Author |
Topic |
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 18:27:26
|
Om du ändå tänkt byta element och filter, så är det väl enklare att bygga en helt ny låda från grunden, än att ta en befintlig? Tänker mig att det kan bli lite svårt att hitta andra element som passar perfekt i hålen och vill ha exakt samma volym.
Det är givetvis dina högtalare och dina beslut, men jag stämmer in i kören: Satsa på att staga lådan och dämpa den med bitumen. Problemet med lådresonanser är att man oftast inte märker av dem förrän man blivit av med dem. Om inte annat, så ökar du lådans vikt, vilket i de flesta fall är att anse som positivt.
Det var hursomhelst bra att du bytte ut elektrolyterna mot filmkondingar. Elektrolyter har inte i högtalarfilter att göra!
quote: 8 respektive 6 ohms impedans alltså men centern är specificerad till 4 ohm. Hur hänger detta ihop
Basarna är parallellkopplade. Två parallella impedanser av samma värde innebär en halvering av total impedans. Två seriekopplade diton innebär en dubblering. |
Militant cyklist. |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 20:21:48
|
Egentligen borde en ny låda byggas men fan vet om jag giter helt enkelt. Skulle i så fall vara en bra mycket större låda med dubbla 6 1/2" element för att få riktig pondus i ljudet. Seas har en fyratummare med samma mått och en hel drös diskanter med samma mått som den befintliga så det finns element som passar till denna lådan. Byter jag element får jag bygga nya frontare med Seas-element också och då behövs tillgång till en verkstad helst. Jag som har funderingar på något helt annat.
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 20:59:26
|
Är Seas fyrtummare skärmade...äh, bygg nytt om du ska ge dig på nya element etc.
Bygga centerhögtalare är kul, man kan göra unika detaljer i förvissning att det ej behöver replikeras på en "brorsa". Vill du bygga enkelt så skaffar du ett koaxialelement från exvis Seas T18RE/XTVF2 tror jag den heter. En textildome i mitten på en 6,5:a XP-cone, lågt fs.., inga utsläckningar etc
edit: Jag ska bygga med ett sådant, det ligger i källaren, men det ska få "sällis" av två alu 6,5:or också....så det blir rejält med mãna i burken. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
Edited by - Magils on 2007/03/13 21:01:29 |
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/03/13 : 21:09:36
|
Mmmmmm......kanske blir en ny center så småningom. Då blir det nåt som du är inne på Magils...one of a kind!!!
Om det går som jag vill alltså. Är ju inte alltid det gör det.
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Topic |
|