HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 PSP som remote eller surfboard?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/05 :  14:39:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Är det någon som har erfarenhet av PSP som remote eller för att surfa?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/05 :  17:00:45  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Jag vet inte vad PSP är...... För mig är det Paint Shop Pro..... men tror inte det är det du har i tankerne Pac


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/05 :  22:45:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Antar att det är Play Station Portable som du menar.

Har tyvärr ingen erfarenhet av den..

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2007/01/06 :  10:48:48  Show Profile Send lum a Private Message  Reply
Funkar väl att köra slimserver via browsern.

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/06 :  17:43:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Ja, det var Playstation portable jag syftade på.
Det är en grym liten maskin som verkar kunna ersätta både remote och ge surfmöjligheter medans man lyssnar. Altså, surfa vanlig .html-kod. Därmed ligger tex allmusic.com vidöppet från sweetspot.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/06 :  17:53:51  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Det är ju en strålande idé, faktiskt! Då borde man kunna få Squeezebox-upplevelsen att bli något liknande Sonos som det var någon tråd uppe med för nån dag eller två sen. Har inte kollat, men utgår mer eller mindre från att någon har byggt ett SlimServer-interface som är lämpligt att använda från mobiltelefonen eller andra mobila enheter med små skärmar.

Pac, har PSP en inbyggd browser rakt av alltså? Eller alternativt är det toklätt att trycka in en? Jag antar att den har full möjlighet att använda trådlösa nätverk som finns tillgängliga i hemmet?

Hm, i så fall var det här ju högintressant, nu blev jag sugen

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2007/01/06 :  18:56:00  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
PSPn tycker jag är ett riktigt bra köp.
Med orginalfirmwaren(1.5 i mitt fall) i behåll kan man köra all hemmapulad mjukvara, däribland remotes, FTP, VNC(fjärrstyra datorer) etc etc.
Browsern släppte Sony med en senare firmware som inte tillåter dessa program så surfa har jag därför knappt provat på.
I 1.5-utförandet är det dock en möjligheternas maskin och jag fjärrstyr ofta min CD med PSPn. VNC var lite segt,
kanske pga att det inbyggda nätverkskortet bara stödjer 11b-standarden, ytterligare lite mer för att det var en tidig version av programmet jag testade.
Den enda funktionen jag saknar är att, som squeezeboxen, kunna mappa en nätverksresurs.

Det skulle kunna göra den till lite av en SB alt. en ruskigt potent bärbar spelare på hemmaplan utan att behöva släpa en sladd efter sig.
Med min PDA använde jag ett program som heter PocketLAN i anslutning till en winamp på denna vilket gjorde det möjligt att lyssna på musik trådlöst från en server som delade ut resursen.
Lite som en squeezebox, fast denna var batteridriven och att ha en terabyte-freestyle i fickan när man struttar runt hemma eller klipper gräset är inte alltid dumt.
I övrigt läser jag gitarrtabbar som bilder genom bildläsaren och kollar på lite filmfiler när jag orkar konvertera dem.
Det inbyggda minnet kan man uppgradera till 4Gb så rent utrymmesmässigt tycker jag den duger redan där.

Edited by - Harlock on 2007/01/06 19:15:26
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/06 :  19:23:27  Show Profile  Reply
Det finns färdiga prylar redan för att styra Squeezeboxen. Har funderat på det lite själv, just för att kanske kunna sitta och slöläsa lite forum utan att ha en stor laptop i knät.



En länk också...

http://wiki.slimdevices.com/index.cgi?SlimServerPSPskin

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/01/06 19:24:31
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:35:46  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

quote:
har PSP en inbyggd browser rakt av alltså?
Ja jag tror det i de senare fallen...

Harlock, vilka mjukvaror använder du för att bygga om den till vanlig multiremote?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/06 :  20:57:18  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nackdelen blir väl att det blir lite smådrygt att behöva flytta muspekaren för att byta till tidigare/nästa sång, istället för att helt enkelt trycka höger eller vänster. Något för slimdevices att fundera på, att göra en schysst fjärr deluxe

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/06 :  21:53:17  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jooo, om man bara ska ha en PSP som fjärrkontroll är det ju lite långsökt. Men om man vill ha det även till spel och lite annat jox är det ju inte så överdrivet farligt. Alltid kul att göra lite roliga hacks med grejer som egentligen är tänkta för något annat

En annan grej som vore intressant vore ett Bluetooth-interface till Squeezebox. Jag såg på slimdevices-wikin att det finns ett som bygger på "Salling Clicker", detta är dock kommersiell programvara som kräver Windows eller Mac. Så svårt borde det ju inte vara att ordna en schysst grundläggande fjärr-programvara själv. Man börjar med nåt som tar emot kommandon för framåt, bakåt, pause etc, sen bygger man vidare...
...fast det kanske finns nåt redan, som jag missade i wikin? Martin.M borde veta isf Kom och upplys mig/oss!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/06 :  22:33:01  Show Profile  Reply
Har inte forskat så mycket i det, men det finns garanterat redan lösningar. Eftersom det är open source så tillverkas det som marknaden vill ha, inte det som tillverkaren tror att marknaden vill ha :)

Jag ska forska lite mer i det hela på måndag när min Ericsson w850i landar här hemma vad man kan hitta på för roligt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/06 :  22:38:30  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Till amaroK (mediaspelare för KDE, Linux) finns det en finfin Bluetooth-plugin iaf, så att porta något liknande till SlimServer borde inte vara så svårt!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:07:48  Show Profile  Reply
näeh absolut inte, får in och forska lite på forumet.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Harlock
Member

114 Posts

Posted - 2007/01/06 :  23:52:26  Show Profile Send Harlock a Private Message  Reply
Pac: Jag använder ett som heter "Universal Remote Control", men min version är säkert utdaterad vid det här laget.
Den funkar förhållandevis bra, även om den startar med fel profil inställd någon gång, men jag tänkte forska lite vad som finns att tillgå nuförtiden.
Prislappen på 1800kr är väl helt överkomligt för en bärbar av den här kalibern, eller är jag miljöskadad?
Den som inte ännu sett video på den lilla skärmen borde definitivt ta en kik.
Jag gav ~1600 för min i oktober förra året, fast det blev en region 3a eftersom jag köpte den i Kuala Lumpur.

Edit: en bild vore kanske på sin plats

Edited by - Harlock on 2007/01/07 00:11:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000