HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Magnus bygger klart - BRUM BRUM
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/21 :  20:54:48  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Under veckostädningen förra veckan lyfte jag upp alla mina låddor och chassin på sängen och dammsög några m2 golvyta för första gången på .... väldigt länge.
På bilden nedan är allt sorterat - rätt rör, trafos och övriga komponenter ligger i rätt burk. Nu gäller bara att slutföra dessa projekt som projekterats så länge. Väl medveten om mina brister och de patologiska hinder jag ska övervinna sätter jag inga tidsgränser utan bara hoppas att maximalt blir färdigställt tills vårens stora DIY-blast går av stapeln. Någonstans fanns det en tråd med lista på folks "att-göra", men hittar den inte utan ska försöka presentera mina med- och motgångar på en egen tråd. Borde kanske lagt på "Medlemmarnas system", men det här är DIY!

På bilden övre raden, vänster till höger: 829SE (stora röda röraskarna), I dosimeterlådan en darling (1626SE) - färdig, Den svarta lådan med vita socklar 832PP, Den blå EC52/GU50 - inte mycket kvar att göra på den - nätswitch.
Nästa rad - mina hålsågar, mina 6550SE-monoblock (klara sedan ett par år!!!),
Första raden - blandat "skrot", 6AQ5PP, 2A3SE och sist en Stealth, 12A6PP - ochså så gott som klar. Två hål ska borras för nätaggregatet.



Hade preppat en bild med tydliga markeringar vad som var var men den har någon ätit upp.

Edited by - soundbrigade on 2009/03/29 14:34:05

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:04:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
och dammsög några m2 golvyta för första gången på .... väldigt länge.

Ahh,då är jag inte ensam då..
quote:
829SE (stora röda röraskarna),

Någon mer info?Schema? Har några liggandes..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:18:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag börjar se ett fenomen här: Det är väldigt få som bygger en rörförstärkare och sen lyssnar på den och är nöjd och glad, det verkar som att i stort sett alla som upplevt känslan av att slå på strömbrytaren till ett eget bygge, se rören börja glöda och sen efter några magiska sekunder höra musik fortsätter med fler byggen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/21 :  21:34:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Är man nöjd är man förlorad..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/21 :  22:04:22  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag är nöjd. Blir något klart lyssnar jag nöjt tills nästa projekt blir klart, vilket tar minst ett år.

jag ska försöka ta fram så ni kan titta på de scheman jag vill använda till projekten ovan. Till flera projekt (Stealth, 6BAQ5) finns det beskrivning som är rätt ingående dessutom.
Men först ska jag titta på Medium på TV4+ och sova en natt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2006/12/22 :  01:00:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Behöver du 6AQ5:or eller 12A6:or så hojta till, jag har mängder liggande...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/12/22 :  09:29:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag är nöjd. Blir något klart lyssnar jag nöjt tills nästa projekt blir klart, vilket tar minst ett år.
Jag med!

Sen försöker jag göra nästa bygge lite snyggare för varje gång också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:00:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Sen försöker jag göra nästa bygge lite snyggare för varje gång också.


Den du!
Det är väl straffet vi fått som bor i lägenhet och ligger och krälar på golvet med handborrmaskin och antingen alu-chassin som är så mjuka att böjer sig i rumsvärme eller stålchassin som är så hårda att det tar en vecka och 4 borrstål med karbidspets att göra ett 3mm hål.
Jag har två färdiga chassin (det svarta och det blå ovan) där jag kunnat göra montage utan större besvär. Socklarna till 832:orna passar i de färdiga hålen (till 6C33C) och GU50-socklarna kommer på plats efter några drag med en nålfil.
Strax kommer lite scheman (och några fler bilder).
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:39:25  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Vad är det då jag bygger?

