HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nybörjare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nagini
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/02/26 :  06:41:28  Show Profile Send Nagini a Private Message  Reply
Jag bestämde mig för en tid sen att dra igång mid fars gamla vinylspelare - en JVC JL-A22. Drivremmen var utsliten men efter byte fungerar allt riktigt bra. Jag har inte hittat mycket information om spelaren på nätet, så jag undrar först och främst om ni vet något om den? Bara skit, helt ok, eller ännu bättre, tro? Jag är ny i vinylvärlden så jag har inte världens bästa koll, ännu. :)

Ett problem jag har är att spelarens "Auto return"-funktion verkar vara trasig. När skivan är färdigspelad ska armen gå tillbaka i sin "hållare" och skivan sluta snurra. Det fungerar så långt att armen går tillbaka, men istället för att stanna i hållaren glider den tillbaka mot skivan. Finns det någon möjlighet att laga det här?

Sedan undrar jag om någon vet vad det optimala nåltrycket och antiskatingen är för den här modellen? Pickupen är en "JVC Z-1 S" som jag antar är originalpickupen. Jag kör nu med 2 i nåltryck och 3 i antiskating.

Tacksam för svar!

Edited by - Nagini on 2007/02/26 06:42:12

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2007/02/26 :  09:13:52  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message  Reply
Hej Nagini!

Tyvärr så vet jag ingenting om vare sig spelare eller pickup. Om du behöver en ny nål, vilket är troligt, så finns det nålar som beställningsvara hos Kjell&Co http://www.kjell.com/?item=33648&path=

Jag skulle tro att det vore bra för dig att sänka nåltrycket något, kanske 0,5g. Antiskatingen skall, i de flesta fall, på ett ungefär, motsvara nåltrycket.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Nagini
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/02/26 :  18:05:57  Show Profile Send Nagini a Private Message  Reply
Har jag lägre nåltryck så hoppar musiken till lite när man går förbi spelaren. Det är väl ett tecken på för lågt nåltryck?

Ett nålbyte kanske är på sin plats. Dock så bytte farsan nål en kort tid innan han la upp den på vinden, så den är inte mycket använd och ser inte sliten ut. Den är i och för sig ändå uppåt 10 år gammal.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/26 :  20:08:28  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Att armen hoppar till kan bero på att spelaren inte står stadigt. Jag använder en vägghylla, på så vis kan man hoppa runt hur mycket man vill. Se till att spelaren är vågrät med ett vattenapass.

Innan du ställer in nåltrycket ska du göra följande:
Ställ nåltryck på 0, stäng av antiskating.
Balansera ut motvikten (kan finnas en stor eller en stor och en liten vikt) så att armen "svävar" vågrätt och inte sjunker eller stiger sakta. När du hittat rätt ställe, vrid nåltrycksskalan till 0 mot ev. märke.
Nu kan du ställa in nåltrycket, det ska helst kollas med en nålvåg, men det brukar vara rätt exakt. Ställ in antiskating till något mer än nålvikten...

Kolla även om tonarmen är parallell med skivan, om inte, måste du lyfta eller sänka armen något.

Du bör även ställa in nålens spårning, skriv ut en vertical tracking-mall från nätet, kolla mot en linjal. Gör ett hål där tallrikens nock går in. Eller be att få en hos dih hifihandlare.
Sätt ned nålspetsen på märket, tonarmsskalet skall vara parallellt med stödlinjerna (det förutsätter att pickupen sitter rakt i skalet först och främst). Justera pickupen framåt eller bakåt beroende på hur den sitter i förhållande till stödlinjerna.

Allt det här låter svårt, men är ganska enkelt om man gjort det ett par ggr, helst med någon osm kan övervaka...lycka till!!!

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/02/26 20:12:20
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/27 :  18:25:26  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
Tjo!
Själv hittade jag en JVC L-A55 i soprummet. Tog givetvis hand om den och den funkar utan problem.
Hade samma problem som dig Nagini med tonarmen. Den gled tillbaka ut över skivan igen. Öppnade spelaren och såg att på metallmojängen som för tillbaka tonarmen satt det en gummibit. Den gummibiten var i sönderfall, så den hade blivit kladdig och nästan upplöst. Det gjorde att den drog tillbaka tonarmen över skivan igen när den skulle gå tillbaka till sitt ursprungsläge. Tog bort gummibiten och limmade istället dit en plastbit av samma storlek. = funkar utmärkt.

Om det är en bra spelare i övrigt tvivlar jag på. Fjäderlätt och plastig. Men den duger så länge. Hittade dock en skruv på undersidan som stack ut så pass att den repade underlaget. Det gjorde mig sur. Tog bort skruven och blev glad då den inte verkade fylla någon funktion.
Go to Top of Page

Nagini
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/02/27 :  21:05:52  Show Profile Send Nagini a Private Message  Reply
Jag öppnande precis spelaren. Jag hittade gummibiten du beskrev, men den ser ok ut. Jag hittade en skruv som jag testade att skruva på. Det blev lite bättre, så jag skruvade mer, men då blev det sämre igen. Nu har jag skruvat fram och tillbaka en massa gånger utan att lösa problemet. Jag kanske ska ersätta gummibiten med en plastbit som du gjorde i alla fall?

Bild: http://gosig.net/temp/recordplayer.jpg
Det markerade till vänster antar jag är gummibiten du menade. Det markerade till höger är skruven jag skruvade på.
Go to Top of Page

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/02/28 :  07:23:10  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message  Reply
"Det markerade till vänster antar jag är gummibiten du menade."
korrekt. Du kan väl köra igång spelaren när den är öppnad och kanske se varför tonarmen åker tillbaka. Håll bara fingrarna i styr så du inte blir stekt på kuppen.
Go to Top of Page

Nagini
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/04/16 :  17:34:37  Show Profile Send Nagini a Private Message  Reply
Jag kom på att jag inte uppdaterat den här tråden. Hur som helst har jag löst problemet med auto return-funktionen.

Jag gjorde en fullösning genom att tejpa fast en suddgummibit på den där gummibiten. På så sätt trycks armen tillbaka hela vägen. Förmodligen har den ursprungliga gummibiten krympt med åren, så därför tryckte den inte tillräckligt långt innan. Tack för hjälpen, ellep666!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000