Author |
Topic |
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 11:47:36
|
Det behöver INTE vara den trådlösa biten som strular utan din dators nätverksinställningar så en kabel betyder inte att allt blir bra. Det kan ju även vara så att nått är isönder.
Ingen med en SB i krokarna som kan testa sin hemma hos Dan ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 14:36:11
|
Kan det vara så att SB inte klarar den krypteringen du använder? |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 16:46:31
|
I så fall hade det ju inte funkat från början heller. SB ska greja både WEP, WPA och WPA2 vad jag vet dock. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 18:22:54
|
Kolla vilken version du har på routern, görs på D-links hemsida. Gå sedan till Slims hemsida http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?RouterStatus Där nämns bla att super G mode kanske inte fungerar. Som ngn tidigare nämnde så kanske inte krypteringsnivån är problemet. /Micke |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/27 : 22:53:18
|
Jag har en SB, vart hittar jag dig Dan?
Rip
|
Tannoy SGM 1000 eoJeud... What else? EAC/Flac guide |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 10:14:28
|
Jag blir lite orolig över dina problem Dan. Det står en sprillans ny DIR 625 framför mig och väntar på att jag skall ta modet till mig och byta min netgear-router.
Hur är det med frekvensinställningar på Squeeze'n? Kan du byta frekvens??? Skulle det inte kunna vara en granne som börjar köra intensivt på samma frekvens och därmed stör ut din länk..?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 10:19:09
|
quote: Jag har en SB, vart hittar jag dig Dan?
When i Europe, visit Skurup |
|
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 12:26:38
|
Dan, jag sticker gerna till Skurup så vi kan kolla Min har kört som ett klockverk sen jag installerade den.
Rip
|
Edited by - rip59 on 2007/01/28 12:27:25 |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 12:29:46
|
Efter som att det är så nära till Johan, då hämtar jag honom först
Rip
|
Edited by - rip59 on 2007/01/28 12:31:05 |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/28 : 12:34:00
|
BTW....... Kör båda slim-server och Squeezebox med fasta IP adresser? Det vill jag klart rekomendera.
Rip
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 09:23:51
|
Rip59, du är hur välkommen som helst Jag får det inte att fungera och behöver helt klart hjälp från någon med mer insyn i nätverk och inställningarna. Jag har lyckats med firmware update på modemet, routern, slimboxen men det fungerar ändå inte.... |
Artphotography |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 09:51:41
|
Mail på väg till dig.
Rip
|
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 19:42:22
|
snacka om att jag är fullständigt värdelös när det gäller nätverk. Sedan igår så funkar inte det trådlösa nätverket med datorerna heller var tvungen att dra kabel. Det är säkert nån inställning nånstans eftersom jag har pillat överallt....
Jag gick in i datoraffär idag och sa att jag vill ha en stabil enhet som inhyser både modem och router av senaste snitt, snabbast, bäst och enklast att installera. Jag gick ut med senaste Netgear mojängen under armen.
Väl hemma trycker jag in CD skivan och börjar följa instruktioner, allt går bra ända tills jag ska fylla i IP, nätmask, gateway, DNS...Men jag har ju dynamisk IP osv....det finns ingen fast IP med telia abonemanget! I instruktions PDF till Neatgear så står det att man MÅSTE ha fast IP för att det ska fungera?? Men va fan är det ytterliggare 1595,- ner i toalettstolen? (det var enklare på 80 talet...) |
Artphotography |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 20:06:03
|
Kräver den verkligen fast IP ? Nu byter man IP VÄLDIGT sällan men ändå |
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 20:20:03
|
Jag har mycket svårt att tro att den kräver fast IP. Vad är det för modell? |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2007/01/29 20:20:29 |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2007/01/29 : 21:35:40
|
Låter mycket märkligt som sagt att den skulle kräva fast IP. Det skulle göra den nästintill osäljbar (ja, eller med kraftig äterlämningsandel då). |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 01:05:22
|
Kräver och kräver.....
Jag skrev att jag rekomenderade det... och varför.
Min tumm regel är att om en enhet skall nås av andra, ja då skall den ha fast IP.
SlimServern (datoren där slimserver programmet körs) skall nås från vanliga arbetsstationar och från alla aquezzeboxar och softsqueeze som finns i nätet: FAST IP
Squeezeboxen kan styras från en browser via Slim Servern. Desutom har den möjlighet till att inngå i nätverket som en wireless bridge där fast IP helt klart år att föredra: FAST IP
Datorer som delar ut skrivare, hårddiskplats eller tx. spel: FAST IP
Nätverksskrivare: FAST IP
NAS enheter: FAST IP
Datorer / Arbetsstationer som inte deler ut av någon ting: IP via DHCP
Router, Switchar (om dom kan) och annat hardware isenkram: FAST IP
Desutom är Squeezebox'en hur enkle som helst att ställa inn manuelt.
