HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ska man acceptera ny skiva repig?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/20 :  08:01:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag köpte den nya "The captain and the kid" av Elton John. Första låten på bägge sidor var repig de 10 första sekunderna. Om man synar ytan så syns inga repor men däremot mycket små gropar i vinylen. Resten av skivan är felfri.

Vad tycker ni? Ska man acceptera att det är lite sisådär med kvaliten emellanåt?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/20 :  08:31:02  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Självklart så skall du inte godta detta!
Gå dit du köpte den och lämna tillbaka den,eller om det var på nätet så maila dem.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/20 :  09:27:14  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Kan inte heller förstå varför du skulle behöva acceptera att det finns fel på skivan. Är den helt ny? Är den beggad och en mycket svår skiva så kan jag acceptera något knäppande men å andra sidan skall detta då spegla priset.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/20 :  09:32:33  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag har importerat den ny från USA.
Jag har fått ett förslag att skicka tillbaka skivan och så skickar de en ny nästa gång jag beställer.
Men dels kostar det mig 20$ att skicka tillbaka den till USA, dels får jag strula med tullverket om tull+moms, dels kanske inte jag vill beställa där nu...

Är det jag som är petig som inte är nöjd med det?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:14:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Petig ?
Godkänner du en sprillans ny bil med bucklor i lacken ?

Vet inte hur man kan få til en deal,, men de bör väl ersätta dig för dina utlägg.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:29:52  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Jag tror att jag hade hänfört det till läropengar dvs färdigbeställt därifrån. Att du skulle bli ersatt först när du gör ny beställning!!! samt själv stå för utläggen!!! En fråga: jag köper vanligtvis inte ny vinyl. Måste man verkligen beställa en Elton-platta från US finns den inte på närmre håll t. ex. Sverige.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/20 :  10:48:45  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Calle; det är faktiskt säljaren som skall leverera en felfri produkt till dig, m.a.o säljare får ta på sig kostnaden! Det är bara att skicka en ny skiva och tror han dig inte så får ju han stå för returkostnaderna!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/20 :  14:38:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Har inte hittat den i Sverige, och framför allt har jag inte hittat de andra skivorna jag köpte i samma sändning

Han följer ju amerikansk lagstiftning. Jag kanske ska säga att jag skar mig på skivan

Tack ska ni ha. Jag ska stå på mig lite till. Återkommer...

Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/01/20 :  14:59:08  Show Profile Send forken a Private Message  Reply
Blir lite knepigt när man handlar från USA imed fraktkostnaderna Sverige->USA e helt sjuka.

Visst e det upp till säljaren att skicka en felfri vara men i detta fallet är det inte säljarens fel utan hans leverantör. Vill man vara säker då får man be säljaren öppna skivorna och undersöka dem i USA innan de skickas.

Jag har själv råkat ut för samma sak ett par ggr och har då valt att inte bry mig. Den tid det tar att styra upp allt är värd mer än en ny skiva kostar.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/20 :  16:06:07  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag lyckades till slut fotografera orsaken. Man ser det jättelätt om man fluktar i olika speglingar, men det är grymt svårt att få med det på bild. Kolla precis i mitten av bilden:

Ser ni det? Det finns ett gäng sådana gropar i spår 1. Visst måste det komma från pressningen?

Har skickat denna bild tillsammans med mitt förslag. Vi får se vad de säger.

Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/20 :  16:44:16  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
När jag köpte Metallicas Black album på dvd-a från Axelmusic.
Enter Sandman började en c:a en takt efter på dvd-a spåret men fungerade perfekt på DTS spåret.Jag mailade dem om detta och fick inom ett par dagar en ny skiva.Jag behövde inte änns skicka tillbaka den gamla.
Det kallar jag service i värdsklass!

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.

Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:01:42  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Sådana där gropar har man sett i nån skiva, undrar vad det beror på?
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/01/23 :  11:05:38  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
USA vinyl kan ibland se repiga ut, men tydligen ser det ok ut. Pratade med en kille på en skivmässa om detta.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/23 :  12:41:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Materialet svalnar inte jämt efter själva prssningen utan det blir partier som svalnar långsammare o då kan man få sjunkmärken som följd..

Åtmindstonde får man sådana effekter när man formsprutar plastdetaljer.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:31:14  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Jag skickade tillbaka 4 av 5 LP till USA eftersom de var knastriga. Det kan ha varit rester av "släppmedlet" i spåren som orsakade knastret. Hursomhelst betalade jag frakten tillbaka till USA utan fodralen, väntar fortfarande på att ersättningskivorna ska komma till mig.
Av de tiotal NYA skivor jag köpt via nätet har samtliga haft knaster, när jag får upp min skivtvätt skall jag kolla om det stämmer med det där "släppmedlet".
Dyra läropengar vart det iallafall...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:53:29  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
rester av "släppmedlet" i spåren som orsakade knastret
Absolut, det händer mig ofta. Men denna skiva är tvättad två gånger. Dessutom är det endast där groparna syns som det låter repigt.

Tror du är på rätt spår Tobbe_L.

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:24:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Har man släppmedel när man pressar skivor????

Trodde man bara hade det när man jobbade med härdplaster.

Man har då inget sådant när man formsprutar plast

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/23 :  23:08:35  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Ja, man har ett släppmedel. Det är därför man bör tvätta nya skivor innan man spelar dem.

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/01/24 :  08:11:40  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
släppmedel = mould release

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/24 :  08:46:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Hade fel, man har släppmedel integrerat i plasten från början..

Finns ju rätt gott om tillsatsmaterial man kan ha i termoplaster

Antar att skivan drabbas av lite fogging helt enkelt o således behöver tvättas innan användning
Plasten släpper ifrån sig div olika saker när den åldras.
Samma fenomen man har i nya bilar att insidan av vindrutan får en tunn hinna..
Men eftersom skivan ligger i ett fodral så hamnar en del av "skräpet" på skivan..

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2007/01/25 08:23:08
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/24 :  16:12:40  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag tror jag ska försöka glömma den här skivan så fort som möjligt. Fick svar från butiken och vill inte klydda med det mer. Det skulle kosta mig i runda slängar 200:- att få hit en ny. Och kan jag lita på att den är felfri, nja

quote:
I don't have any problem replacing it for you, however, we cannot get our's replaced unless we send it back.
please advise

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/24 :  22:30:08  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Vad jag förstår så kan det bli sådana gropar om man inte använder virgin vinyl, utan återanvänder vinyl.
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/24 :  22:35:54  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message  Reply
Hälsa dem följande!

Det är sista gången jag åker mer Sun Trip!!!

skoja bara men sätt hårt mot hårt och säg att de kommer att förlora en massa kunder från Sverige!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/25 :  08:25:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Tråkigt att de håller på o strular så där..

Att skicka saker med posten till Usa är ju tyvärr inte gratis
Handlar det dessutom om en relativt billig skiva så är det nog inte lönt.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/01/25 :  17:03:07  Show Profile Send nin a Private Message  Reply
Bästa är o´m du kanske kan göra upp med säljaren att köpa en ny till självkostnadspris av honom. Så du betalar vad han ger. Det är väl en av fördelarna att köpa inom sverige, att kunna skicka tillbaka lättare. Dock är det oftast mkt billigare från USA så det kan vara lönt att chansa
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/25 :  19:22:13  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Denna ingick i en beställning på 3.000:-.
Jag trodde man skulle bli lite prioriterad

Men jag förstår delvis butiken som har krav på sig att skicka tillbaka reklamationer.

Din ide' var bra nin. Ska se om de nappar på det vid nästa beställning (om och när det blir av).

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000