HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dator för Slimserver
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:47:22  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Senaste alternativet;
Låda Morex Super 1198:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315065&s=sc
Moderkort VIA EPIA ML6000EAG 1099:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310559&view=detailed
Minne Kingston 512MB 449:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304336&s=sc
CD/DVD Sony DVD-brännare Slim 599:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=330184&s=sc
HD1 Toshiba 120GB IDE ATA/100 2,5" 750:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317522&s=sc
HD2 WD My Book Pro Edition 500GB 1850:- http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322613&s=sc
Summa.........................................5945:-
Det här är det som känns bäst hittills.
Trådlöst nätverk får jag köra via extern USB pinne.
Externa HDn kommer ta upp den andra och sista USB-platsen.
Frågan om det går att köra Win Pro XP ?
/Micke
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:15:18  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Micke65, här är beskrivningen jag gav på ett annat forum:

Ursprung för prylar är:
Chassi är en kombination av en vanlig låda från http://www.hifi2000.it/default.asp?id=16&mnu=16 (som dessutom finns med 10 mm alufront nu för tiden) och baksidan av ett 1U serverchassi för VIA EPIA. Lådan kostar ca SEK 250.



Kortet kom med ett serverchassi som jag köpte på eBay för SEK 1000 och det innehöll ett nytt EZRA-kort dvs detta med C3 800 MHz, 512 MB minne och nätdelar och annat. Chassit var byggt för detta kort och genom att kapa bakprofilen och sätta den i den nya lådan passade det in perfekt och med minimalt med arbete. Korten kommer normalt med täckplåt som passar i ett rektangulärt hål så inga problem att få till det heller. Det finns massor på eBay.de...

Nätdelen var största bekymret men efter mycket letande hittade jag picoPSU http://www.cartft.com/catalog/item/?wm_item_id=575 och det är ett MYCKET litet kragg på 120 W som ryms i ATX-kontaktdonet. Det matas med 12 VDC från en liten 60 W switchad adapter. Pico-PSU finns också i en variant på 60 W som kräver 6-26 VDC dvs man kan köra det på en vanlig 15 VAC trafo, likriktare och nån konding. Det är nästa steg. SEK 450 för dessa kragg är helt OK.



CF-kortet på 8 GB kommer från den lokale datornasarn och betingade SEK 1000. En adapter för CF till IDE från Conrad http://www.conrad.se/ med artikelnummer 974515 kostade SEK 200.



Tryckknapp är den populära Bulgin vandalsäkra MP0031 från Elfa http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5687.htm och en vanlig liten tryckis som följde med serverchassit som resetknapp.



Inbyggd grafik och trådat nätverkskort.

Totalt ca SEK 3000 och helt tyst och den kan med mitt goda samvete stå på dygnet runt.

Edited by - UrSv on 2007/02/20 13:17:15
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:24:18  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Vore trevligt om sånt där fanns att köpa färdigt så man slipper lägga ner tid på att bygga ihop själv (om man nu inte tycker att det är en del av nöjet givetvis). Men det kanske finns nåt sånt där ställe redan?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/20 :  14:00:30  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
UrSv: Tack för svaret! Intressant med minneskort istf HD.

Ayn: Precis,var köper man såna här datorer ?
Såg ngt liknande på http://www.linuxshoppen.se.
Själv har jag valt bort Linux av ren lättja.
Sitter just nu och är jättenöjd med att jag kan styra min server från laptopen mha fjärrskrivbord-funktionen , så vill jag definitivt kunna göra framöver med nya servern.
/Micke
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/02/20 :  15:56:30  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Finns massor med såna där färdigt. eBay.de är ett ställe där det vid varje givet tillfälle finns >25 st att köpa.

I mitt fall tog det kanske en halvtimme att bygga.

Smukaste servern jag sett hittills är en burk från ELV (finns säkert fler leverantörer). Med extern disk och samma bootdisklösning som i min eller USB-pinne så blir det ingen stor burk men med full frihet att installera OS och plugins and whatnots. 4 GB USB-pinne kostar ju under SEK 600 idag...



Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:10:52  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message  Reply
Vad ska man med en så fin tyst burk till om den ska agera server, den måste ju i alla fall ha en 500 GB diskutrymme eller så, då får man ändå minst en knattrande disk...
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:29:26  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Det är svårt att hitta en "lagom" tyst nivå.
Visst nu kanske disken kommer att dominera, men förhoppningsvis ändå på en lägre ljudnivå.
Å andra sidan så har jag kollat på några datoralternativ nu och prisspannet mellan halvtyst och tyst är 1000:-
Då väljer jag tyst dator så är jag friare att placera den.
/Micke
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/20 :  22:16:47  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Är ingen dataexpert och skall egentligen inte lägga mig i för mycket men har klurat på detta med datalagring en del. Själv skulle nog satsa på nåt som har möjlighet till flertalet hårdiskar (gärna många). Martins lösning är i det fallet outstanding

Är det nåt som kommer att svälla i framtiden så är de musiksamlingen är iaf min uppfattning. På 500GB kommer inte jag långt. Är uppe i långt över det på bara ett par månader och då har jag på intet sätt maxat flacandet

Olika discar USB/IDE/SATA
Usb-diskar är inte rätt lösning heller tror jag vad händer om en sån krachar, kan man bara byta disk i den då eller blir det att shoppa ny usb-disk? Vet inte svaret på den frågan än. Med det tankesättet har det blivit IDE och senare SATA hårddiskfunderingar. IDE utbudet verkar sina på marknaden men jag kan ha fel? SATA däremot accelererar. Men det kan bli lite merkostnader med kontrollerkort om datorn inte har tillräckligt med sådana osv.

Det finns mycket att fundera på. Ett alternativ är ju att skaffa en billig begagnad burk oxå som man HD-fyller

/Mattias

Edited by - Mattias on 2007/02/20 22:47:14
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/02/20 :  22:30:54  Show Profile  Reply
En sån här har jag som sagt, kan trycka in lite disk i dn om man vill... Men man kan väl knappast anklaga den för att vara diskret
http://www.chieftec.com/products/Workcolor/NewBA.htm



admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/02/20 :  23:13:37  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
konragu, om disken hörs har man valt fel disk eller ställt till det för sig på annat sätt. En disk i rätt kabinett i rätt upphängning med AAM påslaget skall inte låta hörbart.

Edited by - UrSv on 2007/02/20 23:14:31
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/21 :  00:29:31  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
quote:
Usb-diskar är inte rätt lösning heller tror jag vad händer om en sån krachar, kan man bara byta disk i den då eller blir det att shoppa ny usb-disk? Vet inte svaret på den frågan än.
En fördel med en extern hårddisk är dock att det är så himla lätt att ta med sig sin musiksamling till kompisar, jobbet, om man reser bort etc. Eller om man vill koppla den till en laptop. Kanske inget man gör varje dag men någon gång då och då kan ju andan falla på.

Jag kör för övrigt Win XP Pro på Via Epia M 1000 MHz, 512 Mb och det funkar utmärkt.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/02/21 00:33:10
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2007/02/21 :  06:15:30  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Marc
quote:
En fördel med en extern hårddisk är dock att det är så himla lätt att ta med sig sin musiksamling till kompisar, jobbet, om man reser bort etc. Eller om man vill koppla den till en laptop. Kanske inget man gör varje dag men någon gång då och då kan ju andan falla på.


Absolut. USB-disc i det fallet är suveränt Alternativen desto jobbigare. Däremot att köpa på sig en massa USB discar vet jag inte om det är den bästa lösningen pga av det jag skrev innan. Men här bet jag mig själv lite i tungan, det har blivit 3st hittils och kanske kan det bli en till med stort utrymme. Lite bra som du skrev, en av dessa kan ju med fördel förpassas till jobbet

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2007/02/21 06:16:16
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/21 :  08:49:43  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Tack för alla kommentarer!
Precis som du säger Mattias så tenderar det att gå åt en massa disk så USB kanske inte är det smartaste annat än som backup ?

Skulle gärna ha ett sånt torn Martin, men har tyvärr ingen datorhall Men om det går att få ett ngt mindre torn att bli riktigt tyst så kan jag tänka mig att ändå överväga en sån lösning. Köpte fö en Dell midtower till en av sönerna för en månad sen, den är i princip helt tyst och skulle funka (har dock begränsning i HD-strl på 320GB).

