HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Om HiFiForum
 HiFiForum.nu - Nyheter och information
 Ett par frågor till våra medlemmar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:03:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag tänkte ställa ett par frågor här men först lite bakgrund till detta:

Vår hobby handlar i väldigt stort mått om känslor. Att känslor är ett kraftfullt sprängstoff kan man se många exempel på ute i vår värld.

Hififorum skall vara ett vattenhål för detta, ett ställe där alla kan hämta inspiration och känna sig välkomna. Det tycker jag att vi har lyckats jättebra med så långt och vi har lyckats hålla det på en lättsam och trevlig nivå som passar bra med vår hobby. För det är vad hifi är - en hobby. För mig är hifi inget dödligt allvarligt.

Vad som ÄR dödligt allvarligt för mig däremot är när någon känner sig så illa behandlad och sårad att han väljer att sluta posta trevliga och mycket entusiastiska reportage hos oss. I veckan hände tyvärr just detta i den här tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57783

Mayro är nog den färgstarkaste medlem vi har med allt vad det innebär. Jag själv har gillat och läst hans reportage med förtjusning ända sedan han skrev om sina äventyr i Stockholm för ett par år sedan. Det finns en humor, en entusiasm och en hjärtlighet i reportagen som är alldeles unik. Mayro har problem med att formulera sig i skrift men det gör mig absolut ingenting för berättarglädjen lyser klart som solsken igenom allt detta.

Att vi förlorar dessa reportage gör mig ont.

Vad som hände var att vi flyttade en bildtråd. Bildtrådar berättar alltid någonting och kanske är de därför mer känslomässigt laddade än andra trådar. Vi flyttade tråden mot Mayros vilja, trots ett löfte att så inte skulle ske. Om tråden hörde till "Bildreportage - Teknik & DIY" eller "Bildreportage - Hifi" är egentligen inte det väsentliga. När jag tittar på det som hänt dyker ett par frågor upp:

Behöver vi verkligen två bildtrådsforum? Det tycker inte jag, men det finns skäl att ha det enligt andra. Vad tycker ni?

Om jag som moderator känner att en tråd ligger fel, hur ska jag då agera?

Vi är tacksamma för svar och synpunkter. Att det här blev fel den här gången vet vi redan. Nu vill vi gärna veta hur vi kan bli bättre och mer lyhörda i framtiden. Vi vill inte såra någon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:13:13  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag har själv aldrig upplevt problemet men har läst både mayos o pacs synpunkter och ingen har väl helt fel eller rätt bägge borde kunna gå vidare med pistolerna i hölstret. Huruvida det behövs två bildtrådsforum har jag egentligen ingen synpunkt på men kan iaf säga att allt som handlar om diy hoppar jag över eftersom jag inte är intresserad helt enkelt. Kan ju ändras men det är inte det som är viktigt. Vad det gäller flyttande av tråd eller inte så behöver kanske inte den debatten ligga till allmännt beskådande utan kan väl i första hand ske mellan berörda parter via pm. Resultatet kan ju däremot redovisas efteråt. OBS! Detta är enbart synpunkter skrivna direkt dvs kanske inte helt genomtänkta, vill inte stampa på fötter. Som sagt så är det känslor inblandade därför vill jag sätta ned foten lite försiktigare! Att Berndt tar upp det i tråd är iaf mycket bra, känns demokratiskt och juste.

Edited by - iroise on 2007/02/04 10:14:09
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:32:30  Show Profile Send arcam a Private Message  Reply
Jag tycker det räcker med ett bildtrådsforum.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:39:51  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Tycker det är bra med de två olika bildforum som finns nu. De har såpass olika innehåll.

Om man som moderator tycker att en tråd ligger fel så flyttar han/hon den. Tycker trådskaparen att den då hamnar fel så talar han/hon om det för moderatorn och då kan väl moderatorn bara flytta tillbaka den.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:40:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
quote:
Behöver vi verkligen två bildtrådsforum? Det tycker inte jag, men det finns skäl att ha det enligt andra. Vad tycker ni?
För mig funkar det utmärkt med bara ett.

quote:
Om jag som moderator känner att en tråd ligger fel, hur ska jag då agera?
Flytta. Skriv kort kommentar i tråden om flytten. Klart.
Om jag tycker du gjort fel i en flytt av "min" tråd så PM'ar jag dig så snackar vi om det. Tycker inte ni moderatorer behöver med jobb lastat på era axlar i form av fråga först, invänta svar, diskussion, sen ev en flytt.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:50:58  Show Profile Send hogga a Private Message  Reply
"Behöver vi verkligen två bildtrådsforum?" - Egentligen har det inte någon större betydelse för mig om det finns ett eller två bildtrådsforum. Och om det inte har någon betydelse så räcker det väl egentligen med ett bildtrådsforum.
Jag har inte tänkt bygga eller modda något själv men tycker ändå det kan vara intressant att följa en del byggen. Om man använder sig av "Active Topics" i menyn längst upp får man ju upp det som har hänt och då är det lätt att se vilka trådar under respektive forum som verkar intressanta utan att man behöver gå in på varje forum.

