Author |
Topic |
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/12/26 : 07:50:46
|
quote: Känns ganska bra med dessa drömhögtalare hemma va?
Ja verkligen! Overkligt på något sätt. Samma känsla när DUO packades upp..overkligt..
DP-steg, säger ni..hmm |
Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort) |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/12/28 : 11:20:32
|
Hej muse, Vilka klass d slutsteg har du kikat på??
Vilka skulle vara kraftigt nog för att spela ut Beethoven på ett bra sätt och även vara ljudmässigt bra?? Själv har jag kikat lite på det själv men inte haft möjligheten att testa så mycket. Vore kul att få höra om du hittar något som passar bra.
/ |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/12/28 : 15:14:24
|
Hej Jaejin, du kör väl med två Jungson JA-99C eller hur? Vad anser du att ditt system har för brister med de stegen och som du är övertygad kommer från brister i slutstegen?
Sorry för kapning muse men jag tänkte att även du kunde vara intresserad eftersom ni har högtalare från samma tillverkare. |
Retro låter fint. |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/12/28 : 16:03:38
|
jaejin: Jag vet inte, inte för 5 öre faktiskt.. Jag är helt borta när det gäller klass D.
Men det skulle vara kul att få prova ett par kraftiga klass D-steg.
Jeppe: Kapa på du! Ämnet intresserar mig då Jungson är ett alternativ. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2006/12/28 : 20:13:28
|
Muse: Om du inte är helt främmande för att bygga själv så skulle ett UcD700-steg passa som en fläskläpp till basarna. Sedan kan du lägga de sparade slantarna på ett fint DP-steg till sidosystemen! |
You'll Never Walk Alone... |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 01:52:46
|
Det går inte att ha olika slutsteg till toppar o botten..det blir helt enkelt inte bra tyvärr...
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 02:22:05
|
Har varit med och testat tre olika klass D. Jag skulle inte vilja äga någon av dem faktiskt även om dem har sina poänger (storlek, ekonomi och drift). Av dessa var samtliga relativt billiga speciellt i relation till dina burkar. Jag hörde ett par klass D ingående med Vienna Mahhler som är hyggligt tröga o törstiga. Det som främst saknades i mina öron var dynamik och livlighet. Möjligen kan dina Beethoven kompensera detta men... Magin ville inte. Därmed inte sagt att klass D inte kan erbjuda vad du söker. Du säger ju att projektet är långsiktigt och då hade jag kollat in kraftfulla rörsteg alá Rogue Zeus eller annat liknande.
Hursom hoppas jag du får till det. Det är jäkligt spännande h-talare du har där.
All lycka
Kris |
" Vi borde prata mera om våra öron" |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 02:26:59
|
AA kräver mycket ström så rör är nog inte det bästa valet, Klass D är inte världsbäst där heller.
Du får jobba dig uppåt sakta men säkert Muse |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 10:11:38
|
Jag känner att klass D vore en dröm rent kostnadsmässigt. Men jag tvivlar också på resultatet.. Men det har jag också gjort många ggr förrut med kablar etc.
Det enda och säkra sättet att utesluta saker är att prova dom, och göra sin bedömning i efterhand.
JohanB: Visst AA behöver kraft, men är mängden watt avgörande? Jag spelar med 50W klass A just nu med helt OK reslutat(Mark Levinson). Men det är klart, skulle plånboken vara fetare just nu så skulle jag inte tveka en sekund på två st Krell KSA300S.. Men det är c:a 70000:- begagnat. Men det vet jag spelar Beethoven till otroliga höjder. Eller varför inte "ulfs" Krell 450W monoblock + KSA300S.. Men det ÄR utopi.
Jag funderar just nu på ett väldigt kompetent slutsteg på 200W/8 Ohm till main panel. Mer om det när jag bestämt mig. Men det är inte kattskit, det kan jag lova!
Snart kommer Jeppe72 hit! Vi ska prova hans Jungson JA99C samt hans försteg Opera Ref 50. Det ska bli kul, för då får vi igång basarna också!
|
Edited by - Muse on 2006/12/29 10:14:08 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 10:20:33
|
Kris69: Jag läser dina ord noga ska du veta. Tack för matnyttiga tips! |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 10:36:06
|
quote: JohanB: Visst AA behöver kraft, men är mängden watt avgörande?
Jag har varit i diskussion sen innan med Linkwitz om det faktiskt. Antal Watt har givetvis betydelse men strömsvaga steg rekomenderar han inte alls. Teoretiskt sett så passar tex Rotel som handsken
Samma gäller basarna fast dom behöver inte lika mycket Watt kontinuerligt då känsligheten är ganska hög men behöver en reserv för peakar. Kör du in 50 W kontinuerligt som AA rekomenderar då är dom duktigt nära att bottna.
