HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grönmålad kant på cd-skivor. Åsikter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mr.speedwell
Member

57 Posts

Posted - 2006/12/08 :  19:27:31  Show Profile Send mr.speedwell a Private Message
målar folk här sina cd skivors kant grön
eller är jag den sista strebern här?
vad har ni för åsikter?
anser själv att det gör skilnad på ljudet

Bytte trådrubrik till en mer lämplig.
/ztenlund

Edited by - ztenlund on 2006/12/08 19:36:29

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/12/08 :  20:08:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Höll på med sådant i början när det uppdagades,och slipa av kanterna innan skulle man oxåSenare kom jag på att det nog bara var så att det kändes bättre att ha en målad CD,inte att det nödvändigtvis lät bättre.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/12/08 :  20:37:41  Show Profile Send freann a Private Message
Orkar man så slipar jag och målar med svart penna. En Audiodesk svarv ska inköpas - sen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:08:38  Show Profile Send mayro a Private Message

Nu var det många år sedan jag målade någon kant. Så idag vet jag inte alls om man skulle höra skillnad helt ärligt..

Men hur som helst.. Lite sådant MÅSTE man få ha som sin last ... Hobby utan lite hokus pokus är fasiken för trist o alvarlig...

hifi skall va skoj..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:22:07  Show Profile Send Lech a Private Message
Visst Hifi ska vara skoj men målade kanter och snören tycker i alla fall jag är HUMBUG.

Starta ingen diskussion utifrån mitt inlägg då det är högst personligt.
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:23:20  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag använde en penna sen gav jag upp, orkar inte bry mig

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/12/08 :  21:36:33  Show Profile Send kme a Private Message
Köp den holländska De Mat gummikolfiber mattan som täcker även kanterna på cd:n. Den fyller mycket fler funktioner än den gröna pennan, Audio Concept i Stockholm har haft den i lager. Tydlig Hörbar skillnad, en mycket prisvärd investering.
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU

Edited by - kme on 2006/12/08 21:49:07
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:05:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmmm,hittar inte mattan,någon dyr historia?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

kme
Musik-Harry 2005

4409 Posts

Posted - 2006/12/08 :  22:10:31  Show Profile Send kme a Private Message
Ring Robert Grubstad och fråga, då kostade den runt 200kr
Mvh kme

Listen: Music Tip by Kurt.Välj Bland Olika Artister På: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about92-0.html Klassiskt på: http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about102-0.html
http://www.youtube.com/watch?v=AlLpdWbSevc
http://www.youtube.com/watch?v=YvEccfdw_kU
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:25:07  Show Profile Send McEnroe a Private Message
Jag använde pennan för 10 år sedan.Inget livsviktigt tweak.Hör större skillnad ifall CDn legat i kylskåpet

I was talking to myself!

Edited by - McEnroe on 2006/12/08 23:26:26
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2006/12/08 :  23:29:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag dubbel-blindtestade (typ) tillsammans med två kompisar, två titlar och två skivor av varje. En med och en utan grön kant. En av kompisarna kunde inte pricka in bättre än slumpen, jag och min andra kompis prickade betydligt bättre än slumpen.

Problemet var bara att på ena skivan kom fler detaljer som avslöjade bristande kavalitet på inspelingen (Magnum II), medans den andra skivan blev knappt märkbart bättre (Marillion - Season's End). I slutändan bestämde jag mig för att investera i en extra skiva istället för den hutlöst prissatta pennan.
En bättre investering i mina öron då jag tyckte att musiken inte nödvändigtvis blir bättre av pennan.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2006/12/08 23:31:47
Go to Top of Page

mr.speedwell
Member

57 Posts

Posted - 2006/12/09 :  00:02:49  Show Profile Send mr.speedwell a Private Message
jag började att måla kanten efter ett uppehåll på 10 år
mest för att jag hadde tråkigt
och vart förvånad att det blir en sån stor skilnad fortfarande
men jag vet ochså att vi var tre polare som köpte samma skiva
och målade alla med ett udda resultat två vart bättre och en vart sämre
vart då nyfiken och samlade ihop tre nya skivor (likadana)
och upptäckte att samma skivor lät olika från start. skumt
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/12/09 :  03:18:34  Show Profile Send CC a Private Message
Förr (10-15år sedan?) målades det gröna kanter på alla cd-skivor efter att jag och JD gjorde jämförande tester med skivor där en del visade MYCKET stor positiv verkan! Dock så var inte resultatet övertydligt på alla skivor! Men tillräckligt för att det skulle inhandlas diverse dyra "gröna" pennor.

Idag så ids jag faktiskt inte... Det är så vansingnigt mycket annat övrigt som också påverkar återgivningen från dessa små plastbitar att jag faktiskt inte tar mig tid för grönmålning längre...
Kanske mer "grön" tid kommer spenderas framöver, kanske inte...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/12/09 :  03:29:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Det är ju viktigt att det är rätt nyans på grönfärgen oxå!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/09 :  13:45:10  Show Profile Send esl a Private Message
Det är skillnad!
Även mätmässigt. (om ni tvivlar på dem som faktiskt använder det känsligaste mätinstrumentat av alla, ÖRONEN)

Har inte provat men jag antar att det har ingen eller liten betydelse på de spelarna där man har fifo och omklockning av datat från skivan.

