HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dax att modda centern
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:37:25  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tid för lite centermoddning.

Eftersom anslutningsterminalen har klämlister och stod på bytaut-listan så gick jag in i burken för att se om det fanns mer som borde åtgärdas.
Hittade en bipolär elektrolytkonding på 3,3uF, 100w, och ett motstånd på 4,7 ohm av standardkvalitet.

Är det någon som med komponentvärdenas hjälp kan räkna ut delningsfrekvensen, ett ganska simpelt filter kanske men detta var allt som fanns.
Så nu är tanken att dessa plus terminalen skall bytas ut så
nya grejor är beställda från Hifikit.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:50:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nu förstår jag varför den är billig!

3,3uF i serie med diskanten och så ett motstånd för att dämpa den lite...första ordningen -3dB vid 10kHz

Använder alltså naturliga avrullningen uppåt för basarna?

Finns nog massor att göra tror jag men det skulle nog behövas mätas lite...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:50:40  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Här är märkningen på elementen, fyra-tummaren:

Diskanten:

8 respektive 6 ohms impedans alltså men centern är
specificerad till 4 ohm.
Hur hänger detta ihop

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  16:56:52  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Magils:Skulle du kunna utveckla ditt resonemang lite?
Filtervärlden är nämligen rena rama rymdpromenaden för mig.

Har bara beställt bättre komponenter med samma värde och
alltså inget nytt "bättre" konstruerat filter.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/05 :  17:16:29  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
OK, diskanten är filtrerad med i huvudsak en konding, det parallella motståndet?? eller sitter det i serie?

Avvaktar svar på det...om det är i serie så har du -3dB vid 1850Hz, men med en höjning på 4dB vid 3000..insvängning.

Kondingen i serie släpper igenom höga frekvenser men stoppar låga...detta är nödvändigt då diskanter gärna dör av låga frekvenser. Basarna spelar fullregister dvs. all musiksignal går till dem, men de har en fysisk begränsning i hur högt de kan spela, detta blir avrullning uppåt. Även diskanten har avrullning nedåt men kondingen hjälper här.

"Normal" filterkonstruktion går ut på att dela av basen uppåt LP, och diskanten nedåt HP, brantheten påverkar hur mycket överlapp man får ( dvs. där bägge elemeneten spelar) runt delningsfrekvensen. Delningsfrekvensen brukar defineras som där svaret fallit med 3dB. Här kan du läsa mer.....

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=42712

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  17:53:25  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Öhhhh.....serie eller parallellt anar jag inte.
En bild till som kanske hjälper:

En till:

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  17:55:40  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tack för byggar-tipsen förresten!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/05 :  18:05:46  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Serie betyder att komponenten sitter såsom en del av kabeln dvs. ett avbrott görs och så sitter komponenten imellan. Parallellt innebär att komponenten sitter tvärs över elementets poler.

Tänk så här -
en konding stoppar låga frekvenser, och släpper igenom höga.
en spole stoppar höga, men släpper igenom låga.

Filter går ut på att "stoppa" eller "leda förbi", dvs. om du sätter en konding parallellt så kommer höga frekvenser åka genom kondingen isf. elementet men om kondingen sätts i serie så stoppar den låga frekvenser...likadant för spolen, fast tvärtom osv.
1:a ordningens filter börjar med en seriekomponent, sedan bygger man på med en parallell för nästa ordning., osv.

Givetvis är det hela mer komplext än så men principen är enkel.

edit: kul med lite basala frågor, då inser man att det fastnat en del däruppe, något man kan tvivla på ibland.

Edited by - Magils on 2007/03/05 18:06:54
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  18:57:00  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Den vita kabeln är diskantens minuskabel som "går in" i kondingen.
Kondingen sitter mellan diskant och motståndets ena ben, det andra är lödat på + på terminalen.
Av detta drar jag slutsatsen att kondingen sitter i serie!

Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:14:24  Show Profile Send kyan a Private Message  Reply
Blir det inte konstigt med fasen om man bara låter basen rulla av? Om jag förstått det hela rätt så vänder en kondensator fasen 90 grader (i teorin iaf), medans en spole vänder 90 grader åt andra hållet. Kopplar man ihop dessa blir fasvridningen 180 grader vilket gör att man brukar vända polaritet på det ena elementet.