"Om jag som moderator känner att en tråd ligger fel, hur ska jag då agera?" - Om det är helt uppenbart att tråden ligger fel skall du flytta den till rätt avdelning men om det är ett gränsfall bör du diskutera det med trådskaparen. Det är ju forumets medlemmar, t.ex. Mayro, och vad de skriver som gör det värt att "hänga" här. Det gäller nog att vara flexibel.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:51:06  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Ett bildtrådsforum räcker och kanske fler får upp ögonen för vad som pågår inom DIY då också.

Hoppas Mayro fortsätter posta här igen, jag håller med Bernt om hans reportage. Roliga och fyllda av entusiasm!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/04 :  10:58:56  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ett borde väl räcka egentligen. Men...om det nu finns 2 och man blivit lovad att tråden ej skall flyttas och någon sedan flyttar den än, vette ... om inte jag med skulle bli arg rent ut sagt. Sen om det är skäl att sluta med reportage för den sakens skull eller andra är upp till var och en, jag respekterar mayros beslut att sluta med reportage, varför är upp till han. Det är synd.

För att återkoppla så länge det finns 2 får dessa skötas som det är tänkt, men ett borde räcka.
Löften som moderatorer ger angående trådar SKALL hållas annars vad är poängen med moderatorer?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/02/04 :  11:10:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


HiFiForum görs av medlemmarna, vi skall ha det så bra som möjligt ihop. Precis som Bernt skriver har det skapats mycket turbulens runt mitt felaktiga agerande tidigare i veckan.

Jag läser denna tråden och lär med stort intresse samtidigt som jag hoppas på många svar.



Ed: mer förklaring, mer utförligt

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/04 :  11:22:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ett bildfora eller två ?
Inte en aning faktiskt.
Det är ju inte så lätt att veta ibland var tråden passar.
Man kan ju fråga Admin om inte annars.


Men samtidigt heter det "bildreportage" inte evighetstråd, eller vi ältar samma sak i ett par sidor till. Just den grejen gjorde att jag slutade att titta på ovan nämda reportage o även många andra av Meyros reportage..
Jag tycker att lite press ska läggas på trådskaparen att man förflyttar diskutionen över till "Hifi diskussion där den hör hemma om så sker.

Det här är inget attack mot Tobbe överhuvudtaget utan fritt tänkande från min sida.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2007/02/04 :  11:33:07  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej Bernt

Fråga.1
Jag tycker inte det behövs två olika Bild-forum. Man får hoppas folk är någorlunda tydliga i sina rubriker.

Fråga.2
Var dig själv skriv på ditt eget språk det kostar minst och brukar också bli bäst.
Skulle det mot förmodan inte bli bra går det å ändra Man måste ju rimligtsvis också kunna få göra misstag i sin moddning.

Vi är alla unika och med ett eget språk. Alla måste få ha rätten kvar att få ha sitt eget unika sätt uttrycka sig ibland blir det fel men oftast blir det rätt och det gäller för oss alla.

Även om man själv inte alla gånger gillar det man hör! Tänker på en del politiker när dom pratar så måste det till en ömsesidig respekt som ligger utanför språkets politiska karaktär.

Vi alla lever i en egen föreställnings-Värld där man lätt kan göra felbedömningar och tolka in budskap som kanske inte finns.
Ta bara när man skall använda sig av ironi! det kan bli väldigt fel.

Känslor är bra! Något helt underbart men tar dom över intellektet då är man nere på reptilstadiet. Då gäller det att komma ihåg sig själv och ta sig upp på banan igen.
Om Sedan trådskaparen känner sig orättfärdigad eller på annat sätt felaktigt behandlad skickar han ett PM.

Som du sa inledningsvis så är hifi bara en hobby.
Jag bryr mig inte ifall jag får den blå eller gula tandborsten dom gör ett lika bra arbete båda två!

