HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Dålig kanalseparation på min vinylrigg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/26 :  11:39:00  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Har dålig kanalseparation på vinyl. För mycket överhörning mellan vänster och höger kanal. Vad kan det bero på?

LP12
Ittok LVII
Benz Ace
EAR 834P riaa

Edited by - boombox on 2006/12/26 11:39:51

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:09:22  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Hur yttrar det sig?
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/26 :  14:25:24  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Borde kanske förklarat. Kör kanalidentifikationsspåren på HIfiNews testskiva. Höger kanal hamnar ca en fjärdedel in mot mitten mellan högtalarna. Likadant på vänster sida. Så man kan kanske säga att 25% av hö hörs också i vä kanal och tvärt om. Har också testat i en kompis rigg och där var separationen nästan 100% så det är vad jag gissar att den borde vara.

Och det är inte min gamla Accuphase-förstärkare som spökar. Där funkar kanalerna fint. Det har jag kollat.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/12/26 :  15:34:21  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om det inte är din Accuphase, ja vad är det då som återstår? Pickupen. Kan du inte testa med en annan puppa. Tonarmen är ju också en möjlighet. Jag ha själv aldrig varit med om något sådant... jo med kabelkontakterna. Peta lite på anslutningskablarna vid pickupen och lyssna på var brummet ligger mellan högtalarna eller ännu hellre med lurar.
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/26 :  16:33:50  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Ja, misstänker också puppa-tonarmskablar. Skall testa en annan puppa.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/26 :  23:45:58  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hur ser övergången mellan interna tonarmskablar och signalkablar ut, kan man se det?

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2006/12/27 :  12:35:22  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
quote:
Hur ser övergången mellan interna tonarmskablar och signalkablar ut, kan man se det?

Om man skruvar av bottenplattan kan man nog. Det har jag aldrig gjort på denna. Men jag skall nog ta och gå igenom den ordentligt vid tillfälle, kanske till helgen.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2006/12/28 :  09:30:54  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Om inget annat funkar; testa med lurar, man vet aldrig vad rum/högtalarkombinationen kan ställa till med. Tänk på att kanalseparationen på mc-pickuper ligger i snitt på 30-35dB vid 1kHz. Får du kanalseparationsångest av det? :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000