HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Premiär för en liten mässa i Malmö
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:25:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Många var nog spända på hur det skulle låta inne hos Audionord. Ludwig o Björn är riktigt duktiga på att dema o att förklara.
För att plåta Ludwig in action så får man vara snabb !

Wilsons Sophia serie II var högtaleriet

På andra sidan så fanns det en massa godsaker

Och givetvis var det vinyl med i bilden

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:28:44  Show Profile Send bjorn a Private Message  Reply
...krell har utvecklat denna saken link något tjofräsan så om du kopplar bara krell via en "denon link typ" så hör du inget skräp för den går upp till 100 000 men lägsta vid 30 000 men om man kopplar krellen som bara försteg eller bara köper slusteget låter det skit då för han sa att vanlig elektronik går lägsta till 10 000 så om jag köper krell slutsteg så får jag skit ljud? eller ja jag vet säljarsnack och det är inte så men lät väldigt suspekt och knasigt i mina öron att man ej skall "läser mellan raderna" köra bara krell rätt igenom annars låter det skräp eller?

Tydligen var jag inte vidare strukturerad i min presentation när du var på plats...

Vad jag försökte förklara var de fördelar, både musikaliskt och tekniskt som uppstår då man använder Krells eget signalgränssnitt CAST i ett komplett Krell system. Självklart fungerar Krells produkter även utmärkt tillsammans med andra fabrikat, (har själv använt Evolution 402 tillsammans med bl.a Audio Aero Prestige med mer än gott resultat),det var bara fördelarna med CAST jag ville lyfta fram, uppenbart med begränsad framgång...

Med vänlig hälsning

Björn Wiman

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:31:05  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

nästa gång tänker jag inte missa denna lilla mässa...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:51:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kom på precis att det är en massa Wilson på forumet nu

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2006/12/11 :  16:51:46  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Lyssnade på dessa wilson sophia nere på ljudprodukter, det var, ta mig fan, något av det luftigaste/naknaste jag hört, blev mycket imponerad.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:14:14  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
Jag skulle vilja ha det här rummet
Fixa till golvet och lite annat akustiskt, annars exakt så. Skulle t.o.m behålla den svarta tejpen och papperslapparna "Rör ej..."

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:42:09  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
bjorn: (oddsen finns att det kan vara jag som kanske förklarade lite luddigt). Blev mest förvånad att det rå fokuserades på att för krellslutsteget skulle fungera bra och inte ta med skräp i hörbar nivå 10 000 hz så var man tvungen att ha krell rätt igenom med Cast linken (känns fortfarande som denon link i mina öron).

annars blev jag faktiskt sugen på mer lyssning och kanske i framtiden fundera på ett köp sen i framtiden (om man kan koppla ur dioden)för jäklar vad den lyste iofs kan man skippa taklampan om man köper krell slutsteg

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/11 19:47:21
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  19:51:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hu vilket jobb du hade fått med golvet Jag har märkt att jag har fått vinjettering på flera bilder, det är dom mysiga takbalkarnas fel men jäklar vad fräckt det är

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  20:02:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Wilson o Krell har ju blivit synonymt med varandra dom senaste åren men vad gör det. Men det skulle vara kul att få lyssna med en annan mix.

Det var EVO i drivningen med , såklart

Slå ett öga om ni inte redan har gjort det i Pacs tråd "Wilson/Krell demo på Hifistället" så hittar ni massa svarta EVO

Fast jag hade inte sagt nej till Alu modellerna

Tydligen var det fler som gillade vad dom hörde

>musik förmedlingen<

Edited by - johan.björklund on 2006/12/11 20:06:25
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/11 :  20:21:00  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Wilsom o Krell börjar bli aningen uttjatat minst sagt..
Undrar OM dom ens går att spela utan varann

Kanske blir tyst om annan ansluts på mässorna .

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  20:33:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply

Det hänger ju såklart ihop med vilka produkter som precis har släppts.
Den "äldre" Sophia spelade tillsammans med ARC:s värstingprylar på Malmö mässan så visst mixas det

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2006/12/11 :  21:21:15  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Hann inte med att kolla alla intrycken från Vivid. Undrade mest för att jag blev helt hänförd av denna anläggning. Inget luddigt rörljud eller irriterande stående vågor i rummet. Trots modest prisklass på spelaren lät det bitvis riktigt bra. Hela rummet blir stundtals den studio som "Three little mice" spelade in sin platta i. Imponerande. Det var även premiär för mig på de stora Xavian. Har säkert potential men rummet gjorde det nog svårt. Men Wilson... 3:e mässan för mig med Puppy eller Sofia och det blir bara så tråkigt. Inte dåligt utan bara helt oengagerande.

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/12/11 :  22:12:49  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Haha Jag och U1an ser vansinnigt skeptiska ut. De andra ser mest intresserader ut.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

johan.björklund

20859 Posts

Posted - 2006/12/11 :  22:18:21  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vid tillfället berättar Ludwig hur dom tillverkar Valhalla o jag försökte att fånga när han visade hur kabel o ytterhölje möts, såg snuskigt ut Så det var kanske därför ni ser lite spända ut

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/11 :  22:48:47  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Vadå. är vemsom och u1 kabelskeptiker

Edit.
Gissning!!. "Dom andra mer intreserade" är enbart aningen mer artiga än er två Vemsom & U1 och därför "ser" mer nyfikna ut..