Mvh Anders.S

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/04 :  12:38:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Jag tycker två bildreportage-forum är bra. Och ser inga större problem med att låta de två leva kvar. Ibland är det mååånga reportage på gång och då ser iaf jag gärna att man inte låter någons resa eller påhälsning eller 'hemma-hos' drunka i bland några entusiastiska bygg- eller löd-historier, eller vise versa. En indelning som jag ser positivt på!

Med reportage på uppenbara tek-/diyreportage-delen om tex högtalarbyggen eller slutstegsbyggen är det uppenbart vart de skall ligga.

Med reportage om hemma-hos, eller en påhälsning i nån butik eller resa eller andra tokiga upptåg, kan gott förläggas till Hifi-repotage-forumet.

Att nu sedan någon tråd kan hamna i mellan stolarna och kanske vara lite flytande mellan vilket bildrep-forum det eg. borde tillhöra så spelar väl det INGEN roll. Jag ser hellre entusiasm och trevliga reportage och en glad stämning än att vara fis-petig om att katagorisera och artbestämma en tråd exakt. (ÄR det uppenbara fel så som en säljannons på bildrep-forumet eller en teknisk fråga på nyhetsforumet - så är det inga probs att flytta.) Är det tveksamt så PM:a trådskaparen och fråga vart tråden är på väg! Jag tror vi överlever nån malplacerad tråd då och då, eller?!

/M
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/04 :  12:39:05  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Jag tycker det är bra med två bildfora, det är mycket "trafik" på dem så det blir praktiskt för oss som ensidigt följer det ena av dem (är själv helt rudis på diy).

Sen kan man ställa sej frågan: Vem förlorar på att en tråd hamnar fel? Är det moderatorerna så ska de naturligtvis flytta tråden. Är det trådskaparen så anser jag att han bör ha "tolkningsföreträde", moderatorerna ska naturligtvis föreslå en trådflyttning, men känner trådskaparen att tråden hör bäst hemma på ett visst forum, så bör den få vara där.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/04 :  12:41:02  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Det där med "tolkningsföreträde" var hur bra som helst!!!
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/04 :  13:33:21  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Oj, det här var nästan telepati, Rannagården!

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/04 :  16:51:44  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Två delar tycker jag absolut fungerar. Sen tycker jag ingen skall klaga om någon tråd är svårtolkad och hamnar fel. Vad spelar det för roll? Anledningen till att man postar en grej någon stans är ju för att folk skall hitta den. Så länge det inte är för att bedriva reklam eller sprida ord för produkter man saluför så tycker inte jag det gör något vart det hamnar.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/02/04 :  19:48:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det var en intressant fråga...nu har ju jag endast postat Bygg-projekt samt nån Guide... under Bildreportage - DIY, men vill kasta in en parameter till.

Jag har hittills gått på kriterierna
Mycket bilder...=> Bildreportage.
Få bilder => Teknik & DIY...

...när jag valt var jag lägger en tråd..oavsett egentligt innehåll...men nu inser jag att man kanske har varit ute och seglat (igen)...

För ett tag sedan flyttades Bildreportage - Teknik & DIY ut från Teknik & DIY, som senare blev specialintresse. Exakt orsak kommer jag ej ihåg.

Mina "Reportage"-trådar tenderar att fyllas med frågor om just DIY och teknik och i bland blir man själv tvungen att ställa frågor relaterade till projektet, inget konstigt eller fel, men dessa frågor hör väl hemma i Teknik / DIY.... så ska man då hänvisa till den delen ????

En lösning kanske är att ha en Bildreportage tråd ... men som är bildreportage och inte ( som mina) byggtrådar, en sekvens över flera månader, blandad med frågor, svar och hejarop.
Då skulle alltså byggprojekt med bilder, konstruktionsfrågor och svar kunna hållas i Teknik & DIY och svälla där. Sedan kan man ju plocka godiset och göra ett reportage...med folkets jubel och kommentarer efteråt, så kanske även de icke-DIY kan uppskatta resultaten.

Bara lite spontana tankar...

EDIT: Har editerat för att skapa lite bättre läsbarhet i början...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2007/02/04 20:31:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/04 :  20:12:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressanta synpunkter Magils.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/02/04 :  20:14:02  Show Profile Send ILLY a Private Message  Reply
Några har föreslagit att PM skickas till trådskaparen, för diskussion, innan flytt sker. Det tycker jag är en bra metod. Kommunikation är grundläggande för att slippa missuppfattningar och konflikter.

