HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezebox och Soundbridge samtidigt ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/14 :  14:45:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Antagande: en Pinnacle Soundbridge kan inte köra mot en slimserver.

Men kan motsvarande server för soundbridge dela server med slim...

Dvs. det jag är ute efter är att köra både SB3 och Soundbridge som "spelare" parallell t dvs nyttja samma flacarkiv.

T.ex. Soundbridge i kök och sovrum, medan Squeeze i "finrummet"

Finns det andra billigare flac-spelare än Soundbridge?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/14 :  21:21:50  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Altså vad är problemet, kör dom båda server (slimserver och soundbridge) på servern, då kan dom läsa samma mappstruktur


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/14 :  22:05:18  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Eahum, det var väl det jag funderade på, om det gick eller inte att köra bägge i samma server. Det är ju inget direkt som någon av parterna upplyser om ( att köra en konkurrents system parallellt).

Men läser man på Pinnacles hemsida, så står det Slimserver under supported formats, men samtidigt ingenting om flac, fast "flac-hemsidan" anger denna box som "stödjande" ????

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/14 :  22:24:16  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Att skriva att SlimServer är ett "format" är lite konstigt. Men de kanske menade att de har nåt fint interface för att requesta data från en SlimServer, precis som en Squeezebox...

Jag skulle gissa att om FLAC-sidan listar en enhet som att den stödjer FLAC, så är det troligt att det är så.

Edit: Som rip59 skriver så borde det vara noll problem med att köra både Soundbridge-programvaran och SlimServer på samma burk samtidigt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2007/01/14 22:25:02
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/01/14 :  22:34:26  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har grävt lite till på egen hand... ( det som gäller är Linux eller XP)

Soundbridge kan serveras av Firefly(linux), eller Windows Media Center, säkert annat också...

Tydligen består flac-supporten i att servern konverterar flac till wav innan det skickas...(problem?) Betyder det att slimserver skickar flac?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/14 :  23:16:42  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
SlimServern skickar vilket format det än är, den konverterar inte till något utan all dekodning sker i Squeezeboxen. Hade dekodningen skett i SlimServern hade det t.ex. inte gått att lyssna på Internet-radio direkt till Squeezeboxen.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/15 :  10:15:51  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Magils:
quote:
Tydligen består flac-supporten i att servern konverterar flac till wav innan det skickas...(problem?) Betyder det att slimserver skickar flac?
Flac ÄR en komprimerat WAV-fil + tagger.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000