Author |
Topic |
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 22:32:49
|
Eller vad sägs om deras CD-spelare "Impression"?
Synd bara att den kostar 100 000:- |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 22:54:18
|
quote: Men som sagt: Alltid en hake med billiga prylar
Med en sån prislapp då ska det banne mig inte finnas några minus, inkluderat sega VU mätare JA-50/100 må se fräcka ut etc men jag hade inte släppt in dom här hemma. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 23:41:26
|
Du får gärna utveckla ditt resonemang Johan. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 23:47:32
|
Här får gärna dessa 100W monosteg stå med "Sega" mätare..För jag LYSSNAR på grejorna... sedan tittar jag..
Dessutom så har EN person nämt på detta med mätarna.. Så inte skulle då jag avpoletera ett helt märke på endast sådant utkastat om ett par sega MÄTARE här..
Och gör inte den billiga "lilla" steget inte bort sig på AA panelerna så är jag föga orolig dom stora dyrare monoblocken skulle göra så.. Sedan får mätarna stå stilla om dom vill..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 00:21:04
|
quote: Du får gärna utveckla ditt resonemang Johan.
Javisst
Stort, läckert, maffigt o inte direkt billigt. Då ska det inte finnas några minus tycker jag. Dom Jungsson jag har tittat på/lyssnat på har inte imponerat speciellt mycket. Byggkvalitén imponerar heller inte med tex superkänslig eloxering iaf på PG:s prylar.
Sen litar jag inte på deras specar heller då dom inte är fullständiga. Det steget du har hemma ska leverara 80 W klass A vlket jag betvivlar starkt.
Vad jag menar är att mina egna varningsklockor ringer. Hade produkterna funnits hemma i Svedala för test då är det bara att prova o jag hade säkerligen fått revidera mig själv. Men att köpa bara för att det verkar vara fräcka grejer är inget för mig.
Låt nu inte det här utvecklas till nått pajkasteri, jag säger bara min mening och jag accepterar era tankar fullt ut |
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 09:03:33
|
Nej vi ska inte kasta pajer på varandra, absolut inte. Vi kan prata om eventuella slutsteg till mina AA.
Men jag tycker inte att man kan avfärda ett märke bara för att Harry Up tycker att deras VU-mätare verkar sega, eller vad tycker ni? Verkar ju lite långsökt.
Varför betvivlar du att det är 80W klass A i JA-99C, har ni mätt upp den? Den väger nästan 30kg och är fullsmetad med komponenter. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 10:15:11
|
Klart att man inte skall avfärda dom för sega mätare, men dom kunde gjorts toppvärdesvisande, på dom stärkare jag sett och lyssnat på så är dom medelvärdesvisande och då ser det inte lika snyggt ut om man jämför med musiksignalen. Tyvärr blev lyssningsintrycket, inbillat eller inte lite i still med mätarnas hastighet. Lite för mjukt. Dom jag lyssnade på spelade på ett par Avantgarde Trio och där fick dom inte vara kvar. Byttes mot en AudioNote 300B. |
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 10:25:41
|
Nu blev jag också nyfiken. Är ju själv lite småsugen på ja-50 och ja-100 monoblocken och är intresserad av att få veta så mycket som möjligt om dessa. Ris och ros.
De lyssningsintryck jag har av Ja99c så upplever jag iallafall som om de skulle vara ärliga 80 klass A watt.Har haft två stycken i ett år nu och testat runt en del. Bland annat emot betydligt mer watt slutsteg som jag inte upplevt tillföra speciellt mycket mer. Skulle också tycka att det vore väldigt konstigt att om det vore mindre watt att de spelar på så pass tungdrivna högtalare som Audio Artistry.
Sedan är det ju stor skillnad på ett budgetsteg som ja99c som kostar import 7000kr jämfört med ja 100 som kostar 66 000 norska på duet.no. De väger ju 85kg och något fel på byggkonstruktionen skulle jag inte säga att det är. Tittade och lyssnade på dem i helgen och tycker själv att de är byggda som en pansarvagn utan att de är smaklösa på något sätt. Skulle absolut vilja ha dem hemma.
|
Edited by - jaejin on 2007/01/04 10:28:47 |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 10:39:24
|
En ganska sotr skillnad på ja99c slutsteget och monoblockena är med vilken metall de är byggda i. Ja99c är det tunn metall. Rätta mig om jag har fel med aluminium och väger ändå 27kg.
Monoblocken är solid metall vilket gör att de blir betydligt tyngre och värmeutvecklingen blir inte heller på samma sätt. Monoblocken är inte alls lite varma som ja99c blir. Kan ju säga att det blir ganska varmt hemma när båda står på ett tag. |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 10:59:58
|
quote: Varför betvivlar du att det är 80W klass A i JA-99C, har ni mätt upp den? Den väger nästan 30kg och är fullsmetad med komponenter.
Vi öppnade PG:s när han var här en gång o tar man en titt på antal trissor o hur stora kylflänsarna är så börjar man undra om det verkligen är tillräckligt när det kommer till förluster i värme klass A drift har.