Sen skulle man förstås kunna lägga till ett ord i den ena av de två bildreportagedelarna, som ytterligare förtydligar.
Vad sägs om "Bildreportage - Teknik, Custom och DIY" ?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:24:30  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
2 bildforum är bra som det är.Hur många har hamnat fel?
En eller två?
Låter som en piss i Nilen

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2007/02/04 22:26:18
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:31:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Jag tycker att bildreportage är just Bild-Reportage; alltså att man med bl a kamerans hjälp gör ett reportage som naturligtvis handlar om vad detta forum är till för; nämligen HiFi ur alla dess aspekter bl a känslomässiga (och ibland nästan religösa). Kan t o m handla om musik/musikanläggningar i kyrkor, t ex...(Sen finns ju HiFi Off Topic - Fritt Forum om man vill gå utanför "HiFi"-gränsen.) Så ett forum för Bildreportage räcker enl min uppfattning! Om man med bilder vill beskriva en teknisk detalj i DYI går naturligtvis detta också bra utan att tråden därmed ligger fel i DIY.. Då har man kanske inte reportage-ambitioner... För mig är reportage en form av berättelse, som man vill delge andra (har inte kollat ordboken, dock...)

Sen tycker jag att förslaget om tolkningsföreträde för trådskaparen är bra och det som ska gälla. Om adm/moderatorer har synpunkter kan de PM:a trådskaparen INNAN några åtgärder överhuvudtaget vidtas. Man behöver inte gå in i tråden och huta åt eller varna eller dyl... Ett PM skadar ju inte även om felplaceringen är uppenbar. Enda undantaget borde vara när trådskaparen själv skriver att han gjort fel,och vill ha "flytthjälp".

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/02/04 :  22:55:45  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message  Reply
Vi kan väl 18 st olika bildforum, vad spelar det för roll?
Huvudsaken är väl ändå att vi visar varandra respekt?






Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/02/04 :  23:07:32  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Jag hade samma tanke som Magils så jag håller helt enkelt med honom.

En fråga är väl om alla "det kom ett paket"-trådar, var ska man lägga dom? Under "bildreportage" eller i sin "medlemmarnas system" tråd?

Jag tycker att moderatorerna ska kunna flytta trådar om dom hamnar fel utan att behöva fråga trådskaparen först,
det är tillräckligt mycket jobb ändå att moderera och administrera ett stort forum som det här.

För att undvika så mycket missförstånd och felplacerade trådar som möjligt så kan man ju beskriva i detalj i t.ex
stickyn "Handbok för Bildreportage-Hifi" precis vilka sorters reportage som ska publiceras där.
Det finns ju redan handböcker för olika forumdelar, men dom kanske är lite för vaga ändå.
Kanske man behöver spalta upp det lite striktare, t.ex:

Uppacknings / Det kom ett paket-trådar
Besök på mässor
Besök i affärer
Hemma hos-trådar
Jag bygger om hemma-trådar
o.s.v

Ovanstående är bara exempel, inte förslag!

En detaljerad beskrivning av hur forumdelen ska användas, bör underlätta för medlemmarna när dom funderar över var dom ska lägga sina trådar.
En detaljerad bekrivning gör det ju också lättare för moderatorerna att flytta trådar om dom hamnar fel, det står ju faktiskt i stickyn vad forumdelen ska användas till, så om någon känner att det var felaktigt att flytta en tråd så är det ju bara att hänvisa till "Handböckerna" för dom olika forumdelarna.
Har man inte läst handboken innan man postar så är det ju inte moderatorernas fel.

Det kanske låter lite kantigt och "peka med hela handen", men helt klara besked om hur man använder forumet
tror jag gör ett redan jättebra forum ändå bättre.

För övrigt så hoppas jag att Mayro fortsätter att posta här på Hififorum, jag blir ofta berörd på ett personligt plan av hans reportage och inlägg.
Allt från glädje till sorg, det lyser igenom så väl i hans inlägg. Det vill inte jag mista i alla fall.

Hoppas inga tår är trampade på för det är aldrig meningen.

Mvh

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2007/02/04 :  23:24:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Nykmark, den lilla trippen håller iaf mina tår för utan några som helst problem.
Vi söker allas tankar och kunskap för att kunna förbättra HiFiForum.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/02/04 :  23:31:35  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Skönt att tårna höll

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/05 :  04:40:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Problemet med att försöka 'styra' allt in i detalj för att inte det skall hamna fel, är att det blir så otroligt omfattande. Samt att det alltid hamnar trådar mellan stolarna. Tex: Om man åker på mässa, där man handlar ett paket som man åker hem och packar upp, vilket innehåller ett par av de där basarna som man behövde för att göra det sista ingreppet på ens egenbyggda högtalare.

Kanske inget bra exempel, men hoppas poängen går fram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000