Men det är en vild gissning enbart.

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2006/12/11 22:53:30
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/12/12 :  02:10:10  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Vid tillfället berättar Ludwig hur dom tillverkar Valhalla o jag försökte att fånga när han visade hur kabel o ytterhölje möts, såg snuskigt ut Så det var kanske därför ni ser lite spända ut

Jag fattade först sent at det var kabeltillverkning han pratade om

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

lum
Member

85 Posts

Posted - 2006/12/12 :  03:36:05  Show Profile Send lum a Private Message  Reply
Typiskt att man skulle missa denna mässa fast man bor nära (Lund). :(

Close the world. Open the nExt.
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:26:42  Show Profile Send bjorn a Private Message  Reply
Hej Mayro och Beat,

Vi visar delar av Krells Evolution serie då det är nya modeller och flertalet besökare har inte haft möjlighet att lyssna på dessa tidigare. Audio Research visades på flera mässor under förra året, då med nyheterna REF3/REF210/REF CD7.

Att vi använder Wilson har två orsaker;
1. Sophia Gen.2 är en nyhet för många och en fantastisk högtalare värd att höra.
2. Ljudprodukter har nyligen börjat föra Wilson i sitt sortiment och detta vill vi uppmärksamma.

med vänlig hälsning

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:41:03  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Björn...

Sorry om du uppfattade mig som superkritisk... Det var verkligen inte meningen fast jag ser det ev ser så ut...

det var menat med ett litet ironiskt smil därvid... Och jag inser självklart att det visas dom nya sakerna.. SJÄLVKLART!!!!!

Så igen förlåt om jag verkade kritiskt till max... Så var det inte menat..För dom ggr jag gått på mässa så är krell wilsonrummet det man besöker första hand själv ju..

Mvh
Tobbe.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/12/12 :  13:51:26  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
quote:
Vadå. är vemsom och u1 kabelskeptiker

Jag skulle säga att jag är moderat intresserad av kablar, inte på något sätt kabelskeptiker. Jag är nog prisskeptiker

Det som jag tyckte var intressant av det Ludwig förklarade var till vilka andra applikationer Nordost framställer kablar, nasa etc. Håller dock med om att vi ser väldigt misstänksamma ut.

Wilson/krell/arc gillade jag mest på mässan. Volymen var lagom och det spelades varierande musik. Jag är nog allt lite svag för Wilson.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/12 :  15:01:24  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Prisskeptiker... Ett kanonord.. Det lånar jag till min hifiordbok U1....

Sorry ot...

mer bilder o text nu...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2006/12/12 :  17:05:17  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message  Reply
Vilka är de här genomskinliga tefaten och vad kostar såna, hur låter de?

Stereo Audio
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/12 :  18:54:51  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Systemet är från Ferguson Hill och det är Patrik Caesar (Caesar Distribution) som är generalagent och enligt denna tråden på Euphonia så kostar mini-systemet FH007 som sågs på bild fram till årsskiftet 8800:-

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2006/12/12 :  20:23:40  Show Profile Send Anders47 a Private Message  Reply
En intressant sak var att de två största systemen på mässan lät så olika. Jag tänker då på Audionords system (Krell och Wilson) och Patrik Caesars. Om man ser till neutralitet och korrekthet så tyckte jag Audionords var bättre. Men trots att det var svårt att hitta något fel vid en snabb lyssning så lät det alltför polerat och livlöst i min smak. Patriks stora system var litet färgat och det fanns en del skavanker, som kanske delvis beror på att skivspelaren var litet underdimensionerad i förhållande till resten av systemet. Han hade tydligen demat tidigare med en skivspelare för 100k men gått ner till 20k denna gången. Det var i och för sig intressant genom att det visade hur mycket man kan få ut av en sådan. Trots vissa skavanker upplevde jag detta systemet som fullt av liv och närvaro och mycket engagerande att lyssna till.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/12/12 :  22:44:18  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message  Reply
Jag vill tacka utställarna för en trevlig mässa!

Kul med lite färre rum så man lättare hinner med, även om det gärna kunde varit ett eller tre rum till, om inte annat så för att sprida ut besökarna lite mer.

Mycket extra credit till AudioNord för att ni jobbat med akustiken! Mässljud får man ta för vad det är, och speciellt när de akustiska förhållandena är extra svåra som de verkar ha varit här. Jag tycker ni fick till ett av mässans bästa ljud, kanske rent av det bästa.

Själv är jag måttligt intresserad av vinyl och är fortfarande inte övertygad men det var kul att se och höra. Det fanns ju också en hel del andra hifi-produkter att njuta av.

Det var också kul att träffa flera från hifi-forum.

Eventuellt så lägger jag upp bilder om jag hittar någon som är tillräckligt unik...

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000