HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Klipsch Reference 83
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/16 :  17:30:25  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Nu har jag sålt mina XL Fidelity PG 1800 Pro samt redan köpt ett par av en annan kaliber.

Ni kan väl få gissa lite, här kommer ett smakprov.


Featuring an all-new driver layout, the PiiiiP employs triple 8-inch high-output woofers with large motor structures for a solid bass foundation and greater control, output and power handling. These Cerametallic™ woofers with inverted copper dust caps exhibit a very high stiffness-to-mass ratio and superb damping characteristics.


Edited by - tian on 2007/01/21 22:20:57

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/01/16 :  17:45:15  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Tja, med en googling på texten så finner man snabbt svar!
Verkar vara trevliga burkar det där. Lite i stil med dina gamla.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:22:02  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Anton, det är här inte alls i likhet med mina gamla, det här är par riktigt bra högtalare.
Tycker faktiskt dom är snuskigt bra, är hur nöjd som helst.

Högtalarna ifråga är alltså Klipsch RF 83



- Tripla 8" High-output Cerametallic™ cone basar
- 1.25" (3.2cm) Titanium diaphragm compression diskant
- 90x60 square Tractrix® Horn
- Tripla bakåtriktade basreflexportar
- Frekvensomfång 29Hz-21kHz +/-3dB
- Power handling 250W RMS / 1000W Peak
- Känslighet 100dB @ 2.83V / 1m
- Nominell Impedans 8ohm
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:22:46  Show Profile Send dwain a Private Message  Reply
hehe det var feta burkar kan man lungt säga. Snygga också har lyssnat lite på klipch innan och deras ljudkaraktär är väldigt trevlig. Sen går det att spela ruskigt högt redan med deras stativare
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:37:36  Show Profile Send Anton a Private Message  Reply
Med liknande menade jag bara hög känslighet.
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:39:21  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
UUUaaaa!! Smaskiga de där, spelar de lika bra som de ser ut att göra

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:24:26  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Så du tyckte inte om dina förra ändå alltså? Nåja. Är basen lika bra i dessa? Eller kanske torrare och bättre tom? Lite mer beskrivning av de nya vill vi allt ha.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/18 :  15:08:23  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
BosseBula, Jo, klart jag tyckte om dom förra, men man måste ju uppgradera sig ibland ;)

Men jag måste iaf erkänna att dom här är snuskigt mycket bättre faktiskt, dom spelar mycket "renare".
Mellanregistret är helt gudomligt samt att basen går faktiskt en hel del hz djupare.
Klipschen är bättre på alla punkter om man jämför.

Klart dom bästa högtalarna jag har hört, lyssnade på en hel del innan jag fick erbjudande på dom här.
Något "horn" ljud eller "skrikande" diskant eller andra fördomar finns det inte en gnutta av i dessa bjässar.
Dom bara spelar ut musiken, det låter helt otroligt bra, live närvaro som inte finns i andra burkar (i samma prisklass).


Köpte dom begangnade av en kille, men jag tror inte att han är medlem här eller så.
Men han spelade på en Lavardin IT förstärkare för runt 60 000, samt en cd spelare i samma prisklass men jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.
Där var det helt otroligt ljud så nu har man lite att bygga upp innan man kommer upp i det ljudet, men man vet iaf att det finns möjlighet att spela i samma division :)

Är iaf hur grymt nöjd som helst, nu ska man bara uppgradera resten av elektroniken.
Funderar starkt på en Lyngdorf/Tact slutsteg, har provlyssnat ett sånt och jag gillade det skarpt.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/21 :  22:21:45  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Kan ta några bilder på högisarna om det är till intresse.... är mycket nöjd hittils :)
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/01/21 :  23:09:48  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Ja tack!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/22 :  02:11:48  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Dom där högtalarna skulle inte mina grannar gilla.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/22 :  02:31:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
ohmega skrev
quote:
Dom där högtalarna skulle inte mina grannar gilla


Å andra sidan sett ohmega så behöver inte du gilla dina grannar heller.. Så i så fall blev ni ju kvitt..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/22 :  07:26:33  Show Profile  Reply
Klipsch är trevliga, kul när dom spelade skiten ur Jamos dipoler på Arken som kostade många gånger mer, lär ju inte sålt många såna till folk som lyssnat där
Dock kanske Jamosarna funkar bättre i ett litet rum.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:58:40  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Här kommer lite bilder på högtalarna, men en helhetsbild får ni när jag har städat lite först

Driver dom just nu för tillfället med en Behringer A500 så länge tills jag har hittat ett par ICE Power block som jag vill ha.
Självklart så driver inte A500 ut Klipschen på långa vägar men det är iaf bättre än ingenting.