Nu är jag knappast någon expert på området, så ni får rätta mig.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  19:18:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Fråga inte mig!! Jag frågar Magils eller nån annan klippa om hjälp med detta.

Edited by - Stickan on 2007/03/05 19:19:19
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/05 :  20:16:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Ok, det verkar stämma och ser rimligt ut med tanke på överföringsfunktionen. Dvs. kondingen i serie, motståndet parallellt.

4" basarna torde rulla av uppåt 7-9kHz också så det hänger ihop...förutom att ingen av SEAS Vintage 4" har rekommenderat frekvens över 5Khz...

Kyan, det är riktig att reaktiva komponenter vrider 0+-90 grader beroende på frekvens. Svårt att säga hur detta påverkar, det är så mycket annat som jag skulle göra annorlunda. ( utan att därmed säga att detta är fel )

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:01:47  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
MAgils:Hur skulle filtret se ut om du fick bestämma?
Med tanke på ev framtida moddning med t.ex Seas-element kunde
en ny filterlösning vara bra att få förslag på.

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/03/06 :  07:35:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag citerar mig själv.

quote:
Finns nog massor att göra tror jag men det skulle nog behövas mätas lite...

mao. att bara slänga ihop något utan att veta hur det ser ut i verkligheten....näe tyvärr.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/06 :  12:13:00  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ok.....men egentligen är det väl bra med så få komponenter som möjligt i ett filter?
Jag menar - funkar det som det skall är väl en sån konstruktion att föredra framför en med "massor" av spolar, kondingar, motstånd och allt vad som kan tänkas ingå i ett delningsfilter

Go to Top of Page

kyan
Member

107 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:10:04  Show Profile Send kyan a Private Message  Reply
hehe, ja så få komponenter som gör det jobbet som krävs ja.. I bland vill man ju tex ha brantare delning eller så.

Men eftersom du verkar bara sugen på att laborera lite kan du ju prova att bygga ett vanligt 6dB/oktav 2-vägsfilter. Det borde finns beskrivet på många sidor. Annars kan jag hjälpa dig räkna lite.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  16:52:40  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
kyan:Tack så väldigt mycket för ditt erbjudande! Kan mycket väl hända att jag skickar ett PM en dag.

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  16:55:30  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Idag damp det ner ett litet paket i låddan:

Som innehöll det här:

Som skulle ersätta det här:

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  17:09:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ut med element och fluff:

Gör ett hopp i handlingen här, jag besparar er bilder på min
eminenta lödningskonst.
Vill inte vara orsaken till att vuxna människor gråter!
Terminalen nästan på plats:

Tillbaka med fluffet och rätt kablar till rätt element:

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  17:15:19  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Och så elementen på plats:

Har jag glömt en kabel?! Fick nästan hjärtsnörp när denna kabel dök upp på köksbordet.

Sen slog det mig att den är från moddningen av Grundig-burkarna
jag pulade med tidigare i år.
Så allt är där det skall vara.

Edited by - Stickan on 2007/03/12 17:16:21
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  17:35:51  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Snyggt o fint o med bananer

Och nu spelar min lille center på sin gamla trygga plats igen:

Blev det bättre då? Jo, tycker det faktiskt, diskanten blev lite lugnare och centern som helhet blev lite tydligare.
Har inte hunnit lyssna så mycket än så återkommer med rapport
längre fram.
Det var allt för nu.

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/12 :  17:57:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
I med lite bitumen och dämpa lådan,jag tycker det verkar lite tomt därinne...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  18:02:33  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Hivar nog in lite mer dämpull senare, har en hel drös sånt hemma.
Lade faktiskt i lite mer idag så det är inte så tomt som det ser ut
på bilden.

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/03/12 :  18:23:20  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
jo,men dämpull är inte hälften så dämpande för låd-ljud som bitumen är.
Bara ett tips.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/03/12 :  19:45:14  Show Profile Send Bardis a Private Message  Reply
Ett lodrätt stag bakom diskanten skulle staga upp lådan betydligt. Stjäl väldigt lite volym och är inte nämnvärt i vägen för basarnas andning bakåt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/03/12 :  23:18:34  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Blir inte mer fixande med lådan förrän jag byter element och filter.
Tycker inte lådan konstrar ändå, är ju inte mycket som kan konstra i en så liten låda.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000