Lite scheman finns här nedan.
829 vald för sin enkelhet och det faktum att jag har ett a12SJ7 över. Utgångstrafon är inte så snorig heller - 3kohm är inga big problemas. SCHEMA
Darling är en entusiastgrej. En liten (3/4W) 1626, triod - det är allt. Notera hur man sparat på komponenter på katodsidan. SCHEMA
832 också en supersimpel historia. 829 och 832 är valda för att rören är så coola och för att det är så enkla konstruktioner. SCHEMA
GU50 är en rysk effektpentod (50W Pa). Snodde ihop ett par monoblock för flera år sedan men missade att rören kan sitta hur som i socklarna om man tar bort kragen. Nytt försök med krage. Udda trioder (EC52) till drivning. SCHEMA
6550 efter idé och schema av Lasse Ohlsson (Elektroakustik). De här var från början mina GU50.... De ska troligen byggas om till "Super Triode Connected".
SCHEMA Original
SCHEMA STC
6AQ5 kom nog hem med en order från USA nån gång. Sedan hittade jag en artikel om paraphase fasdelare och bestämde mig för att satsa. 6AQ5 verkar vara ett förtvivlat trevligt litet rör som ger lagom mycket effekt i PP, som ett 6BQ5 (EL84) fast mindre. SCHEMA
2A3 Varje netusiast med själaktning ska ha minnst en DHT SE-förstärkare. Köpte ett par 2A3 billigt från USA och ville först bygga en hiskelig DC-kopplad historia men har nu lugnat ner mig. SCHEMA
12A6 Hämtad från Mapletree Audio Design. Kallad Stealth eftersom den byggs av metallkapslade rör. Jag har glaskapslade 12A6 men de är ännu gräsligare. SCHEMA
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/22 :  10:46:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Fuling:
quote:
Behöver du 6AQ5:or eller 12A6:or så hojta till, jag har mängder liggande...


Jag har så det räcker men just 6AQ5 verkar vara ett så trevligt rör att det skulle vara kul att pröva att göra ett SE-steg eller rent av en kombination med aktiv delning: mono PP-steg till bas och två SE-steg till diskant.
12A6 har jag 4 av vardera metall och glas. Om man kunde komma på något RIKTIGT kul med de här. Tyvärr är effekten lite begränsad men ett par minimonoblock vore inte fel.
Personligen föredrar jag rör i oktalsocklar. Det känns så minkigt med noval eller 7-poliga socklar och så är det mer plats att bygga på.

En bild:
För några veckor sedan blev det här försteget klart.

SCHEMA

Edited by - soundbrigade on 2006/12/22 10:48:27
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/22 :  17:04:15  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Funkar 829 stärkaren stabilt?Hört somliga säga att röret är svårt att få stabilt till audio?Blir nog något liknande framöver,kanske till en centerkanal..
Intressant med försteget,att kunna koppla om mellen SRPP och CF,kan du koplla bort CF oxå?Folk varnar mig överallt att CF låter diffust mm mm.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/22 :  18:01:33  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fick tips om 829 resp 832. Båda rören har tydligen en tendens att självsvänga men om man ansluter anoderna med ett 100ohms kolmassamotstånd med lite koppartråd runt ska man klara det. Kom det rådet härifrån??
jag har inte byggt det steget än. Ska byggas på en brändbit där rören ska sättas på en "sockel" för att underlätta kylningen. Det sägs att de här tjockisarna blir heta.

Jag har bara byggt den del av försteget med 6J5 och 6R7, alltså inte SRPP-steget (med 6SN7). Jag har ett SRPP-steg redan. Jag tycker det här låter annorlunda mot mitt andra försteg (SRPP) men svårt att säga vad som skiljer - klarare kanske. Det stora problemet är att försteget plockar upp det där mobiltelefonblippandet.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/23 :  13:19:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
NU ÄR DET JUL ....

