HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Högkvalitetsöverföring A/D lossless från vinyl
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/10 :  12:00:34  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har varit i kontakt med en kille på Lyra som deltagit i en test av lossless A/D-transfer från vinyl till CD-R. Det finns många (speciellt jazz- och bluesdiggare med 1000-tals album på vinden) som är intresserade av en bra och enkel metod för överföring av sina guldkorn till CD.
De flesta som testat (jag är en av dem) har använt dålig utrustning som ger alla möjliga problem och artefakter med brum, svag och beslöjad signal, förluster osv. De brukar tröttna snabbt.

Jag har nu fått lyssna på en test där man använde följande inspelningskedja för upptagning av Niels Henning Örsted Pedersen:
- Rega P25 turntable / Lyra Dorian MC cartridge / Lyra Erodion transformer
- Marantz 7C preamp och RIAA
- Musical Fidelity Tube Buffer
- Creek Passive Attenuator (för att säkerställa bästa inspelningsnivå)
- Roland Edirol UA5 (i 44/16 mode)
- USB 2
- iMac
- Spin Doctor (ingen declicking eller filter användes)
- Toast 8 Titanium
- iTunes Lossless konvertering

Det låter riktigt bra på CD-R faktiskt. Just den skiva jag lyssnade på hade lite knaster i inledningsspåret - lät ovant på CD.

En hemsida som kan rekommenderas och som har bra lösningar på området (delvis DIY) är http://www.hagtech.com. Jim Hagermann är kunnig, och priserna lär vara måttliga i förhållande till kvalitet. Han bor och arbetar på Hawaii.

Jag är inte särdeles intresserad av detta för egen del, men tanken kom upp när morsan undrade. Hon har en massa gamla skivor som hon gärna skulle vilja samla på CD-R.


Fler som har erfarenheter?
Vad använder ni för utrustning?


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

minoman
Member

129 Posts

Posted - 2007/03/10 :  18:39:56  Show Profile Send minoman a Private Message  Reply
Calle Jr & alla andra intresserade,
jag har 1000+ vinyl jag gärna vill ha över till digital format och i min sökan har jag provat en hel del. Resultatet har varierat från bra till mediokert. Med tiden har jag fastnat för enkelhet och acceptabel kvalitet.

Min inspelningskedja ser ut som följer:
- Opus3 Continou/Nottingham Analogue Interspace/HighPhonic MC2 (skivspelare/arm/pickup)
- MF X-LP (RIAA)
- MF X-A1 (Förstärkare)
- Pioneer PDR-04 (CD brännare)
- MacMini/iTunes/Apple Lossless (dator)
- IXOS kablage (gula?)

Jag spelar av vinylen och skapar en CD kopia på stereon. Sedan kör jag den rakt av på Mac'en i iTunes. Oftast fungerar artist/titel identifieringen men någon gång får jag läsa in det manuellt. Enda haken är att automatisk "låt delning" inte fungerar varför jag får passa inspelningen och trycka på en knapp på CD brännaren för att markera ny låt. Jag använder ingen filtrering eller påverkan av ljudet i övrigt, har ganska bra kvalitet på min vinyl. Ger ett bra resultat med minimal insatts.

mvh/micke

Avt race
Avt loqvere mellora silentio

Edited by - minoman on 2007/03/10 18:41:04
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/03/11 :  11:12:38  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Min kedja:
- LP12
- RIAA: phonofix
- A/D: MAudio Duo med egen strömförsörjning och USB till datorn
- PC
- PC program: Feurio
- Brännare: PC:ns egen

Den kritiska delen är ju Skivspelare, RIAA och A/D.

MAudio Duo ger OK resultat till ett lågt pris. Den har även en inbyggd mikrofonförstärkare (riktigt bra) med fantommatning.

Inspelningsprogram (SW) är något jag har lagt ner mycket tid på.
Det som funkar bra för inspelning är ett gratisprogram från Feurio. Problemet är att man bränner från programmet och att den inte hänger med på drivrutiner för nya brännare.

Jag har provat andra program som strular på någon punkt. Tex att efter 10-15 minuters inspelning så börjar inspelningen hacka. Troligtvis någon inställning på LapTopen som är fel, men jag vet inte vad. Har lagt ner hur mycket tid som helst men gett upp.
Feurio spelar in utan problem, en sida åt gången. Sen är det lätt att lägga in Tracks.

Nästa test (när jag har gott om tid) tänker jag göra med Audacity som också är ett gratisprogram.



Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/11 :  13:29:46  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
quote:
Problemet är att man bränner från programmet och att den inte hänger med på drivrutiner för nya brännare.

Men blir det inte bara en wav fil till hårddisken vid inspelningen? Det går ju bra att bränna med vilket program som helst senare.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/03/11 :  16:53:24  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
quote:
Men blir det inte bara en wav fil till hårddisken vid inspelningen? Det går ju bra att bränna med vilket program som helst senare.