Det lättaste du kan göra är att koppla en W mätare i nätsladden o se vilken förbrukning steget har stillastående. Om det Krell, Accuphase, Sugden, Zappsolut eller Jungsson på lådan kan inte påverka fysikenslagar. För att peta ur sig X antal W i klass A så måste det dra X antal W. 80 W klass borde hamna runt 500 W i förbrukning för ett stereosteg. (Har inte formlen i huvudet)
*edit* Vad vikten hamnar på påverkas av fler faktorer än klass A drift. |
|
Edited by - johan.björklund on 2007/01/04 11:08:15 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 12:05:21
|
Ja, det verkar finnas en del skepsis mot kinesiska prylar, inget fel med det men jag undrar om ni som är skeptiska skulle känna samma behov av att kontrollera specarna på Krell, Accuphase eller Bladelius. Det kanske ni borde!? Enligt specarna ska vårat lilla JA-99C dra 550W så det stämmer med formeln men om man inte litar på deras påstående måste man mäta själv. Verkar dock lite riskabelt att ljuga om sådant om man vill behålla en position på marknaden!? |
Retro låter fint. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 13:57:10
|
Jahaja.. Kanske dax att bryta ur denna diskution och starta en tråd i ämnet "Jungson" ev innan tråden blir flyttad PGA annat diskuteras än bilderna som tills nu ändå är det övervägande i tråden..
Bara en tanke.. Så jag leker INTE moderator om nu någon lustigkurre får för sig det o skall gnälla..
Men ALLA bildtrådar har ju lite "eftersnack" iofs så det betyder väl att denna också får ha det iofs...
Men en del får ju sina trådar flyttade trotts allt och det vore trist eftersom vid sök man missar denna tråd bland bildtrådar. Och den blir stört omöjlig att finna snudd på via sök eftersom man söker på bildtrådar samt ämnet.. Söker man på HELA forumet så får man ju leta ihjäl sig o öppna o kolla osv..
Så som sagt. Varför inte göra en tråd i det nya ämnet på hifi så INTE tråden flyttas..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 13:59:16
|
Kanske ta å testa BAT (Balanced audio technology)? |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 14:17:55
|
Det e lugnt Mayro.
Hade det varit riktigt intressant då hade jag startat en ny tråd i ämnet.
Back to AA |
|
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 16:56:13
|
Kollade idag och dom jag lyssnade på heter inte Jungson utan OASIS 200. Också klass A steg men om dom är likadana/samma som Jungson har jag ingen aning om. |
|
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 16:57:42
|
Muse finns det inte "någon" som har en beg Krell stående som skulle passa? :-) |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 23:50:52
|
quote: Muse finns det inte "någon" som har en beg Krell stående som skulle passa? :-)
Det kan väl hända..
quote: Back to AA
Helt OK i min mening. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
|
Harry_up
Member
1593 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 00:08:21
|
Kollade Jungson JA-200 och dom kostade med preamp mellan 12800-19800$ på lite olika ställen. Har ingen aning om det är samma apparat med dom ser i varje fall snarlika ut. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 11:03:45
|
Oasis skriver att det inte är jungosn produkter i sin broschyr. Oasis 100 var iallafall inte inte som Ja 100 då Oasis var ett slutsteg med bara ett par högtalarutgångar.
Oasis 200 ser ju utseendemässit väldigt likt förutom vissa punkter. Priset var väl heller inte så mycket skiljer. Vikten på jungson är 140kg och oasis är 115lbs styck.
Harry up : jag förstår att du misstog dig. Hur svårt som helst att se skillnad om man inte tittar på dem bredvid varandra på bild.
Dock skall jag tillbaka till duet imorgon för att försöka få lyssna på ja50. Ska kolla då hur VU-mätarna rör sig i förhållnde till musiken. |
|
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
3091 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 11:17:31
|
Ganska solklart att det är Jungson, till och med samma bild på Oasis 200 som JA200 från Jungsons webbsida.
Kan mycket väl vara så att det är vissa små förändringar enligt Oasis specifikation så att de kan hävda att det inte är exakt samma.
Oasis 100 är en JA-50 inte en JA-100. |
/Jonas
|
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 11:27:01
|
Sorry för OT men dom där Bertrand Audio är ju bland de största skojarna på internet. Xindaks strömkablar sålde dom förr för över 20x priset från en normal kina-affär |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/01/07 : 23:35:44
|
Här har du din polare Milton föresten muse.. Klädd för dig enbart.. Ett st "tappetserad tiger" som du brukar säga..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/01/11 : 15:50:07
|
hahahaha.. Idag har jag hört en skrikande mus.. Sorry menade "muse" i telefååååånen...
Direkt då jag svarade HÖRDE jag i telfåååånen "något jävligt stort" hänt hos mus. Nej "muse"....Nu får jag skärpa mig..
problemet är att "MUSE lät som en mus i luren.. Han rent av PeeeP av glädje... Och jag hörde varför som sagt DIREKT då jag lyfte min lur med highendabonemang..... Ni borde skaffa er sådant abonemang ni med allihopa... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|