HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Novis med Thorens utan pickup/nål!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sajbermats
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/02/27 :  12:50:25  Show Profile Send sajbermats a Private Message  Reply
Hej!

Är nybliven ägare till en Thorens TD 166 mk II som ska få tjäna som första spelare för att se om dethär med vinyl är så kul som det verkar! Tyvärr har spelaren varken pickup eller nål så jag ber om hjälp med rekommendationer vad gäller detta.. Likaså behövs en riia-förstärkare då min H/K saknar phonoingång. maxpris totalt 1500... Är detta omöjligt?

Tack på förhand,

Mats

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/27 :  13:19:12  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
För att upptäcka vinylens potensial?-Ja, det är omöjligt.
Men för att intresset ska väckas? Ja kanske. Köp en riaa för ca upp till 1000kr det finns flera att välja mellan, och en billig PU tex AT95E för 395 kr. Tycker du det verkar kul kan jag garantera att du kommer ändå byta både PU och riaa så varför inte satsa på något billigt i början. Faktum är dock att det är helt annan nivå att lyssna på en PU för två tusen spänn. Men det är minst lika stort att ta steget upp till 5000 spänn, likaså riaa påverkar ljudet menligt.
Lycka till.

Det är bara bra att börja med billiga saker för skilnaden mot lite dyrare måste bara upplevas, det är kul, ruskigt kul.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/27 :  13:25:17  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
köp en beggad Musical fidelity x-lp för en tusing och en AT95E för 400 (www.hifimagasinet.com)

om du ej orkar vänta tills ett beggat riaa dyker upp, rekommendar jag nad pp2 eller Cambrige audio 640p (hifiklubben bägge)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

sajbermats
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/02/27 :  13:30:18  Show Profile Send sajbermats a Private Message  Reply
Ja det är klart att man riskerar att öppna upp ytterligare ett svart hål för lönen... Men vad tycker ni om valet av spelare? Betalade 1000 för den.

/Mats -för kräsen för sitt eget bästa!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/27 :  13:51:34  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
bra pris bra spelare.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2007/03/02 :  19:08:45  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag har tidigare levt med en TD166 MK2 från 1977 till 2001, och tonarmen är inte lämpad för MC PU, men däremot en bra MM. Ortofon 540 Var det senaste jag hade innan jag sålde min, och det var en bra kombination, jag kan även tänka mig att en Grado Gold fungerar bra. Spelaren är definitivt värd en MM PU i de bättre klasserna.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

sajbermats
Starting Member

5 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:13:02  Show Profile Send sajbermats a Private Message  Reply
Tack för råden! Nu ska spelaren bara gås igenom innan den nya pu köps in...

Mvh, Mats
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000