HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 "Linear power supply" till Squeezebox
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/26 :  22:27:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag har en sån här till min SB3.

Ingen aning om vad det sitter i den. Jag köpte den på en annons på hifimagasinet för 700 kr. Det stod i annonsen lite om vad som sitter i, men jag kopierad aldrig det. Skrev till säljaren efteråt och frågade, men han svarade inte på det. Har för mig att det stod något om fyra kondensatorer på 2,2 mF. Kylflänsen blir varm iaf!

Jag har inte utvärderat något och jämfört med original PSU (som ligger i bakgrunden på bilden), men det sägs ju att det ska vara bra med nån sån här.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/26 :  23:14:34  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Mitt kort ser ut så här:



Bytte R8 mot 4.7k för att få 9V DC. Tog bort orginal 3300µF och biffade upp med 2x4700µF lyt och en 100nF filmkonding.

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/27 :  06:41:19  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
McGyver?
Tror du att du kan hjälpa mig då jag inte har en aning om vad som ska bytas och till vad

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/27 :  14:42:39  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ser att det är min psu du köpt Mirage

jag vet att jag mailade tillbaka till dig om vad den innehöll men det kanske aldrig kom fram

Ska se om jag kan få fram infon om vad som den innehåller, det är Rannagarden här på forumet som byggt den iaf.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2010/01/27 14:44:32
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/01/27 :  14:56:24  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Snoop: Se där, det var ju roligt! Jag hoppades nästan att byggaren skulle finnas här, men jag tänkte att det var du själv.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2010/01/27 :  15:27:23  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Så vad tycker du blev det någon förbättring?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/27 :  21:04:35  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply


Allt har en baksida så även detta kort.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

hanse1
Member

171 Posts

Posted - 2010/01/28 :  10:37:36  Show Profile Send hanse1 a Private Message  Reply
Var på Teknikmagasinet och köpte deras sista nätaggregat. Hur ska jag nu modifiera det för att det ska fungera med SB? En beskrivning mottages tacksamt!

Hasse
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/28 :  11:26:03  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Ni som köpt PSU från Teknikmagasinet (Kjelle säljer samma PSU men är en 50-lapp dyrare!) :

1. Har ni samma kretskort som Räven eller det som jag länkade till tidigare?

2. Har ni en Squeezebox Classic(5V)eller Duet(9V)?

3. Är någon intresserade av ett kort som ersätter original?

(Funderar på att Cadda ett nytt kort baserat på en LM317 och den redan monterade 2N3055an!)

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/28 11:27:33
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/01/28 :  13:15:56  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
1. Samma som dig McGyver.
2. SB Classic
3. Kanske, vad är det för skillnad?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2010/01/28 :  14:09:33  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Kostnad?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/28 :  17:13:50  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
Fräste ett kort idag - funkade direkt!



Reglerkrets LM317 med 2N3055an som buffert (enl. rek. i databladet).

Kan fräsa några kort till de som redan har köpt ett PSU och har en Classic! (De var ju lite halvkinkiga att få ner till 5V )

Skicka ett PM i så fall!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2010/01/28 18:31:39
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2010/01/28 :  18:32:01  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Den viktigaste frågan - låter det annorlunda (bättre?) än orginal PSU?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2010/01/28 :  19:30:52  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message  Reply
quote:
Den viktigaste frågan - låter det annorlunda (bättre?) än orginal PSU?


Vet inte ännu! Förhoppningsvis skall vi snart ha en liten träff med olika Squeezar och PSU - får se om det ger något!

Personligen gillar jag inte switchade nätdelar i audio.
Har tyvärr inte kvar min spektrumanalysator, annars hade det varit kul att se vad väggbulorna skickar ut förutom DC!
En enkel koll med scopet visar i alla fall att där finns mer än DC - inget syns med den ombyggda nätdelen!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2010/02/01 :  20:05:23  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Har varit i skidbacken några dagar och ser att jag är ett svar skyldig här, snoop skrev:
quote:
Så vad tycker du blev det någon förbättring?

