HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 sista försök innan den säljs!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/27 :  11:47:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det behöver INTE vara den trådlösa biten som strular utan din dators nätverksinställningar så en kabel betyder inte att allt blir bra. Det kan ju även vara så att nått är isönder.

Ingen med en SB i krokarna som kan testa sin hemma hos Dan ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/01/27 :  14:36:11  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Kan det vara så att SB inte klarar den krypteringen du använder?

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/27 :  16:46:31  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
I så fall hade det ju inte funkat från början heller. SB ska greja både WEP, WPA och WPA2 vad jag vet dock.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:22:54  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Kolla vilken version du har på routern, görs på D-links hemsida.
Gå sedan till Slims hemsida
http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?RouterStatus
Där nämns bla att super G mode kanske inte fungerar. Som ngn tidigare nämnde så kanske inte krypteringsnivån är problemet.
/Micke
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/27 :  22:53:18  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Jag har en SB, vart hittar jag dig Dan?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:14:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag blir lite orolig över dina problem Dan. Det står en sprillans ny DIR 625 framför mig och väntar på att jag skall ta modet till mig och byta min netgear-router.

Hur är det med frekvensinställningar på Squeeze'n? Kan du byta frekvens??? Skulle det inte kunna vara en granne som börjar köra intensivt på samma frekvens och därmed stör ut din länk..?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/28 :  10:19:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Jag har en SB, vart hittar jag dig Dan?


When i Europe, visit Skurup

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:26:38  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Dan, jag sticker gerna till Skurup så vi kan kolla Min har kört som ett klockverk sen jag installerade den.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/01/28 12:27:25
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:29:46  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Efter som att det är så nära till Johan, då hämtar jag honom först


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/01/28 12:31:05
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/28 :  12:34:00  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
BTW....... Kör båda slim-server och Squeezebox med fasta IP adresser? Det vill jag klart rekomendera.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/29 :  09:23:51  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Rip59, du är hur välkommen som helst Jag får det inte att fungera och behöver helt klart hjälp från någon med mer insyn i nätverk och inställningarna. Jag har lyckats med firmware update på modemet, routern, slimboxen men det fungerar ändå inte....

Artphotography
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/29 :  09:51:41  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Mail på väg till dig.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:42:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
snacka om att jag är fullständigt värdelös när det gäller nätverk. Sedan igår så funkar inte det trådlösa nätverket med datorerna heller var tvungen att dra kabel. Det är säkert nån inställning nånstans eftersom jag har pillat överallt....

Jag gick in i datoraffär idag och sa att jag vill ha en stabil enhet som inhyser både modem och router av senaste snitt, snabbast, bäst och enklast att installera. Jag gick ut med senaste Netgear mojängen under armen.

Väl hemma trycker jag in CD skivan och börjar följa instruktioner, allt går bra ända tills jag ska fylla i IP, nätmask, gateway, DNS...Men jag har ju dynamisk IP osv....det finns ingen fast IP med telia abonemanget! I instruktions PDF till Neatgear så står det att man MÅSTE ha fast IP för att det ska fungera?? Men va fan är det ytterliggare 1595,- ner i toalettstolen? (det var enklare på 80 talet...)

Artphotography
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:06:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kräver den verkligen fast IP ?
Nu byter man IP VÄLDIGT sällan men ändå

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/01/29 :  20:20:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag har mycket svårt att tro att den kräver fast IP. Vad är det för modell?

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2007/01/29 20:20:29
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/01/29 :  21:35:40  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Låter mycket märkligt som sagt att den skulle kräva fast IP. Det skulle göra den nästintill osäljbar (ja, eller med kraftig äterlämningsandel då).
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:05:22  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Kräver och kräver.....

Jag skrev att jag rekomenderade det... och varför.

Min tumm regel är att om en enhet skall nås av andra, ja då skall den ha fast IP.

SlimServern (datoren där slimserver programmet körs) skall nås från vanliga arbetsstationar och från alla aquezzeboxar och softsqueeze som finns i nätet: FAST IP

Squeezeboxen kan styras från en browser via Slim Servern. Desutom har den möjlighet till att inngå i nätverket som en wireless bridge där fast IP helt klart år att föredra: FAST IP

Datorer som delar ut skrivare, hårddiskplats eller tx. spel: FAST IP

Nätverksskrivare: FAST IP

NAS enheter: FAST IP

Datorer / Arbetsstationer som inte deler ut av någon ting: IP via DHCP

Router, Switchar (om dom kan) och annat hardware isenkram: FAST IP


Desutom är Squeezebox'en hur enkle som helst att ställa inn manuelt.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/01/30 01:10:30
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:09:04  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
snacka om att jag är fullständigt värdelös när det gäller nätverk. Sedan igår så funkar inte det trådlösa nätverket med datorerna heller var tvungen att dra kabel. Det är säkert nån inställning nånstans eftersom jag har pillat överallt....