IDE-ATA diskar verkar försvinna till förmån för SATA, ytterligare en anledning att inte köpa ngn gammal dator som start på serverbygge.

Marc: Frågan är om det kort jag föreslagit, 667MHz, kommer att klara jobbet ?

Kanske en enkel fråga men hur installerar man Win XP som ligger på CD på en dator utan CD/DVD läsare ?

/Micke
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/21 :  12:20:52  Show Profile Send Marc a Private Message  Reply
Vet ej om 667 MHz räcker, men om du bara ska köra musik tror jag det. På mina 1000 MHz kan jag nämligen köra musik, Photoshop, IE mm samtidigt utan problem.

Får jag fråga varför du skulle köra utan cd-läsare? Då kan du ju inte lägga in dina cd-skivor (speciellt inte om du kör på en intern hd)! Eller tänkter jag fel?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:36:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Rippa musik kan man ju göra från vilken annan dator som helst som har cd-läsare.
Bara att dumpa över nätverket sen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:38:35  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Det går bra att köra slimserver, twonkyvision eller mt-daapd på en Linksys NSLU2. En sån kostar 748:- + moms på dustin. Den är abslut tyst och drar lite ström.
Jag streamar mp3 och div-x från min utan problem.

Mats
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/21 :  14:14:08  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Marc: Då bör det inte vara ngt problem med bara musik. Zalve svarade dig redan ang CD/DVD.
MatsE: Är det svårt att trycka in SlimServer i en sån burk ?

/Micke
Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2007/02/21 :  15:07:37  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Om man har lite hum om Linux är det inte svårt. Man får byta firmware till Unslung eller Debian (http://www.nslu2-linux.org). Har själv inte kört slimserver, har provat mt-daapd som simulerar iTunes, samt twonkyvision som är mera inriktad på upnp. Jag kör en Roku Soundbridge trådlös mp3spelare samt en Momitsu V880N DVDspelare med WLAN och möjlighet att spela de vanligaste audio och videoformaten.

Mats
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/21 :  16:25:33  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
MatsE: Har noll koll på Linux. Efter installationen, som jag möjligen skulle kunna få hjälp med, är det då lätt att underhålla tex byta version på Slimserver ?
/Micke
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/02/21 :  17:03:02  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Apropos USB-disk så finns det ju rätt billiga kabinett som klarar mer än en disk. Jag kör Pyrogate som backup vilket inte är tyst för fem öre men det spelar ingen roll. Denna låda från Conrad kan ju vara ett alternativ (och de har IDE-till-USB-adaptrar om man vill bygga en tyst låda själv också). Finnes på htp://www.conrad.se/ för SEK 1290 med artikelnummer 973393. Stödjer JBOD dvs 4 diskar som visar sig som en enda fysisk enhet.



Go to Top of Page

Mats E
Member

63 Posts

Posted - 2007/02/21 :  21:33:35  Show Profile  Visit Mats E's Homepage Send Mats E a Private Message  Reply
Micke65: Jag skulle nog inte rekommendera Linksys NSLU2-lösningen om man inte som jag själv gillar att pyssla med Linux. En billig PC är nog enklare att underhålla.

Mats
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/08 :  11:43:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Efter allt snack nu, så måste jag fråga om nån "vet" vad minimikraven är för att köra en slimserver (enbart)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/04/08 :  17:12:21  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Zalve: Prestandakraven är ju delvis beroende på vilket operativ som används. Jag har kört XP Pro/PIII-733MHz/256 MB RAM utan ngt som helst problem.
Fö siktar jag på att bygga ungefär en sån här mini-ITX http://freespace.virgin.net/mick.webb/index.htm

/Micke
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/04/08 :  21:16:56  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
De mindre Synology NAS kör väl Linux på en 266MHz PPC. De 64MB RAM som finns i är det som mest sätter begränsningen, med 128MB skulle det gå klart bättre. Men rescan och sökningar är rätt långsamma.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/04/08 :  23:54:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Låter som man får hitta en Linuxkunnig person,,
Tror tom att det ligger NT på min gamle vän, en PPro som har snurrat länge

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000