Jo det kan man göra.
Man kan göra inspelningen med Feurio.
Redigera wawfilen med ett annat program till separata filer för varje track.
Bränna med ett valfritt brännarprogram.

Det Feurio är bra på (förutom att fungerar både på XP och W98) är att ta bort delar i början och slutet samt lägga in var varje Track skall starta. Men då måste man bränna från Feurio. Den lägger inte ut varje track som separata filer tyvärr.

Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/11 :  19:22:48  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag tyckte denna såg intressant ut:




http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=704&ParentId=114




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/11 :  22:04:02  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Michael Fremer (liksom Atkinson) på Stereophile har använt Alesis Masterlink ML-9600 hard-disk/CD-R recorder ($799.99), se test från 2002: http://www.alesis.com/.

- Vill man ha det ännu bättre så kan man ju satsa på Sound Devices 722 Portable High Resolution Audio Recorder ($2495)
...som jag tycker är urläcker

- Den senare användes av Audionord på Arkenmässan....

Det börjar emellertid komma rätt många produkter men de är främst tänkta som portable inspelningsstudior och inte för att spela in vinyl. En intressant produkt är TASCAM DV-RA1000HD med 60GB hårddisk ($1,999.99):
quote:
The TASCAM DV-RA1000HD is the new go-to device for high-resolution mixdown, mastering and event recording. It supports recording to CD, DVD or hard disk media at up to 192kHz/24-bit PCM resolution. Like its predecessor, the DV-RA1000, it also records Direct Stream Digital audio, Sony's revolutionary format created for Super Audio CDs.

En produkt som precis släppts är Korg MR1000 1-Bit Professional Mobile Recorder ($1,199.99) och den mindre och enklare MR1 ($699.99).
- MR1000 spelar in med dubbla DSD samplingen (1-bit/5.6MHz) och man skall kunna räkna om mellan DSD och DVD-A med hjälp av programvara som tillhandahålls....

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/12 :  00:06:20  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Det är en fullständig gåta varför man skulle vilja spela in i DSD format. 192/24 PCM inehåller mer information och det är en öppen standard och vid redigering verkar alla använda PCM ändå. Finns det någon brännare som kan bränna DSDformat?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2007/03/12 00:09:37
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/12 :  02:14:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
- Vill man ha det ännu bättre så kan man ju satsa på Sound Devices 722 Portable High Resolution Audio Recorder ($2495)
...som jag tycker är urläcker


Det borde ju räcka

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/12 :  02:18:03  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
När jag jämfört vinyl mot CD har jag spelat in vinylen på hårdisken via ljudkortet. Det har blivit riktigt bra. Så i ärlighetens namn, så duger nog ett bra ljudkort för det mesta. Dom flesta vinyler har ju knappt något direkt över 16 Khz ändå.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:00:47  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Sound Devices 722
Den är helt grym, men jag tycker den är för dyr för hemmabruk.


quote:
spelat in vinylen på hårdisken via ljudkortet
Detta har jag testat, och det kommer inte alls upp i samma klass som testet i det inledande inlägget. Ljudkortet jag använde var ändå inget skräp (Hercules Game Theater XP). Det beror inte på bandbredden utan förvrängningar och förluster i den analoga kedjan.


En eoJeud A/D D/A Converter hade varit intressant...

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

nimnul
Starting Member

18 Posts

Posted - 2007/03/14 :  09:48:40  Show Profile Send nimnul a Private Message  Reply
Tänk på att USB standarden inte stöder mer än 16 bitar för ljud!

Detta blir en flaskhals med alla externa ljudkort via USB!

Knuten till Altavox
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/14 :  13:00:16  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
16 bitar lär räcka och bli över om dom är utnyttjade rätt.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/14 :  13:24:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Sist jag jobbade så var RME Lynx och Hammerfall kort som gav bra resultat. iofs använde vi mest DA:n som satt i Yamaha D2000 (mixerbord) Men jag vet att det generellt är bra ljudkort till datorn. Annars kanske en begagnad Meridian brännare kan vara något. Den tuggar jitter o ger mycket bra masterbränningar

Edited by - Stormen on 2007/03/14 13:25:00
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2007/03/14 :  18:45:00  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
quote:
Tänk på att USB standarden inte stöder mer än 16 bitar för ljud!

Detta blir en flaskhals med alla externa ljudkort via USB!