jag har fixat nya vibrationsabsorbenter till mina rör.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2006/12/23 :  14:42:05  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ja,så kan man oxå göra,tomtemössor till rören..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/23 :  14:57:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Testa. jag märker hur mellanregistret blir lite tydligare men att diskanten faller några Hertz tidigare. Å andra sidan blir basen mycket tajtare.
Tror det röda tar bort mycket färgning. Kollar lite noggrannare - rörglset är lite blåaktigt, så det röda kan nog verka som filter. Men tomteskägget ska bort - ljudet blir mycket luddigare av det. Ska pröva att pudra florsocker på förstärkaren nästa år och ringla sockerglasyr över. Kan göra mycket för få tillbaka absolut fas.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/24 :  14:46:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag har en liten fundering. Jag har fått en himla massa sådana här 100V linjetrafos. Jag har ärligt sagt inte så stor aning om hur man driver en 100V-linje men min undran är om man inte kan ha dessa små trafos till ParaFeed-experiment. Jag har som sagt en massa 12B4A och ett par 6N6P (E182CC) och det skulle väl vara möjligt att sno ihop en hörlursförstärkare i alla fall.



Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/25 :  18:42:45  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mer trubbel:

Kämpar med att få till en vettig nätströmbrytare på den där. Det rimligaste är att montera en tryckströmbrytare inne i chassit med en lång stång till frontpanelen (röd streckad linje).

Alernativ 2 och betydligt sämre - sätta en strömbrytare bak på cahssit men där är det ont om plats och det är obekvämt att sträcka sig låmngt in för att slå/av stärkaren.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2006/12/28 :  18:14:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Och medan jag ånkar mig över alla oavslutade projekt har jag nytt i tankebanorna: en pushpull-stärkare med 50CA10 - de japanska (kinesiska) Luxmanrören.
Det vore kul att ha en stärkare med lite högre effekt och jag har fastnat för denna enkla design:
http://www.pastisch.se/faktiskt/50ca10sj.jpg
Andra förstärkare använder sig gärna av fixed bias men jag saknar uppgifter om biasspänningar och strömmar.
Jag hittar ingångstrafon lite här och där och faktiskt utgångstrafon också - blir till att spara...
Rören finns och .... ska bara rensa undan i min "att göra"-lista.

Edit. Yippee!! Jag har listat alla ingående komponenter och jämfört med vad jag kan komma över billigt på BHIAB och gläds över att det används få komponenter med udda rälden varför det mesta går att beställa från deras (BHIABs) surplislista. Ingångstransformatorerna får dock komma från Kjell&Co, vilka säljer en typ som verkar passa från Monacor. Jag orkar dels inte leta efter något annat, dels är jag fullt övertygad om att en nolla till på priset inte ger en kvalitetsmässigt bättre trafo. De pengar jag spara på att använda goda och billiga komponenter får jag lägga på ett extraprojekt istället.

Edited by - soundbrigade on 2007/01/02 16:19:27
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2007/01/02 :  16:33:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
dels är jag fullt övertygad om att en nolla till på priset inte ger en kvalitetsmässigt bättre trafo. De pengar jag spara på att använda goda och billiga komponenter får jag lägga på ett extraprojekt istället.

Skomakare bliv vid din läst..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/02 :  20:37:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
OK, då stannar jag väl vid min läst då. Och syr saker i exotiska skinn som dessa dojjor till mina TB-högtalare.
Högtalarna är byggda och har spelat ett halvår. Tillhör kategorin (och listan - var är den??) Att-Göra.
Kör med en 5" TB-bas W5-704S och billiga skruttelement från ELFA (hade inte råd med något annat). Filter uträknat med HiFi-kits resp Ljudias gratisprogram. Diskanten dämpad 3dN. Lådan 9,5 liter i 19mm MDF. Så här har de sett ut hittills.