Jag gick in i datoraffär idag och sa att jag vill ha en stabil enhet som inhyser både modem och router av senaste snitt, snabbast, bäst och enklast att installera. Jag gick ut med senaste Netgear mojängen under armen.

Väl hemma trycker jag in CD skivan och börjar följa instruktioner, allt går bra ända tills jag ska fylla i IP, nätmask, gateway, DNS...Men jag har ju dynamisk IP osv....det finns ingen fast IP med telia abonemanget! I instruktions PDF till Neatgear så står det att man MÅSTE ha fast IP för att det ska fungera?? Men va fan är det ytterliggare 1595,- ner i toalettstolen? (det var enklare på 80 talet...)


Lung Dan, vi fixar i morgon


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:16:27  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Ja, internt är ju givetvis fast IP att föredra, och för den delen är det inte så ofta man står och har en DHCP-server snurrande i hemmanätverket hursomhelst, förutom routern själv då. Externt däremot är det ju rejält ovanligt nuförtiden att man får en fast adress tilldelad, och därför bör/måste man köra på dynamisk tilldelning istället.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:32:16  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Ja, internt är ju givetvis fast IP att föredra, och för den delen är det inte så ofta man står och har en DHCP-server snurrande i hemmanätverket hursomhelst, förutom routern själv då. Externt däremot är det ju rejält ovanligt nuförtiden att man får en fast adress tilldelad, och därför bör/måste man köra på dynamisk tilldelning istället.


Helt rätt, desutom koster det extra till Telia eller den som man köper internet av om man vill ha fast IP på ytsidan ut mot internet (ingen kör förhoppningsvis utan en NAT som minimum mellan internet och datoren), men vissa Modem/Router kan tx. via en inlogningsfunktion eller "Stay Alive" funktionen se till att man har samma IP adress även på ytsidan (WAN), praktisk om man tx. har en av dessa Modem/Router med inbygd USB port och FTP möjlighet. Har man en Windows eller tx. en Linux server stående i huset som altid är på, då kan man få denna att ping'a en IP adress utan för det eget nätverk vart 5 min, då vill den också hålla linan uppe och därmed samma IP adress på ytsidan.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/30 :  01:45:41  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
(ingen kör förhoppningsvis utan en NAT som minimum mellan internet och datoren)

Jodå, vi är en del

Hursomhelst så har du ju självklart rätt angående att det är praktiskt med ett så-gott-som-fast IP externt. Däremot låter det konstigt som Dan säger att hans nya router på något vis skulle kräva fast IP. Det har jag liksom många andra svårt att tro.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/01/30 :  04:37:56  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Nu kommer jag tyvärr in lite sent i diskussionen, men jag har ochså en trådlös D-link i 600-serien (minns inte på rak hand vilken men jag tror det är den som nämnts ovan).
Jag har också haft problem med att streama AVI via den, och brandväggen har aldrig gått ett helt dygn utan att hänga sig.

En arbetskamrat som jobbade ett tag på ElGiganten nämnde att transformatorn till D-linken är på gränsen till under-dimentionerad, och att det kan vara orsaken till att den crashar och bootar om. Nu använder jag bara den som switch, och det jobbet verkar den klara ok.
Tips: prova med en kraftigare trafo till den, och en saftig konding vid sidan av...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:03:49  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Däremot låter det konstigt som Dan säger att hans nya router på något vis skulle kräva fast IP. Det har jag liksom många andra svårt att tro.

Om vi prater om ytsidan (WAN) då är jag helt enig med er.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/30 :  13:19:46  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
D-link...Urk
Jag kan nästan lova att det blir bättre om du slänger ut den. Vissa saker är bara inte värda att bråka med, hur billiga dom än är.
Sälj en nätkabel till hifin och köp en Intel/3com/Linksys istället

Edit: Såg nu att du köpt en Netgear. Håller tummarna för att den fungerar

Edited by - Lovan on 2007/01/30 13:21:54
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/01/30 :  20:04:22  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
rip59 - Etthundratrettiotvå tusen TACK för hjälpen idag

Änsålänge spelar den lilla boxen utan att ha stannat Dvs ett personligt rekord.....

Datorerna funkar också, men jag har sett flera gånger att det kommer fram meddelande med, "låg signal" men de fortsätter fungera och sålänge allt är "up-and-running" så är jag helt perfekt lycklig.

En glad hälsning från en smilandes man med en Bowmore i handen, mitt i sweetspot

Artphotography
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000