HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Clearaudio Harmo-nicer
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:38:20  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har någon haft närkontakt med en sådan matta? I så fall vad tyckte ni? Jag står nämligen i begrepp att införskaffa en till min RPM-5a.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/02/26 12:26:20

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/01 :  13:47:07  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jag flyttar den till Vinyldelen, då det verkar röra sig om skivspelare,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/01 :  18:17:32  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Jag har en hemma. Den fungerade fint och gav mer precision på min Spacedeck. På min nuvarande LP12:a föredrar jag en egenkonstruerad tunn kolfibermatta.

Hur den funkar på en Pro-ject har jag alltså ingen aning om.

Det var ju inte till så stor hjälp?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/01 :  23:05:19  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nja, inte direkt men kul att någon provat den i allafall. Hur tjock är den? Måste jag labba med VTA, den nuvarande kormattan är ca 2mm tjock.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/02 :  09:41:18  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Ja VTA lär du behöva justera. Jag har inte måttet här. Men kan mäta när jag får tid, i nästa vecka kanske. Om du bor i Stockholm kan du å låna min och prova.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/02 :  14:59:55  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Faktum är att jag redan beställt en men tack ändå. Jag bor inte i stockholm, så vissa logestikproblem hade kvarstått.
Vilka parametrar förbättrades förutom just precisionen och vad försämrades tycker du?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/02/02 :  20:49:03  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
quote:
På min nuvarande LP12:a föredrar jag en egenkonstruerad tunn kolfibermatta.

Daniel. Berätta mer. Hur har du gjort. Vad är det för skillnad mot Linns filtmatta och mot Harmo-nicer?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2007/02/07 :  10:17:35  Show Profile Send Daniel a Private Message  Reply
Det är en matta i tre lager, underst ett epoxilaminerat kolfiberskikt (ett lager kolfiberduk) Sen två latexlaminerade kolfiberskikt (en duk i varje lager)

Den låter betydligt rappare och mer distinkt än filtmattan utan att påverka rytmiken, snarare till det positiva i sådana fall.

Harmo-nicern förstör rytmiken på 12:an och låter lite slank.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/07 :  12:35:07  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Köp ett underlägg i kork på Jysk och skär ut en matta...funkar kanon och är dessutom billigt...lägg en tunn gummimatta under (alt. limma) så har du en perfekt blandning skir diskant och fast bas...för en femtiolapp

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/26 :  12:47:20  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Har nu kört på en Harmonicer i ca två veckor, mina intryck so far:

ClearAudio Harmonicer, en 192g ograverad vinylskiva att ha som skivmatta. Nja ograverad? Den är slipad på ovansidan för maximal friktion mot LPn, den har sk "doughnutdesign" dvs fösänkning i mitten för etiketten vilket gör att man inte får skruva till clampen för hårt, då reser sig ytterändarna på LPn och man får luft under samt ändra vinkeln för nålen en halv grad eller så.
När den väl ligger där på plattan ser den mycket stilig ut även om ingen skiva ligger på till skilnad från korkmattan och filten.

Ljudet då? Jo alla vet ju hur filtmattan låter om vi utgår från den som referens. Vi börjar med korkmattan: Korken ger en klart spänstigare mer attackvillig återgivning, luftigheten ökar helt klart, tyvärr även hårdhet på en del skivor, detta i kombination med den lite "tunnare" karatären kan ibland resultera i lite anemisk återgivning men för det mesta föredrar jag kork framför filt.
Både filt och kork är tråkigt ur statisk synvinkel, mattorna fatnar och följer med vissa skivor som om de vore limmade.
Harmonicern då, ja, klangmässigt mittemellan korken och filten, dynamik och klarhet tar två steg fram framför allt mellanregistret upplevs som både fylligt och skarpskuret, stereoperspektivet och djupperspektivet ökar och klarnar. Nackdelar? kanske skivspelaren inneboende "oljud" dämpas inte och den hårda kopplingen avslöjar dessa ljud med en bra PU, inte så det stör direkt men det avslöjas helt klart tydligare. Sammantaget tycker jag harmonicern gör ett bra jobb, så den är den matta som det spelas på här i alla fall.
Statisk elektrisitet är inget problem med harmonicern tvärtom så tycker jag subjektivt att knaster och knäpp är färre och hörs mindre nu.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2007/02/26 12:50:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000