HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 NOS PU-fynd
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2007/01/27 :  12:10:44  Show Profile Send Örjan a Private Message  Reply
Jag har skaffat några stycken NOS-pickuper från HiFi Kit i Stockholm. Modellen heter Sonus Gold Blue och var den dyraste innan tillverkaren försvann från planeten. Man får inte många träffar om man söker på nätet.
Den har en 75/7,5 nålslipning "för minskat skivslitage" som tillverkaren kallade Pathemax. Nålarmen är kort och upphängningen har hög fjädringsmjukhet. Principen är inducerad magnet - det rörliga magnetiska elementet är mycket lätt. Rekommenderat nåltryck är mellan 1 - 1,5 gram.
Den trivs som följd av det i lättare armar med låg friktion. Jag fick själv i början på 80-talet riktigt fint resultat i Transcriptors Vestigal-arm och hörde den i Transcribern (med fast upphängd tonarm och rörligt verk) där den också gick bra. Den fungerade även i Unamco T1. Lenco L-75 och SME 3009 med avtagbart skal bör absolut undvikas.
Nyligen har jag monterat den på en Rega RB 300-arm och på en Pioneer PL 12 och i båda fallen gick det förvånansvärt bra med ett öppet, behagligt ljud med hyggligt hög upplösning.
Ett gammalt citat av Lars Bäcklund från Musiktidningen 6/76: "...höginduktiva pickuper, t ex Shure (denna grupp anser jag personligen inte motsvarar de krav på musikåtergivning som bl a AKG, ADC, Sonus, Grace och de flesta dynamiska picupelement uppfyller)......"
Sonus befinner sej alltså här i gott sällskap.
För 298 kr får man denna klenod och samtidigt kan man köpa reservnål för 50 kr (annars 120kr)
Sonus Silver E med vanlig ellipsnål finns också för en hundring mindre. Till den kan man också köpa Gold-nålen, som i och för sej passar, men husen är inte identiska varför man nog bör välja den dyrare Goldpickupen om man vill få ut det bästa av affären.
Reservationen är att pickuperna kan vara tillverkade på sent 80-tal och att gummiupphängningen kan ha förändrats i egenskaperna en del - man vet inte hur länge till den är ok . Om hållbarheten inte skulle vara den bästa blir i alla fall nålbytet billigt.
Själv tycker jag att Sonusen är ett trevligt alternativ till de ordinära trista magnetpickuper man kan få för under 1000kr. Ingen billig pickup har t ex en så avancerad nålslipning.
HiFi Kit har fortfarande kvar många Sonuspickuper.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/27 :  12:49:24  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
Köpte en för någre år sedan från HiFiKit med reservnål (Hade en på 70-80 talet).
Monterade den i en ultra-lätt Mörch arm likadan som den jag körde dengång.
Men det lät förskräckligt, kom fram till att nåluphänget nog hade stelnat under åren. Den spårade mycket dåligt och diskanten var förvrängt. Inte alls som på 80-talet.


Go to Top of Page

Örjan
Member

98 Posts

Posted - 2007/01/27 :  13:14:37  Show Profile Send Örjan a Private Message  Reply
Det var ju tråkigt med dina dåliga erfarenheter, Peter.
Mina erfarenheter är inte riktigt desamma. Jag tycker ,när jag kollat upphängningen, inte att den verkar speciellt stel. Att den förändrats kan man nog vara säker på.
Ett sätt att få den att låta illa är nog att köra den på för lågt nåltryck. Den korta nålarmen står från början i kraftig vinkel mot skivytan. Det gäller att öka nåltrycket tills man erhåller den avsedda 20 graders vertikala spårningsvinkeln för nålen. Jag tror att man då ligger närmare 1,5 än 1 gram. Då låter den som bäst. För mycket nåltryck gör också att den dör. Sonusen har nog aldrig varit bra på de mest utstyrda inspelningarna. Men en bra MC som spårar riktigt bra kostar också helt andra pengar.
Jag tänkte själv pröva på min ordinarie spelare när jag bygger om mitt MC-steg senare - vi får väl se hur det går.
Jag tänkte inte det här som ett High End-förslag utan mera som nåt kul att testa för en billig peng.
Örjan

Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:11:47  Show Profile Send Peter S a Private Message  Reply
I gamla dagar körde jag med under 1 gram.
Jag försökte med mera tryck men kom aldrig i mål.
Nå ja.. Jag kanske har klantat mig på något sätt.
Det var bara att jag hade ett så bra minna av den, och det ble inte alls så igen.
Jag fick pengarna tillbaka. Schysst av HiFiKit!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000