp den så var det fortfarande stuns i fjädern, men ändå var det ngt som felade. Av erfarenhet så brukar smörjmedel hartsa sig av ålder och jag tror inte denna gamling var undantaget det faktumet. Mao; förutsättningarna är de bästa för en renovering!



Lock och toppskivan i brunbetslackad kryssfanér demonterades och blottlagde tratten i ngn slags förzinkad plåt. I lådan hittades en del stift som låg och skramlade, en del av dem i gott skick.



Drivverket var i gott skick. Dock verkade mina farhågor om att smörjmedlet hartsat. Närmast i bild syns varvtalsregulatorn. När varvet blir för stort kommer bromsskivan närma sig en liten kloss industrifilt och bromsas. Genialt! Men detta kan inte förklara svajet...


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:34:22  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Jag har sneglat på en som står på Holmens marknad i GBG.De begär 900:- Tycker det är lite för mycket,men den verkar vara i gott skick.
Det som irreterar mig mest är att min farsa hade två stycken i kalas-skick! som försvann efter han dött!!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/15 :  13:47:08  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply


Här syns till vänster drivfjädern, som dras upp via det översta snedskurna drevet. Hållaren för den ingående axeln, som syns precis ovanför fjäderburken till höger om ovan nämnda drev skall vi titta närmare på.






Här syns vevens infästning i övre vänstra hörnet.




Notera spåret på fjädertrumman. Det visade sig vara vevaxelinfästningen som skrapat i och plöjt upp ett spår. Med tanke på att det inte fanns ngt glapp och spel ens när mekaniken var rengjord så måste spelaren dragits med svajjet sedan den var ny. Kanske därför den är så lite använd? Efter rengöring, infettning och ihopsättning av mekaniken är det nu dags att ta itu med lådan.



Undersidan av tratten kläds med filt för att inte skallra mot botten av lådan. Lite bitumen har heller inte skadat. Tyvärr fanns ingen anledning att montera ett rejält uttag.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2007/03/15 13:50:31
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:32:31  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Finmekanik på högsta nivå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:08:52  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Ryssen:

Tror du det eller! Men kan man saab så var ju detta en baggis.

Det mest uppenbara problemet har vi ju inte tagit tag i: pickupen! Det letades frenetiskt på allehanda forum och dedikerade vevgrammofon-sidor, men utan resultat. Budade iof på ett splajsans nytt, NOS, huvud från Thorens i originalkartong. Men mina 10$ sprang i väg till 80$, vilket blev lite väl saftiga ärtor till detta bygge. Vad göra, vad göra!?

I grunnandets och grubblandets värsta timme så for jag och min pappa iväg till en loppis i Båberg, precis mitt emellan Trollhättan och Vänersborg. Trots vår förvåning stod där en kille med ett bord som formligen bävade under tyngden av gamla radioapparater, skivspelare och just vevgrammofoner. Givetvis hade mannen en pickup!



Juwel Kronophon, med glimmermembran. En snabb titt i en gammal clasohlson-katalog från slutet 50-tal så var de med glimmermembran mer påkostade än de med membran i aluminium. Äntligen, nu spelar den!

Hur, kanske man undrar? Tja, inget passar väl bättre än en liten filmsnutt:

http://user.faktiskt.se/vee-eight/film/schottis_pa_valhall.AVI


- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2007/03/15 19:10:06
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/15 :  21:46:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Härligt!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/03/15 :  21:58:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Tror du det eller!

Ja,det ser ju vem som helst.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/15 :  22:01:50  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Hittar jag stift så får den följa med till DIY Gbg.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/19 :  18:36:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vilken dynamik!!! Sådana bra grekjjer kan vi inte bygga idag.

Minns en vevgrammofon från min barndom med någon skiva där man härmade Kalle Anka:
- Är det på riktigt?
- Nä bara på låtsas.

Jag får tyvärr inte uppleva Linguaphonen i Göteborg, men det går väl fler säkringar ...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:08:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Underbart!!! Har du fler klipp?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/19 :  19:49:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
ÅHhhhh,,,
TACK V8, du gav mig just lust att jobba ett tag till.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/03/20 :  07:48:14  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Tjusigt reportage, Har en likadan i mycket bra skick, p.g.av platsbrist så står den för tillfället i källaren, men nu skall den upp. Jag har en hel del 78or så ibland blir man lite nostalgisk, det är ju iallafall analogt så det räcker.
Ha det Revoxarn.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/20 :  08:45:05  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
De låter förvånansvärt högt dessa klenoder. Dock lite burkigt. Tror du man får bättre ljud om man lägger i en raggsocka i ressonanslådan ?
Go to Top of Page

RoboDuCk
Member

106 Posts

Posted - 2007/03/20 :  15:57:08  Show Profile  Visit RoboDuCk's Homepage Send RoboDuCk a Private Message  Reply
Coolt!

Jag är förvånad över att inte linnar postat simuleringar på hornet...

/Alex
"Vill man nå toppen finns det inga järnvägar."
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/03/20 :  23:39:20  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

"Jag är förvånad över att inte linnar postat simuleringar på hornet... "

-Jag mä!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/21 :  16:35:09  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Underbart

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Nightpuma
Starting Member

15 Posts

Posted - 2007/03/21 :  22:23:56  Show Profile Send Nightpuma a Private Message  Reply
Hei.

Den tråden gjorde meg glad

Asbjørn
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2007/03/22 :  19:11:26  Show Profile Send Blackhawk a Private Message  Reply
Hahaha, härligt!

Jag har en liknande (His Masters Voice) i riktigt skapligt skick som sedan många år har ett par gamla pyamasbrallor i tratten för att den spelar så vanvettigt högt!
Tror farsan knölade in dom där på 50-talet.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/03/26 :  09:03:39  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Kom på att man kan reglera volymen ngt med ett mixtra med stiftet. Sättter man stiftet längre in i hållaren så ökar ju utslaget på membranet, enligt hävarmsprincipen. Massan på stift skall tydligen påverka det hela också.

Tack för alla glada tillrop!

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/03/29 :  16:19:21  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Man reglerar volymen genom att byta stift, Svalander har några olika. Ännu tystare och billigare är kaktustaggar.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/04/03 :  11:44:03  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Den låter högre än de flesta tror. lite burkigt bara. kansle lite ludd kan mjuka upp ljudet.
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/04/04 :  23:32:34  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message  Reply
Testade med att köra med avknipsade knappnålar, så att de får rätt längd. Det ju klart lägre; bruset blev också i högre frekvens, kanske beroende på att den spelar djupare i spåret. Iaf, små smala nålar låter klart bättre. Skall göra ett gäng "knappnålar", tror de passar bäst till träffen i Gbg.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2007/04/04 23:33:41
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000