U1 har bättre koll där på dom x-akta värdena.
Den enda rekomendation jag kan ge o som inte är snordyr är Electrokompaniet som både levererar Watt o ström o som i mina öron låter riktigt bra |
|
|
|
kris69
Member
538 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 13:36:26
|
Nu vet jag inte vilken budget Muse har men Belles kostar runt 65k Dkr |
|
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 18:35:19
|
Johan: Stämmer verkligen ditt resonemang ang att basarna bottnade vid 50W kontinuerligt? Ulf tömmde ju en hel Krell KSA300S, och det var inte basarna som fick åka till doktorn..
|
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 20:16:16
|
Kort, sitter på jobb. ca 50w får 1st 12" xls bas att braka i botten (bara en jämförelse), nu har du en del av dem samt de är både serie- och parallel-kopplade, detta gör det inte lika lätt att förutse effekt tåligheten. Med mitt Advantage A300 fick jag mina 8st 12" basar att gå i botten, dock enbart vid djupa toner och höga ljudtryck, vet ej om det finns ett hp-filter i dina AA, dvs. så att de inte behöver belastas med den absolut djupaste basen.
Bokslut |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 21:15:22
|
Tack för em trevlig dag muse. Det blev ett intressant resultat och snacka om att vi saknade ett Jungsonsteg. Hade varit rätt trevligt. Synd att din cd inte är i toppskick för det lät som att den skulle kunna prestera otroligt bra i ditt system och den gjorde det också även om det fanns lite störande dist. Försteget lät ju fint och det skulle varit intressant att haft andra rör att testa med men efter vår tokroddning kände jag mig ganska mör. Herre Jesus vilken fantastisk bas du har och vilken tokfantastisk bas de där högisarna kommer prestera med ett kompetent steg (kanske ett Jungson). Det sjöng fint med huvudpanelerna.
Nu väntar vi alla med spänning på en bild på vår fina riggning (hehe) |
Retro låter fint. |
|
|
fidelityn
Member
870 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 21:26:10
|
Muse: Du sitter redan med ett mycket potent och väl-ljudande steg med mina öron sett. Det kommer tyvärr bli väldigt dyrt för att slå det om du inte tycker att det räcker till. Visst är det gammalt ditt steg men det slår varenda kilowattkines alla dagar i veckan.
Klass-D är heller inget alternativ även om prisbilden är bra. I mina öron duger det utmärkt till subbbas-drift och inget annat.
Så mitt råd får bli "låna hem och prova först"
Ett tips är att försöka låna hem något beggat McIntosh om du verkligen känner att du måste byta steg. |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 22:42:12
|
Hej muse o jeppe72.
Egentligen är jag mycket imponerad av jungson slutstegen.
Befinner mig just nu i norge och skall imorgon till duet i oslo som säljer jungson. hoppas att få lyssna på ett par av deras riktigt häftiga monoblock JA50.
Jag har vid ett tillfälle fått till det riktigt bra då Hajfi tog med sin audio aero capitole MkII med inbyggt försteg. Då satt väldigt mycket på plats. Skulle då faktiskt säga att det upplevdes inte alls som det var slutstegen som satte några speciella begränsningar. Ljudet var rappt,mjuk och musikaliskt. Om jag hittar något klass D steg som spelar ut mina jungson så vore jag glad men har inte hittat nåt än.
|
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 22:57:11
|
Jeppe72. Lite av svar på din fråga finns ovan men har ju varit tveksam till att kraften i slutstegena skulle räcka till för att driva mina högtalare. Men vid testet med en ny cd och då vi körde det med det inbyggda försteget så upplevdes det inte alls att det saknades kraft. Tror givetvis att de skulle må ännu bättre med mer kraft men de jungson stegena gör gör de riktigt bra. De är mjuka och musikaliska. Kanske inte till 100% klockrena i alla avseenden men långt över sitt pris men kanske framförallt känns det som högtalarna trivs med jungson. För bara för att det är dyrt och starkt så fungerade inte. Testade en DP A1s den nyaste och det fungerade inte alls skall jag säga. Omtalat och många har positivt att säga om detta steg men kan ju varit så att det inte var tillräckligt inspelat men det gav inget i min uppställning. Dock tror jag ändå att det är bra steg men inte för mig i min uppställning.
