HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Den här PUn skall lämnas in för kontroll
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/01/09 :  20:28:35  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
för den låter inte riktigt bra längre. Har nog blivit skadad på något sätt. Tog mig en närmare titt på den men ser inget uppenbart fel. Det är första gången jag tittar så här nära på en PU så jag vet inte heller vad man skall kolla efter. Eftersom jag tog några bilder så slänger jag upp dem. Kanske någon annan kan se något eller gissa vad det kan vara. Får kanske svaret när den blivit kollad av proffs.

Det är alltså en Benz


som från sidan ser ut så här


och underifrån


bakifrån kanske inte säger så mycket men ändå


och en lite närmare titt på nålen







Edited by - boombox on 2007/01/09 20:29:19

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/09 :  20:39:31  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
hur yttrar sig felet?
Vem skall kontrollera den?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/01/09 :  20:57:05  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Sämre kanalseparation, mindre detaljerad, spårar sämre, får dra upp antiskate på max men ändå ej bra. Min gamla MM funkar bra, det är därför jag tror det är PUn som blivit skadad eller nåt. Har verkligen försökt ställa in den. Får se var jag lämnar in den.

Edited by - boombox on 2007/01/09 20:57:39
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/01/09 :  21:32:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
okej konstigt fel det. Men är nyfiken på vad du får reda på. Vill gärna veta alla detaljer då jag har en likadan Pickup, har läst tråden där du beskriver den dåliga kanalseparationen. Du har justerat VTA så den passar Benz? Mailat Benz och frågat dem direkt vad det kan vara?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/10 :  19:31:44  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Måste vara skitsvårt eftersom den inte är sönder, utan bara lite skadad.

Om du inte får en ny, så kan du ju byta in den mot exvis en Benz L2:
http://www.needledoctor.com/Benz-L2-M2-H2-Package-or-Benz-Trade-in?sc=7&category=835


Edit: Vad är det för kamera du plåtat med Har det investerats?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls

Edited by - calle_jr on 2007/01/10 19:35:40
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/10 :  20:01:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Skicka den till Benz via ÅF. Dom har jättebra service .... brukar ta max 14 dagar att få den tillbaka och många gånger utan att det kostar mer än frakten!!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/01/10 :  20:17:52  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Ingen större fara. Kör med min Adikt MM PU så länge. Den är faktiskt helt ok när den blir "uppvärmd".

Postade mest för att jag hade tagit bilder som jag tyckte var kul att visa.

Ingen ny kamera tyvärr. Tog med PUn till jobbet för att kolla den i ett mikroskop. Har en gammal Olympus kompaktkamera som kan skruvas på okularet på det miket och tog några bilder på skoj. Trodde inte att jag skulle lyckas få till skärpan men det blev ju ganska ok.

Bilden underifrån tycker jag är roligast. Där ser man gummiupphängningen, spolarna och magneten.

På bilden från sidan ser man ju också den extremt tunna kopparkabeln som går från spole till stift.

På den näst sista bilden ser man också att det sitter en liter svart klump med skräp nästan nere vid nålspetsen. Det såg ut att vara svart vinyl och gick inte att få bort med borste.

Ja, ett inbyte låter helt klart lockande, men jag skall kanske inte ha så dyra grejer om jag sabbar dem
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/10 :  20:34:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Du kan ju få problem med kanalseparationen också om "limmet" spricker. Kolla på dinna bilder (som inte är krympta) om du ser sprickor!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/01/10 :  20:37:44  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Vilket lim är det du menar?
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/01/11 :  00:26:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag blev lite nyfiken och kollade in bilderna på nålen och cantilevern (nålröret/pinnen) och tittar man lite närmre så ser man att det har släppt lite lim på näst sista bilden där den svarta klumpen sitter. Jag tippar på att nålen har släppt i limningen därför får du de olika felen när du använder den.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/01/11 :  11:56:44  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Aha, det limmet. Får ta mig en närmare titt på den igen.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/01/11 :  17:39:31  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
Ja den som diamanten sitter fast på nålröret med ..... har du en spricka i den så kan det låta fruktansvärt illa / dålig separation, eftersom "spetsen" inte sitter fast. Benz brukar fixa sådant på "kulans".

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/05 :  14:28:53  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Kom på att nu kan jag ju ge er mitt resultat av detta. Testade PUn på en ny Rega-spelare och den lät fantastiskt bra. Flyttade den tillbaka på min LP12a men fick den inte att låta bra. Kollade den också en extra gång i mikket men den ser helt ok ut. Det är ju svårt att se på bilderna. Det är konstigt men jag får väl bara konstatera att den inte funkar på min LP12a.

Det var i alla fall kul att plåta den
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000