Teori:
Vid varje toggling av datat mellan 1 och 0 så ligger lasern precis på kanten mellan reflekterande lager och "hål" under denna tiden (tillräckligt lång för att skapa jitter i nS området) kan komparatorn på pickuppens ingång toggla ett antal ggr innan den "bestämt sig".

Skillnaden som en målad kant, eller svarvad kant kan göra är at dämpa det ströljus som faktiskt hinner att studsa runt mellan kanterna transversellt inne i själva skivan. Dessa ljusstörningar är en störfaktor för pickuppen och kan påverka "timingen" vid avläsningen.

MatsT och jag mätte på skivor med och utan målade kanster samt på skivor med och utan möbelpolish (Pledge)
Rsultatet lyssningsmässigt är uppenbart, och mätning visar lägre jitter.

Ljudet upplevs som lite mörkare i klangen och inte lika metalliskt.
Störst verkan är det dock på rumsupplevelsen.

Det är så enkelt att testa själv!
Två skivor, en moddad och en inte moddad.
Gör det på din egen anläggning som du har lyssnat länge till själv.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/12/09 :  15:06:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lite OT,men hur mycket bidrar släden,drivverk i det hela?Vet att "många"spelare har tunn,sladdrig släde,som säkerligen ligger och "skakar"under spelning.En liten fundering bara.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/12/09 :  15:11:15  Show Profile Send time a Private Message
Ja, lite OT men jag undrar också om vibrationer pga ocentrerad skiva påverkar mer än man tror ?
En sådan där CD svarv står på önskelistan, kanske DIY ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/12/09 :  15:51:36  Show Profile Send MatsT a Private Message
Klart man skall måla grönt! Att man tillför färgning gör väl inget...

Jag målar fortfarande men med billigare färg än den som var vanlig förr i tiden. Det är ett lite omtvistat tweak, de flesta som provar upplever skillnad men det råder oenighet om det blir bättre eller inte. Jag upplever att det blir lite mer distinkt med grönfärg på kanten men jättestor är inte skillnaden. Polering med "Pledge" gör mycket större skillnad och där upplever de flesta en entydig förbättring.

Esl kommer ihåg lite fel, grönfärg på kanten gav ingen signifikant mätmässig skillnad men det gjorde polering med möbelpolish.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/09 :  16:10:37  Show Profile Send eliot a Private Message
Man kan även måla kanten svart, huvudsaken att det röda ljuset från lasern absorberas. Man använder grönt eftersom grönt är komplementärfärg till rött:
quote:
Komplementära färger är färger som exkluderar varandra: rött och grönt till exempel (i grönt finns bara gult och blått men inte rött). På samma sätt är orange en komplementärfärg till blått, och violett en komplementärfärg till gult.


Det var länge sedan jag målade kanterna men när jag gjorde det så fann jag att effekten var större av att måla innerkanten än ytterkanten. Skall man göra det riktigt seriöst så skall man avfasa både yttre och inre kanterna

Jag använder från och till en Bedini Compact Disc Clarifier och putsar med Audiotop Digital

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/12/09 :  17:13:17  Show Profile Send esl a Private Message

Läs om Pledge tweaket här:
http://www.go.to/mtaudio

Pledge innehåller en polymer som fungerar som ett antireflexskikt och som möjliggör att ströljuset inne i skivan kan smita ut.
Det skall appliceras och sedan torkas av, för att skapa det tunna skiktet.

En orörd skiva som man målar kanterna på ger effekt även mätmässigt.
En pledgad skiva ger mycket större skillnad på ljudet och mätmässigt än pledge, däremot är det ingen större skillnad mellan två pledgade skivor där man målar den ena.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2006/12/09 :  17:21:52  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Jag anväder en Statmat CDI Blue....när jag orkar....hör faktiskt skillnaden.....har gjort blindtest.
dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2006/12/09 :  21:59:19  Show Profile Send freann a Private Message
Fler tweaks:
Ajax "Antistatic" fönsterspray. Funkar alldeles utmärkt. Fyll på i en liten fin sprayflaska från Muji.

Ska köpa in nya versionen av Herbies cd-matta Grungebuster. Version 2.0 tappar lite av fästet. Galet bra. Rekommenderas stark. Gjorde en Naim CDS-3 mjuk och vacker.
http://herbiesaudiolab.home.att.net/home.htm
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/12/10 :  16:41:24  Show Profile Send eliot a Private Message
Köper du dyra specialpennor så kan du se dig lurad!

Var snäll och minska bilden på pennorna....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/12/10 :  16:44:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://bildarkiv.hififorum.nu/ormen/blah/pennawk7.jpg

Här har du en länk till samma bild men med godkänd storlek

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8441 Posts

Posted - 2006/12/10 :  17:20:14  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Var köper man dessa pennor som på bilden,känner mig "nästan lite"tvungen att prova igen..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

mr.speedwell
Member

57 Posts

Posted - 2006/12/10 :  17:25:13  Show Profile Send mr.speedwell a Private Message
dyra pennor hm med tanke på att den första räckte 15år
så anser jag att priset inte var så farligt
det svåra idag är väll att hitta den
tack för det mindre kortet
jag filar på mitt forum missbruk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000