REQUENCY RESPONSE 29Hz-21kHz ± 3dB
POWER HANDLING 250W RMS / 1000W Peak
SENSITIVITY 100dB @ 2.83V / 1m
NOMINAL IMPEDANCE 8 ohms compatible


HIGH FREQUENCY DRIVERS 1.25" (3.2cm) Titanium diaphragm
compression driver mated to 90°x 60°
square Tractrix® Horn
HIGH FREQUENCY CROSSOVER 1650Hz









LOW FREQUENCY DRIVERS Triple 8" (20.3cm) High-output Cerametallic™
cone woofers

ENCLOSURE TYPE Bass-reflex via triple rear-firing ports









Är riktigt nöjd så länge

Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/01/22 :  14:59:28  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Klipsch högtalare är helt igemon "rappa" oavsett frekvens. Stigtiderna är så snabba att de inte ens är värda att räkna. Det ger ett ljud skillt från andra högtalarare att de ska egentlgen inte jämföras på samma dag
Det är en vägkornsning som visar väster och höger, bara välj (ingen återändå )

MVH
LEVH

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/01/22 15:12:30
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/22 :  16:12:22  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Med 100db i känslighet behövs väl inte mycke kraft för att driva dom? Å andra sidan vill man väl kanske ha kvalitets-watt.

Står dom inte väldigt långt i hörnan? Är det ett medvetet val för att dom trivs där?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/01/22 :  20:21:05  Show Profile Send Lech a Private Message  Reply
Dissikera gärna en Watt i Kvalitet ,skulle vara spännande.
Tror mig veta att inga storheter av betydelse.....,. bygger upp en sådan.
MVG
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/01/22 20:26:25
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2007/01/22 :  22:46:07  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
.. säger mannen som likväl kör på kvalitets-watt själv. Nåväl, begreppet kvalitetswatt är enligt mig ett någorlunda vanligt begrepp här på forumet och därmed känner jag inte mig manad att beskriva det här igen. Och nä, det kan inte beskrivas i stil med ohms lag...

Hade varit kul att få lite respons från tian igen, men han njuter väl av välljud antar jag.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2007/01/22 :  23:15:34  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
Vackert!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/23 :  00:20:04  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Ja en del har det bra ser jag
Kanske måste svänga förbi när jag är i trakterna.
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/23 :  10:30:56  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Tack för responsen, nja ingenting är väl omptimalt än, ska ju som sagt skaffa en vettig förstärkare.
Det kanske är någon här som kan tipsa lite? Va lite sugen på ICE Power mono block bara för att dom har en sån "tyst bakgrund", störande när man hör brus och sånt skit.
Är det nån som vet hur Lyngdorfs semidigitala steg står sig på ICE Power ?
Känns iaf riktigt bra med dessa skapelser, känns som att man har något att bygga på, att dom bara blir bättre och bättre med finare matning.

Det första som slog mig när jag lyssnade på Klipscen emot XL Fidelity:n var, R E N H E T E N.
Allt lät silkeslent, inge hårt, kantigt eller jobbigt på någe sätt.

Fick hem B&W DVD skivan idag å, kanske inte har så mycket med Klipsch att göra, men det går ju att lyssna på musiken iaf :)

Nöjd, nöjd, nöjd .......

Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2007/01/23 :  12:56:35  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Lovan, gör det.
Men jag är sugen att lyssna på ditt bygge när det är klart :)
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:36:21  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag börjar nästan känna att det håller på ett bli ett "om" istället för "när". Du hinner nog byta högtalare en gång till

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/25 :  19:18:34  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Testa ett rörsteg med den känsligheten som dom högtalarna har!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/25 :  19:49:59  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
creative audio: Tidningen fidelity testade med rörhäck på klipschen men det gick inte alls, de trodde problemet låg i filtret trots sin höga känslighet. De rekommenderade transistorstärk på dessa för att få ur allt som de kunde ge

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/25 :  20:52:51  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Lavardin är ju en transistorförstärkare "med rörkaraktär"... Dessutom låter ju Lavardin IT dokumenterat bra med just dessa högtalare. Ibland dyker de upp begagnade och t o m en Lavardin IS skulle säkert räcka med den höga känsligheten som högtalarna har....

Håll ögonen öppna! (Jag har en själv men den kommer jag ALDRIG att sälja...)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000