Jag kan tyvärr inte uttala mig om det. Det dröjde ett tag innan jag kopplade in den och efter att jag gjort det har jag inte gjort några direkta jämförelser, och det är nog tveksamt om jag kommer att göra det.
Jag har lite svårt att hitta tiden att lyssna på musik hemma som jag skulle vilja och ibland köper jag grejer bara efter att jag läst på flera ställen att något ska vara bra. Så blir det när man har mer pengar än tid!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2011/01/27 :  09:39:44  Show Profile Send niklas a Private Message  Reply
Någon som bytt nätadapter som har lust att kränga originaladaptern till mig? Min har pajjat...

PM:a i så fall!

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2011/02/03 :  11:29:02  Show Profile Send CC a Private Message  Reply

Jädrar i min låda sicken bra nätdel (fått fatt i en begagnad!) den där Mattias på Harmony Design snickrat samman till Squeezeboxen! Det behövdes inga tränade öronen eller någon ny hightech-dac för att snabbt märka av den förbättringen!

Trodde faktiskt inte att jag skulle höra någon större skillnad! Men det var fascinerande! Verkligen! Åter igen fått bekräftelse utav vikten av bra strömförsörjning! Helkul! :-)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2011/02/03 :  12:41:13  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
quote:
Jädrar i min låda sicken bra nätdel (fått fatt i en begagnad!) den där Mattias på Harmony Design snickrat samman till Squeezeboxen! Det behövdes inga tränade öronen eller någon ny hightech-dac för att snabbt märka av den förbättringen!

Trodde faktiskt inte att jag skulle höra någon större skillnad! Men det var fascinerande! Verkligen! Åter igen fått bekräftelse utav vikten av bra strömförsörjning! Helkul! :-)

Skönt att höra att den hamnade hos någon som upplever hur bra det kan bli med extern nätdel.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

OA51
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/06/02 :  20:22:21  Show Profile Send OA51 a Private Message  Reply
Ett tips!
Teknikmagasinet säljer ut nätaggregatet(som utgår ur sortimentet)- samma kort som McGyvers - för 100kr. Finns kvar i ett litet antal. (Jag har köpt 2 st idag för att leka med)

Edited by - OA51 on 2011/06/02 20:22:47
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/06/07 :  18:52:06  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Art nummer på dom?!
Go to Top of Page

OA51
Starting Member

29 Posts

Posted - 2011/06/08 :  08:57:36  Show Profile Send OA51 a Private Message  Reply
Nätaggregat 13,8VDC/3A

Art.nr: 040006


För 100 kr är den ett fynd! Lycka till
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/06/08 :  16:09:51  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
köpte den sista som de kunde få fram i stockholms stad vid lunch, betalade dock bara 10kr, den var nedsatt från 250 till 100 till 10kr, fick en plastpåse på köpet =)

nu får vi se om den är något att ha (ska dock inte har den till en SB)
Go to Top of Page

softishman
Member

602 Posts

Posted - 2011/06/10 :  15:49:16  Show Profile Send softishman a Private Message  Reply
Finns i täby, solna, globen mfl... Dom ska lägga undan ett i Kista åt mig nu...!!!! 10Kr kostar dom.... Jippie!!!
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/06/10 :  19:18:27  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Jag föll för grupptrycket, ringde Teknikmagasinet och investerade 10 kronor
Nu återstår bara att få ut 9 VDC till min duet...
Några tips?
Ett 4,7 kohms motstånd enl. McGyvers beskrivning? Var ska lyt och filmkondning monteras? Vad har de för funktion?
Finns färdig ledning att köpa från nätagg till duet eller ska den också tillverkas?
Hoppas kostnaderna inte springer iväg nu
Go to Top of Page

Janne00
Member

104 Posts

Posted - 2011/06/12 :  20:42:31  Show Profile Send Janne00 a Private Message  Reply
Jag mätte på skoj spänningen i detta nätagg (13,8 VDC enl spec). Enligt min mätare gav aggregatet 14,6 V, jag lät det stå påslaget 10-15 minuter, då hade spänningen krupit upp i 14,8 VDC. Jag vet inte om det har någon större betydelse och jag vet inte heller hur tillförlitlig min mätare är Tänkte bara jag skulle rapportera medan jag väntar på tips om moddning av nätaggregatet så det passar till min SB (9 VDC)...
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000