HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Går det att sända FM från datorn?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:35:05  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag är helt borta på det här med datorn i hifianläggningen, och äger inte någon mp3spelare än heller tyvärr, men jag fick en fundering som jag inte vet om den varit uppe här än, så jag slänger ut den här.

Jag har sett att det som tillbehör till mp3spelare finns en liten radiosändare som gör att man kan lyssna på mp3or i sin bilradio. Nu till frågan:

Kan man koppla in en sån sändare till sin dator och lyssna på till exempel webbradio eller mp3or från datorn till sin radiodel?

Jag har en gammal Quad FM4 kopplad till centralantennen. Måste man koppla en inomhusantenn för det ska funka tro, eller är en sån sändare så stark att den går in ändå tro? Är det möjligt överhuvudtaget tror ni? Hur lång räckvidd kan en FMsändare tänkas ha? Låter det uselt?

Så, några frågor från en som har bränt en cd en gång i sitt liv, och det blev inte speciellt bra. :-)

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:39:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Kanske denna prylen....?
http://www.coolstuff.se/p592/AudiaXFM-sandareDGT-202.html

Edit:Koppla in AudiaX i musikspelarens hörlursutgång, och ställ sedan in exakt på vilken frekvens mellan 88.00 Mhz och 108.00 Mhz du vill att den ska sända. Ratta därefter in samma frekvens på radion och du är igång! Räckvidden är upp till 10 meter.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/01/25 09:39:50
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/25 :  10:22:46  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Kanske det kan gå... Jag har nämligen datorn i sovrummet och hifin i vardagsrummet, och ibland skulle det vara så gött att få lyssna på groovesalad på www.somafm.com i finstereon. Men det är kanske längre än tio meter plus att det är en vägg som det ska gå igenom...
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/25 :  10:35:06  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Sök på fm sändare på Google så hittar du flera.
Den var ju inte den enda,så att säga....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/25 :  12:47:20  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Nä, det går nog att hitta flera, men det är ingen som har någon invändning mot att det borde gå rent tekniskt alltså? Det är ju lite billigare än en Squeesebox, och låter kanske lika bra? :-)
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/25 :  13:47:51  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag kör med FM-sändare i bilen och det är inte många meters räckvidd men det kanske skiljer mellan olika modeller?

"Learning by doing"

Edited by - Marcus7601 on 2007/01/25 13:49:00
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/30 :  14:41:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är rätt stor skillnad i räckvidd. Audiaxen är en av dom bättre. Om inte den bästa. Ljudet är ju på sin höjd som Rix osv har i ljudkvalite. Når inte riktigt till SR's fina sändningar men det kanske inte är så konstigt
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/30 :  16:07:00  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Tack för den inputen Lovan! Som det ser ut så kanske jag ändå har datorn lite för långt bort från radion. Att det låter som Radio Rix gör nog inget, det är nog inte så bra kvalité från början på webbradion skulle jag tro. :-) Kanske det kan bli en sån där Audiax när man skaffat sin första mp3spelare så man i alla fall kan nyttja den i bilen. Om det sen funkar därhemma är det ju bara ett plus!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/01/30 :  17:27:08  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
De där FM-sändarna håller ju ingen vidare kvalitet vilket ji och för sig många Internetradiostaioner inte heller gör. Det finns audio-sändare som pluggas i väggen så att du kopplar in datorn till en och sedan en vid stereon som du kopplar in på vanlig lågnivå. Borde funkar bättre.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/30 :  17:55:02  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Tänk på att FM-sändare med lång räckvid är olagliga, jag tror högsta tillåtna räckvid är något i stil med en 1 m (och sändare med den räckvidden har bara varit tillåtna i något år, innan var det totalförbud).
I alla fall rent teoretiskt så kan du åka på böter (jag tror faktiskt maxtraff är fängelse) och teori kan nog gå ganska fort äver i praktik om du använder en så kraftig sändare att även grannarna kan plocka upp dina sändningar.

Och om någon undrar, jo det är en vettig lag. Man måste ha licent för FM-bandet och om alla hade kraftiga sändare monterade på sin Ipod så skulle den vanliga radion ganska fort störas ut (eller i alla fall bli brusigare). Många av dessa sändare är långt ifrån smalbandiga så de stör ut en stor del av FM-bandet.
Det är redan ett problem i vissa länder där folk sitter i bilen i trafikköer och vill lyssna på radion men allt de får in är "Best of Garth Brooks" från bilen framför.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/30 :  18:01:27  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ursv: Audiaxen är lite av ett undantag på regeln.
Problemet är ju att man inte får ha högre uteffekt än 50mW(för FM). Kan ju alltid bygga en egen annars....
Annars är Ursv lösning bra men jag är rädd för att dom "rimligt" prissatta inte är ett dugg bättre än FM-sändarna.

Det finns väl sändare som skickar signal via eluttag men det kanske enbart finns för data än så länge?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000