HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Köpt spelare, lite frågor, tangential
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/12 :  22:33:20  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Har köpt en Beogram TX 2 modell 5911 av nostalgiska skäl. Tycker mycket om designen.
På skivspelaren står det:
Tangential OPP Tracking system.
Vad står OPP för ?
På baksidan står det:
Disconnect the mains plug from the supply when not in use.
Betyder det att jag bör stänga av strömmen varje gång. Hur viktigt är detta ?

Features:
Tangential-tracking
Electronic Servo-Drive
Recommended stylus pressure: 1,2g
Search function - backwards & forwards
Pickup sold as extra (depending on choice from MMC 1 - 5 range)
Weight: 5.3 kg

Vadå, search function ?

Tycker det är väldigt coolt att man, med skivlocket nere, med en lätt knapptryckning på fronten kan starta skivan.
Häftigt också med de små röda displaysiffrorna på pickupen som visar hastigheten.
Finns också belysning som tänds i skivspelaren.
Lite high-tec från slutet 80-tal.

Vilken pickup tror ni är allra bäst till denna skivspelare ?

Önskar lite teknisk information om denna spelare, allt är av intresse.

Veckans skiva, här !

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/03/13 :  09:35:33  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
Vilken pickup tror ni är allra bäst till denna skivspelare ?

Var det inte så att B&O hittat på sitt eget pickupfäste så att bara deras egna pickuper passade? Svalander har fortfarande tror jag.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/03/13 09:36:06
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/13 :  10:32:26  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Grattis till en klassiker

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/03/13 :  11:41:42  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
hal, Pickisarna är inte billiga till dom här. Finns från MMC 5 till MMC 1 varav 5:an är den enklaste och 1:an den finaste.
En MMC4:a ligger runt 2000:-, man kan hitta dom på Ebay.

Men helt klart en cool spelare. *s*

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/17 :  23:46:49  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
quote:
Var det inte så att B&O hittat på sitt eget pickupfäste så att bara deras egna pickuper passade? Svalander har fortfarande tror jag.

Så är det nog. Sitter en MMC 4 på den nu. Stämmer det att Svalander verka ha den. Köper nog en för säkerhets skull, kostar dock en del.
quote:
Grattis till en klassiker

Tackar Du verkar insatt av tidigare trådar att döma. Hur var det Eliot ? Har du jobbat med dom ?
Måste erkänna att jag är väldigt svag för deras design. Otroligt tidlös.
quote:
Men helt klart en cool spelare. *s*

Visst är den.

Förresten hur vet man om en nål/pickup är sliten. Tittar i lupp ?
Jag förstår att man kan höra det. Men i mitt fall vet jag inte hur bra det skall låta. Det låter lite burkigare än CD-ljud, men det kanske är så vinyler skall låta.
Det är kul iallafall, dags att köpa lite vinylskivor nu .

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/03/17 23:47:44
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/20 :  18:08:01  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Beogram är kul, & kult

OPP står för "Optimal Pivot Point".
B&O´s lösning på tonarmsupphängningen på de senare versionerna av deras tangentialarmar, ungefär från Beogram 5000 och nyare, bla TX2.
Lite annan arm på TX/8002/6002-modellerna.

"Search" är knapparna vid framkanten som du använder för att flytta/sänka/lyfta armen, dvs du tar aldrig i armen och det finns ingen "spak" heller.

Du behöver INTE dra ur sladden mellan spelningarna!
Står väl där ifall nån USA-bestämmelse skulle göra B&O skadeståndsskyldigt om ett hus brann ned och det kunde visas spelaren var inkopplad...eller nåt sånt

Ang ljudet: Beogram-spelare brukar som regel (iaf dom jag hört) låta mkt neutralt.
Kanske basen kan 'ses' som slank...basen är iaf distinkt och rätt så bra upplöst.Som helhet inte nåt publikfriande ljud hur som helst.

Spelarens upphängning är mkt noga optimerad: den är avstämd för just denna kombination av tonarm/nålarm mht resonanser etc, så spelaren blir MKT väl isolerad från vibrationer och därmed låter pickupen ostört spåra så bra som nålspetsen nu klarar.Detta är inte "80-tals hi-tech" (i meningen "blinkar & lyser"), det är snarare finmekanik men gjort på ett lite annat vis än hur skivspelare brukar/brukade konstrueras.
Prova ställa den på en sub under spelning får du se/höra hur väl det funkar! Det går faktiskt, men 'väldigt' högt ska man inte spela förstås...

Pickuperna spårar mkt bra allihop, dock spårar MMC 1 bäst.1:an har en ihålig nålarm av safir, medan MMC 2 också var av safir, men inte ihålig.
Läs om B&O´s pickuper här:
http://www.beoworld.co.uk/mmcpickups_1.htm

Och om Subir Pramanik, B&O pickupernas skapare, här:
http://www.beoworld.co.uk/pramanik.htm

Hade en TX (den stora TX´en som ser ut som Beogram 6002/8002) 1-2 år, sen byttes den till Beogram 6002.Tyvärr är den undanställd - men jag lär aldrig göra mej av med den ;-)

Bara en sån sak som tryckknapparna för att lägga dit/lyfta upp/flytta armen för att "välja låt" är ju helt underbart bra utfört.
Tyst är pickupen också tills den har hamnat i spåret, så man slipper klick och oväsen när man lägger ner armen.

http://www.beoworld.co.uk/lineardecks.htm (Om OPP en bit ned i texten)

Om Beogram TX, (finns även bild/specifikation på TX2 en bit ned)
http://www.beoworld.co.uk/beogramtx_tx2.htm

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/20 19:24:19
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/03/21 :  00:47:43  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Stort tack Edison för all info och länkarna, skall allt förkovra mig

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000