Ljudet idag hemma är kanske lite väl fint och vackert. Skulle vilja få lite riv och driv. Vilket jag fick delvis av Hajfis cd . Audio Aeron. Men i mångt och mycket har jag bra tendenser till hi-end men jag är inte alls där ännu. Men jag är på väg. Alltid på väg är man.
|
Edited by - jaejin on 2006/12/29 22:58:43 |
|
|
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 23:32:12
|
quote: Muse: Du sitter redan med ett mycket potent och väl-ljudande steg med mina öron sett. Det kommer tyvärr bli väldigt dyrt för att slå det om du inte tycker att det räcker till. Visst är det gammalt ditt steg men det slår varenda kilowattkines alla dagar i veckan.
Där vet jag inte om jag håller med dig fidelityn men jag vet ju inte heller vad du menar med kilowattkineser? Jungsonsteget är nog så långt från ett kilowattsteg man kan komma rent ideologiskt sett. Det fick artisterna att blomma avsevärt mycket bättre än det andra steget. Min teori är också att det andra steget inte räcker till för att driva basarna även om det var rysligt kul att höra den fantastiska bas de trots slutsteget presterar. Men jag vet inte om min teori stämmer eftersom det inte gick att använda 50w steget för att driva panelerna tillfredsställande, enligt min mening och basen går liksom inte att utvärdera när inte panelerna spelar ordentligt. Svårt att veta varken ut eller in faktiskt men känslan säger mig att två Jungson kan vara en fin lösning särskilt med tanke på att Jaejin fått ett bra resultat.
Jaejin: Fasen vad kul att höra att du lyckats få till ett bra resultat med Jungson. När vi lyssnade idag kom åtminstone en del magi igenom. Holy smoke vilka högtalare ni har!! Jag vet att du har en mindre modell men jag tvivlar inte på att den kan spela. Muse burkar är ju nästan lika bra som mina.
Jag hade ju med hela min anläggning med kablar och allt och det lät riktigt trevligt men man hörde att det fanns mer potential, förmodligen mycket mer! Två par stora JA-200 skulle nog vara fint
Förresten Jaejin, har du testat med signalcables Magicpower till slutstegen? Det blir ganska mycket mer riv, pondus och drag. Kablarna över huvudtaget är viktiga och påverkar mycket i muse anläggning. |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2006/12/29 23:35:11 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 23:51:13
|
ÄNTLIGEN lite kabelsnack igen.. Det var verkligen en ebighet sedan... Nej skojar för guds skull.. Så inte tråden här blir förstörd..
Jag är vansinnigt nyfiken på dom dyrare Jungsonstegen. För dom är ju självklart inte BARA dyrare.. Något mer får man ju rätt självklart ljudmässigt också.. Skulle vara bra underligt annars...
Såg ju nåt par monoblock i norge för 14 nåt.. Lite dyrt beg med tanke på nypris vid direktköp.. Men pruta till 14 svenska så...
Edit. men det va ju ett tag sedan iofs. Så om dom finns kvar har ja inte en susning om. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2006/12/29 23:51:51 |
|
|
Muse
Member
1232 Posts |
Posted - 2006/12/29 : 23:53:46
|
I min tråd så kan vi snacka hur kablar som helst..
Efter att vi kopplat in Jeppes fina SR så vart ljudbilden mycket bättre. Så är det bara, punkt. |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/30 : 00:52:57
|
Köp dig ett se av jungsons större monoblock på 100 w klass A muse.. Jag tror INTE du skulle bli besviken.. Annars är mitt tips som tidigare att du lirar med fyra kanaler rör...
Och lite skiter i att du ev inte kan ösa så in i helvete som man kanske hört hos "Ulf".. Där bottar det fasiken inte fast stora krellar slog av då grova basutbrott kom på en del klassiska verk..
Det går att botta basarna självklart.. Men nåra 50 w grejar INTE detta.
Men röööör... Herrejävlar.. Du samt jajein skulle hört dvorak med rör.. ojojajajaj.... ni skulle bli lyssnare av klassisk violinmusik o trumpet samt luis armstrong varenda dag resten av era liv.... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2006/12/30 : 02:10:18
|
quote: Det går att botta basarna självklart.. Men nåra 50 w grejar INTE detta
Nu ska du inte vara sån jag skrev aldrig att dom bottnar vid 50 W men brassar du på med det kontinuerligt då svettas dom, precis som dom flesta talare gör.
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/12/30 : 02:35:29
|
Det är verkligen synd du inte var med mig upp och lyssnade på dessa AA då dom stod kopplade samt injusterade till max..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Topic |
|