HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox och Infrant ReadyNAS NV
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/12/13 :  16:45:00  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Hej,
Ngn som tittat på det här paketet med 2xSB + NAS https://secure.slimdevices.com/order/index.cgi? ?
Är det prisvärt ?
Verkar det vettigt som lösning ?
/Micke

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/12/21 :  04:16:38  Show Profile  Reply
Prisvärt får man nog säga att det är, men bra.. nja hårdvaran sätter begränsningar på vad man kan göra.
Mycket bättre att ta en gammal dator och slänga in några diskar.
Har man enbart tänkt att spela upp musikfiler utan konverteringar och filter så kan det vara en bra lösning.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2006/12/21 :  07:17:22  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Är det möjligt att koppla en nätverkshårddisk direkt till routern och spela upp musik utan att datorn är påslagen?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2006/12/21 :  08:53:02  Show Profile Send Munge a Private Message  Reply
Nej, slimserver måste snurra någonstans.
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/21 :  11:30:44  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
räven: Är det möjligt att koppla en nätverkshårddisk direkt till routern och spela upp musik utan att datorn är påslagen?
quote:
Munge:Nej, slimserver måste snurra någonstans.
Som Munge rigtigt skrivar så måste SlimServer softwaren köra någon stans på en dator av någon art. SlimServer finns till Windows, OSX (Mac) och till Linux.... och säkert till flera, men dessa får räcka för nu

I en NAS-enhet finns även en liten dator inbygd, dom kör typisk en nerbandat version av Linux, på vissa NAS-enheter går det att installera SlimServern vet jag. Jag vet också att vissa här på hififorum kör deras SlimServer på en NAS-enhet. Så kanske du skall titta runt och kolla, evt. söka via google "slimserver nas site:hififorum.nu". Hitter du en tråd med emnet kan du jo fråga direkta.

Detta får mig till att tänka på att jag faktisk har 2 stk. av NetGear's ND520 NAS enheter stående.... som inte användas, jag vet att någon har användt dessa lådor som vanliga linux-server burkar. Men jag hittar inte just nu den info på internettet om hur.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/12/21 :  18:35:32  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Den gamla dator som jag har är bullrig, stor och har bara en 733 MHz processor och 80GB HD. (Compaq dessutom). Är det verkligen något att bygga vidare på ?
Annars hamnar man lätt på mer pengar än NASen med motsvarande diskutrymme, eller ?
/Micke
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/21 :  23:27:22  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Vilka NAS tänker du på här? En NetGear SC101 kostar 1.000;- + hårddisk, om den går att köra SlimServer på vet jag inte, men det måske jo vara minsta kravet, men det kan ingen af dom du vill köpa den av prata om för dig om den kan, tror jag eller dom vill inte, det är jo INTE tanken att en NAS skall användas som "server" det har dom jo andra dyare lösninger för.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2006/12/22 :  00:23:13  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Rip59: Jag menar den NAS som jag länkat till, dvs Infrant 1TB.
Netgaeren duger inte att köra Slim Server på.
/Micke
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/22 :  02:03:23  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Ja om du vill ha 1Tb koster det i diskar (4 stk.) inc. RAID 0+1 och tillhörande controller ca. 9.000;- här till 2 stk. SB3'ar. Altså ca. samma pris, men, den där NAS låda ser aningen smartere ut än en gammal 700Mhz'er..... Specielt om den kommer från Compaq

Men..... behövar du 1Tb? på 320Gb får man plats till 5-600 CD'er...... och se det är till en heeelt annan pris, ca. 2.200;- inc RAID 1 och controller.

Min egen kommer i alla fall att stå i kälderen, snyg NAS eller inte


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2006/12/22 :  07:05:50  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
quote:
Den gamla dator som jag har är bullrig, stor och har bara en 733 MHz processor och 80GB HD


Ut från förrådet plockade jag en Pentium-II med 128 MB RAM och en 13 GB hårddisk.
Svaret heter LINUX. För riktigt gamla härkar (som min) får man sålla bland distributionerna och plocka någon som är anpassad för "gammal" hårdvara. Gillar man ubuntu (som undertecknad) så är det xubuntu som gäller. En annan variang är DSL (Damn Small Linux).

Det mesta funkar kanon med xubuntu på min uråldriga maskin! surf, officeprylar o allt "basic".

Men slimserver gick dåligt, vilket inte gick att installera på xubuntu "edgy" (massor av beroenden till perl). provade alla trick som finns till "vanliga" ubuntu men d gick ändå inte. Tror att det beror på att xubuntu är en "bantad" version av ursprungsdisten.S
Skall under mellandagarna prova nedgradera till "dapper". Går inte det så är det DSL som gäller.

DSL funkar redan, kolla in SlimCD http://www.herger.net/slim/detail.php?nr=763- rätt cool grej faktiskt.Kanske du ska prova den först?
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/01/19 :  22:45:59  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Nu är en Squeezebox beställd.
Blev såld på lösningen efter att jag kört Softsqueeze på laptopen med den gamla datorn som server, 20GB HD.
Återstår att köpa server/dator.
Ser att Infrant finns representerat i Sverige numer.
Kanske finns intresse för gruppköp ?
/Micke
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:56:46  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
ReadyNAS säga vara rätt bullrig och åtminstone tidigare har man inte kunnat installera/uppdatera Slimserver själv utan fått vänta på att Infrant släppt en ny FW-/program-version. Kanske är ändrat/bättre nu, med nya ReadyNAS+

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2007/02/01 :  12:49:49  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Jag läste också att den var bullrig, inte bra.
Ngn slags NAS måste det bli, frågan är bara vilken.
Verkar som det här med NAS är på frammarsch, kanske dyker upp ngt bättre ?
/Micke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000