Och nu har jag sytt ihop en "sko" av ett äckligt ormmönstrat tyg. Jag har inte hittat något montagelim här i staden utan ska fästa det med dubbelhäftande matttejp - ska bli kul det där, att lägga på tejpen och sedan kränga på ormskinnet utan att det fastnar. Får köpa hem några burkar Valium där.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/14 :  20:11:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Gör en total helomvändning: skulle byggt 829-SE men efter att ha funderat på effekter och strömmar lutar det över åt att jag slänger dit ett par 807:or (eller G807 för de kommer från Uljanovsk). Jag misstänker att mina Hammondtrafos klarar anodströmmen bättre, jag klarar mig med mindre glödström och det blir mindre hett.
Dessutom har jag sågat sönder de träbitar jag skulle hysa bygget i .
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/27 :  22:05:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Så, då har jag avverkat en punkt till min "att-göra-lista" (vart tog den vägen förresten??).
Buggt klart ett SE-steg med ryska sändarpentoder GU50 med EC52 som drivrör. Innan jag släpper på bilderna - det är lite som ska justeras innan jag är riktigt klar.

Så här ser nu stärkaren ut:

Ja, just det ett schema ... HÄR.
Undersidan - inte så snyggt men skit samma. Får ta någon söndag och städa upp.

Notera stången längst ner från fronten till strömbrytaren!

Lite info:
Rören:
EC52 enkeltrioder från Wilson Valves (specialsocklar)
GU50 HF-pentoder från Ryssland. Rören köpta från www.roehretechnik.de, socklarna hade jag med mig från Ryssland.
5AR4 - likriktare från Valve Art (Kina) köpta på TubesAndMore.
Transformatorer:
Nättrafo från Svebry, dock fick jag inte med 12V-lindningar (GU50) utan fick köra separat trafo.
Utgångstrafo har lindats av en kille i Malaysia - ämnade för något annat men funkar skapligt bra.
Övriga komponenter:
Allt som inte kan köpas på ELFA eller BHIAB har inte plats i mina grejjer. Standard 0,6W (eller hellre 1W och 2W) metallfilm/oxid eller trådlindade om det krävs effekt. Elektrolyter är standard, kopplingskondensatorer är metalliserad polyprop (RIFA). Kablar, kontakter, socklar är ..... kablar, kontakter och socklar. Jag ska be en kompis, som är präst, välsigna förstärkaren - det gör nog mer för ljudet än att stoppa in komponenter märkta "audiofil" eller försedda med en idiotisk prislapp. Jag är lite hetsig när det gäller sånt här men jag är övertygad om att inga specialprylar kan höja ljudkvaliten.
Kvar att göra - titta på ingången. Ska byta tillbaka till ett fast bleedermotstånd istf poten jag slängde in. Titta på kabeldragning och kanske likrikta glöden till glödspänningen. Och så ska det vara en drossel - men den kommer lite senare.
Mer bilder strax.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/27 :  22:12:11  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
GU50 by night.

Glödtrådarna syns inte så bra på GU50. Det sitter en skärm om innanmätet där ljus bara slipper ut genom ett par slitsar. Alltså syns ljuset från blå ljusdioder ganska bra. Sånt gillar jag.


Här syns det blå ljuset ganska bra. De orange ljusprickarna är glödtråden på EC50


Alla rören - främst EC52, de blå GU50 och 5AR4 längst bak.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/28 :  08:01:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Polisvarning - dubbla blåljus!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/28 :  08:54:32  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Die ungeheimliches und verschräckliges Triodenpoilizei rückt aus und verdunkelt dem Transistorwelt - Jah!

Jag har gult under mina 50CA10 men det är inte alls lika spektakulärt.

Stora problemet är också ett fyrkantigt hål i fronten. Hur täcker man det snyggt??? Jag har små bitar av ädelträ som jag ville passa in i hålen, men ser det bra ut?!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/02/28 :  11:35:58  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message  Reply
Varför inte en liten käck namnskylt i trä eller aluminium?
Text på aluminium görs ganska enkelt genom att rita loggan i datorn, skriva ut på blankt fotopapper på laserskrivare och sedan stryka fast på plåtbiten (hög värme). Doppa sedan i varmvatten och ta bort själva pappret så sitter den svarta texten kvar. Putsa plåten matt så fäster det bättre.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000