Rip
|
Edited by - rip59 on 2007/01/30 01:10:30 |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 01:09:04
|
quote: snacka om att jag är fullständigt värdelös när det gäller nätverk. Sedan igår så funkar inte det trådlösa nätverket med datorerna heller var tvungen att dra kabel. Det är säkert nån inställning nånstans eftersom jag har pillat överallt....
Jag gick in i datoraffär idag och sa att jag vill ha en stabil enhet som inhyser både modem och router av senaste snitt, snabbast, bäst och enklast att installera. Jag gick ut med senaste Netgear mojängen under armen.
Väl hemma trycker jag in CD skivan och börjar följa instruktioner, allt går bra ända tills jag ska fylla i IP, nätmask, gateway, DNS...Men jag har ju dynamisk IP osv....det finns ingen fast IP med telia abonemanget! I instruktions PDF till Neatgear så står det att man MÅSTE ha fast IP för att det ska fungera?? Men va fan är det ytterliggare 1595,- ner i toalettstolen? (det var enklare på 80 talet...)
Lung Dan, vi fixar i morgon
Rip
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 01:16:27
|
Ja, internt är ju givetvis fast IP att föredra, och för den delen är det inte så ofta man står och har en DHCP-server snurrande i hemmanätverket hursomhelst, förutom routern själv då. Externt däremot är det ju rejält ovanligt nuförtiden att man får en fast adress tilldelad, och därför bör/måste man köra på dynamisk tilldelning istället. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 01:32:16
|
quote: Ja, internt är ju givetvis fast IP att föredra, och för den delen är det inte så ofta man står och har en DHCP-server snurrande i hemmanätverket hursomhelst, förutom routern själv då. Externt däremot är det ju rejält ovanligt nuförtiden att man får en fast adress tilldelad, och därför bör/måste man köra på dynamisk tilldelning istället.
Helt rätt, desutom koster det extra till Telia eller den som man köper internet av om man vill ha fast IP på ytsidan ut mot internet (ingen kör förhoppningsvis utan en NAT som minimum mellan internet och datoren), men vissa Modem/Router kan tx. via en inlogningsfunktion eller "Stay Alive" funktionen se till att man har samma IP adress även på ytsidan (WAN), praktisk om man tx. har en av dessa Modem/Router med inbygd USB port och FTP möjlighet. Har man en Windows eller tx. en Linux server stående i huset som altid är på, då kan man få denna att ping'a en IP adress utan för det eget nätverk vart 5 min, då vill den också hålla linan uppe och därmed samma IP adress på ytsidan.
Rip
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 01:45:41
|
quote: (ingen kör förhoppningsvis utan en NAT som minimum mellan internet och datoren)
Jodå, vi är en del
Hursomhelst så har du ju självklart rätt angående att det är praktiskt med ett så-gott-som-fast IP externt. Däremot låter det konstigt som Dan säger att hans nya router på något vis skulle kräva fast IP. Det har jag liksom många andra svårt att tro. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
rip59
Member
1365 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 09:03:49
|
quote: Däremot låter det konstigt som Dan säger att hans nya router på något vis skulle kräva fast IP. Det har jag liksom många andra svårt att tro.
Om vi prater om ytsidan (WAN) då är jag helt enig med er.
Rip
|
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 13:19:46
|
D-link...Urk Jag kan nästan lova att det blir bättre om du slänger ut den. Vissa saker är bara inte värda att bråka med, hur billiga dom än är. Sälj en nätkabel till hifin och köp en Intel/3com/Linksys istället
Edit: Såg nu att du köpt en Netgear. Håller tummarna för att den fungerar |
Edited by - Lovan on 2007/01/30 13:21:54 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2007/01/30 : 20:04:22
|
rip59 - Etthundratrettiotvå tusen TACK för hjälpen idag
Änsålänge spelar den lilla boxen utan att ha stannat Dvs ett personligt rekord.....
Datorerna funkar också, men jag har sett flera gånger att det kommer fram meddelande med, "låg signal" men de fortsätter fungera och sålänge allt är "up-and-running" så är jag helt perfekt lycklig.
En glad hälsning från en smilandes man med en Bowmore i handen, mitt i sweetspot |
Artphotography |
|
|
Topic |
|