Varför säljs det då 24 bitars ljudkort (ex. Audigy 2 NX) för USB och som verkar ge 24/96 när man rippar med Total Recorder?
Sker det nån sorts fejk-uppsampling?
Ljudet blir då klart bättre än 16 bitar.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2007/03/14 :  19:06:33  Show Profile Send MartinX a Private Message  Reply
Att bara få 16bitars ljud genom USB anslutning gäller nog bara om man kopplar in ett plug and play USB kort och låter det gå på windows egna drivrutiner. Med rätt drivrutiner borde det gå utmärkt att få 24bitars ljud, själva USB interfacet sätter inga begränsningar det går bra att överföra vilka data som helst.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/03/15 :  08:13:07  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Jag förstår inte vad som är poängen med att föra över vinylen till något digitalformat förutom om man skulle vilja ha med sig vinylmusiken i mp3spelare eller i bilen.
De gånger jag hört avspelad vinyl i digitalformat så har det alltid varit mycket sämre än att lyssna på vinylen.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/15 :  14:01:16  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Konstigt, vad är det som blir så sämre? Mina överföring låter kanon och även om jag inte har blindtestat mellan dom och originalet, så har jag svårt att tro jag hör någon skillnad.

Edited by - nin on 2007/03/15 14:02:14
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2007/03/15 :  18:48:50  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Klart du hör skillnad, annars skulle du väl inte bry dig om vinylen eller? Digitalformaten orkar inte med riktigt samma upplösning, det blir liksom en pixlig version. Eventuella knäpp och knaster inrättar sig tydligare i fas med den övriga signalen så de är inte lika lätta att sortera bort.

Förstår fortfarande inte poängen med att migrera sina inspelningar en gång till.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/03/15 :  19:18:18  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag håller med dig Per, men det finns ett gäng skäl;
- CD är betydligt smidigare än kassettband
- Vissa vill ha med sin musik överallt (bilen, resan, sommarstugan, kompisar)
- Min mamma har ingen vinylspelare längre, men vill att jag spelar in hennes gamla skivor till CD.

För de som använder iPODs och liknande förstår jag detta mycket väl.


It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/15 :  21:04:20  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
quote:
Klart du hör skillnad, annars skulle du väl inte bry dig om vinylen eller?



Jo, jag bryr mig om vinyl för; A. det är generellt bättre masterat. B. Det är roligare format.
Men jag har inga som helst fantasier att det skulle vara ett bättre format rent objektivt.


quote:
Digitalformaten orkar inte med riktigt samma upplösning, det blir liksom en pixlig version.



Håller jag absolut inte med om. 16-bitars upplösningen är riktigt bra och jag skulle vilja se den som fixar det under blindtester.
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/03/16 :  09:11:38  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vi kunde konstatera att en bra sampling från vinyl och sedan direktupspelas från datorn låter riktigt nära vinylljud till skillnad mot en pressad cd-skiva som låter platt o tråkigt. I denna test hade vi tillgång till alla mastrar, rullbandmaster, cd-mastern innan den skickades till kopiering samt en pressad "köp"-kopia. Och så hade vi den pressade vinylen som var från masterbandet(rullbandet)

Jag sticker ut o säger att jag hör skillnad mellan cd o vinyl alla dagar i veckan i A-B test. Möjligtvis så räcker inte min Meridian till att framställa CD:n fullt ut så det kan finnas utrymme för felmarginal.
I vilket fall som helst så håller jag med dig Nin, det verkar finnas hopp för 16-bitars o då direktuppspelat från datorn.

"När det gäler digital överföring så är inte frågan om det blir fel eller inte utan hur mycket fel det blir"

Edited by - Stormen on 2007/03/16 09:14:19
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/17 :  16:36:42  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Vore intressant om fler testa detta programmet:

http://www.tolvan.com/tone

Där kan man lyssna på frekvenssvep mellan 0-20 000 hz. Kan vara intressant och se hur högt man själv hör. Jag hör upp till runt 16 500Hz, sen är det tyst för mig.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/03/22 :  03:48:25  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Kul läsning! En tråd med ett ben i vardera vinyl/dator avdelningarna... En grej att testa är (håll i Er, nu svär jag i kyrkan) Creatives ljudkort med XFi chipet. Detta har inbyggd digital RIAA-korrigering, så en schysst svarv rätt i burken, bra ljudinspelningsprogram och voila, där har Du't. Har inte kollat själv, men omdömen från andra trovärdiga gör gällande att XFi-chipet är mycket bra att både spela in och spela upp på. Tror nog det finns matnyttigt på forumavdelningen för HTPC/multikanal att läsa...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/03/22 :  07:42:31  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Skulle nog inte köra en lågnivåsignal som en icke riaa korrigerad signal, in i en dator. Tror det är svårt att inte tillföra massa brus i onödan då.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2007/03/24 :  18:04:08  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Är nog ganska övertygad om att brusgolvet i ett bra ljudkort är väsentligen lägre än en puppa av normalt snitt. Hört dock att det finns en puppa med möjlighet att rita upp 90dB i dynamik. Den skall väl då inte ha något drivverk som ger någon bakgrund och skivan måste nog vara ospelad... men lågnivå i datorn är tekniskt inget bekymmer enligt mig. Är som sagt övertygad att andra delar i den kedjan lägger ett brusgolv högre upp...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000