HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Guide: Installation av Linux och Slimserver!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/13 :  15:34:05  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Någon som vill ha en sådan, jag har rört ämnet lite i den här tråden.... Men utan någon reaktion.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57152



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/01/13 :  20:06:24  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jag tror det skulle vara kanon, säkert många som är sugna.

Jag skulle kanske kunna bidra lite, har just satt upp xubuntu edgy på en urgammal P-II 350 och installerat slimserver. Funkar kalas....
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/13 :  21:32:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
När jag kollade på rumskorrigering via Pc så var det nån som hade fixat det via Linux. Inget grafiskt OP behövdes så man klarade sig med i stort sett vad som helst. Allt som låg på disken var det i Linux som behövdes, drivar till grafikkortet o Foobar.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/14 :  00:05:31  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
När jag kollade på rumskorrigering via Pc så var det nån som hade fixat det via Linux. Inget grafiskt OP behövdes så man klarade sig med i stort sett vad som helst. Allt som låg på disken var det i Linux som behövdes, drivar till grafikkortet o Foobar.
På just det här punktet är en gammal PC en NAS lösning långt överlägsen, på NAS'en har man troligen bara fått plats till slimserver, så att uppgradera eller ha annat sköj körande samtidigt på en NAS är troligen inte möjligt.

Men det kan man om man installerer sin egen SlimServer på en PC.

Stargazer: Jag skall se vilka delar jag har och så skrivar jag här, då kan du jo se om det är grejor som det går att få en Linux till att köra på. Att tänka på..... Använda en linux-dist. som i stor grad selv kan installera sig på en stor mängd av PC'er vore jo lämpeligt. Det var jo smart om inte hela guiden går ut på att hitta kunstiga drivrutinar. Men jag vet för lite om dom olika dist. till att jag precist vet vilka som är bra på vad.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/14 :  01:32:58  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Vad jag vet krävs i princip bara Perl med standardmoduler installerade för att köra SlimServer. Inga specialgrejer eller extra drivrutiner alltså - det skulle vara att det krävs för hårdvaran såsom nätverkskort och eventuell USB-disk, men dels är sannolikheten väldigt hög att det stöds hursomhelst, och dels skulle det inte gå att täcka in alla möjliga hårdvaror som folk kan tänkas testa med.

ClarkConnect såg ju sympatiskt ut, det kanske vore något att utgå ifrån.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/01/14 :  08:02:38  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
jag har bara provat med xubuntu = den variant av ubuntu som är anpassad för "sämre" / gammal hårdvara.

installationen var otroligt smidig, autodetect på allt inklusive mitt wireless-kort Bara att fylla i WEP-lösenordet till routern så var man klar.

Sen var det bara att följa instruktionerna på slimdevices-webben.

klart!

sen vill man ju kanske ha en smidig miljö hemma, dvs då man kanske rippar på en annan (Windows-) maskin och lagrar filerna på linuxmaskinens disk via samba. det är väl dock överkurs lite grann men klart smidigt.

Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/14 :  13:08:07  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Min tanke var något i den riktningen jag tänkte på, men jag ser ingen nytta av en server som man inte kommer åt via nätverket (samba) så man kan spara sina .flac filer på servern. Så en samba installation får 100% säkert vara en del av installationen. Når den är installerat är det min tanka att den skall stå i en garderob och gömma sig så man bara når den via nätverket, typ en färdigköpt NAS enhet.


Annat att tänka på:

RAID... Det blivar enkelt MÅNGA Gb data som man helst inte vill tappa, så jag har i tankerne att installera en RAID controller så jag kan köra speglat och på det viset ha inbygt backup av mina filer... Men jag vill altså göra det med en controller och INTE i OS. Det kommer ca. att kosta 2.000;- extra för RAID controller och extra 350Gb hårddisk. Ingen stor pris tycker jag för en komplet backup av MÅNGA timmars jobb.

Filsystem på server? OS på en disk och data på en annan (enklare att byta system/låda)

Nu får man kanske en server i huset, då kanske någon även vill använda den till vanlig filserver i huset för barn och annan familj, då hamnar vi snabt med fråger om rättighetter och så. (jag för min del tycker frågan är OK att ta upp)

Vi bör hålla os till en dist. som kan laddas ner och sen skall den endast brännas på en CD, tycker en CD får räcka.... kan man det? Jag vet om att Knoppix kan. Den har även installationsmöjlighet på HD, det är otroligt vad den hitter av utrustning som den funkar med.


Ja det var et par tanker, ni som kanske vill forsöka att installera en sådan här server i efterhand efter vår guide, i får också tycka till... tycker jag Bra att även höra era tanker.... Ut över att det skall vära bus enkelt att installera/följa guiden.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/01/15 :  08:59:07  Show Profile Send stargazer a Private Message  Reply
Jag är på intet sätt någon expert på distributioner, knoppix har jag inte provat men visst kan det vara intressant. Har man riktigt gammal hårdvara borde även DSL (Damn Small Linux) vara intressant.

Vad som fick mig att välja ubuntu (eg. xubuntu) var

  • baserat på debian

  • mycket användarvänligt både vad gäller installation/konfiguration och användning

  • hela disten på en bootbar cd

  • "vanlig" dist, gjord för att installera på HD (jmf DSL som är mest anpassad för CD/USB)

  • ubuntu verkar vara "hett" och växer... har "momentum" kan man säga


Vad gäller RAID så tvista di lärde. Visst är det grymt säkert och bra, men det kostar dock en hel del - både vad gäller pengar, (konfigurations-)tid och prestanda. Jag tror att var och en får fundera igenom behoven. Hur ofta förändras data? Hur mycket data finns det?

En variant kan vara att ha en vanlig extradisk (t.ex. en USB-disk) dit man kör inkrementell backup typ någon gång i veckan.

Vill man vara riktigt radikal (=lat) så kanske man inte behöver backuppa sina egna CD-skivor, de finns ju redan backuppade på originalskivan? OK man får rippa av dom igen, men i händelse av katastrof (typ diskkrasch) så är ju åtminstone inte data förlorade...
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/15 :  10:06:12  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Ubuntu är OK för mig. Är ubuntu den som har en kunstig typ av root konto?

Jag vill helt klart rekomendera att all RAID control klaras av controlleren, och ja det är inte vast om man endast kör med den speglade version, men man kan jo även köra med dubla diskar för snabbare system, men jag tror nu att om man endå inte kör med 1000mbit nätkort, ja då har det ingen betydelse.

Men om jag kan säkre mig mina data och inte minst min nerlagte tid för typ 2-3.000;- då tycker jag att det är en rigtig bra inverstering, jag har lagt rigtigt många timmar ner på rippning, inget jag vill göra fler gångar. Den extra hårddisk koster det samma om den skall användas på en RAID controller eller i en USB låda, kvar har vi bara skilnaden på controller/USB-låda. En S-ATA RAID-Controller som klarer av 0,1 och 0+1 fås till ca 350;- om man vill gå efter den billigaste.

Om man kör all kontrol av RAID på controlleren, ja då skall det ingen betydelse ha för Linux installationen, då ser Linux endast settet som en vanlig disk i systemet.


Men i sista enden är backup jo en fråga upp till den enkelte.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000