HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 En stereo bänk blir till!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  10:05:38  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Det finns SD-fötter för högtalare upp till 100 kg. Det borde gå att jaga fatt på råmaterial om man vill tillverka själv. Snyggast vore om man gjorde en försänkning i stålfoten som var nästan lika djup som dämpfoten och därmed döljer den.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:17:24  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
FUSK!!Jag vill åxå ha sådana maskiner

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P

Edited by - HLindgren on 2006/12/05 12:17:49
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:43:00  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
oj glömde "ludo": telefonen är k800i, sony eriksson. Bra att du inte stör dej då!

HLindgren: jag vet jag vet mycket väl, påstår inget annat

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/05 :  12:49:48  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
"guldfisk": Vadå? går det att jaga rätt på själva "dämpmattan" tror du? Till den här bänken struntar jag i det, men till nästa vore det mycket intressant!

Lite tankeställare fick jag igår. Satt och rattade på hypex-basförstärkare framför bänken, och av outgrundlig anledning så drog jag volymen i fullt läge. Det lät iofs skapligt mycket nu, men det var ganska ordentliga vibrationer i bänken, trots dess vikt!

Jag har inte lagt dit mina dämpfötter än, hoppas dom hjälper lite iaf!

Men sen vet jag ju inte hur mycket dessa vibrationer förstör... Med min billiga elektronik spelar det säkert ingen roll
Någon som har erfarenheter?

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:24:51  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
Som jag förstått det är SD-fötterna tillverkade i ett befintligt vibrationsdämpande material som används i industrin. Det gäller dock att välj rätt specifikationer (densitet, mått, vad vet jag) för tillämpningen.

När du drar på ordentligt är det luftburna vibrationer (ljud!) som får saker att vibrera. Inte mycket att göra åt. Jag är mer av åsikten att dyr elektronik ska klara vibrationer bättre än billig dito, annars har jag inte fått valuta för pengarna.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/12/05 :  15:31:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
knutte: Verkligt fint!

Pricken över i't borde väl vara nått annat än kupolmuttrar? Kanske likaledes polerade rundstavar av kraftig diameter men med en gänga (ej synlig ovanfirån, dvs ej genomgående).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/05 :  16:04:23  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Har för mig att "sylomer" används för både industriell och hifimässig dämpning av saker-

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/05 :  16:30:28  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message  Reply
http://www.cbab.se/default.aspx?id=21283&productgroup=1544&product=5129

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/06 :  09:29:47  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Det där var högst intressant "guldfisk"! Tack för länken!

jag satte dit mina slarviga prototypfötter igår!
Resultatet blev en bänk som helt klart blev av med lite vibrationer, men om det gjorde någon ljudmässig skillnad är jag inte rätt man att avgöra!

Blev ju iaf snyggare! sen slipper jag hål i golvet

EngelholmAudio: jo jag vet, just den tanken har jag också haft, men som sagt, får bli på nästa projekt

Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/06 :  09:41:12  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
Just det guldfisk!
Där var länken!
detta används i studion på min arbetsplats. betydligt billigare än att köpa SD fötter

Staffan

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/06 :  18:31:17  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
som jag sa så var det lite fötter under tillverkning igår!

Inga svårigheter, satt bara på en självhäftande gummimatta på utstansade "ringar" och putsade till...

Resultat:

Go to Top of Page

Lassel
Member

90 Posts

Posted - 2006/12/06 :  20:52:43  Show Profile Send Lassel a Private Message  Reply
Det där föll mig i smaken!
Hur hjälper det dina vibrationsproblem då?(problem?)

Förresten blev det faktistk inte några märken i golvet under bänken förrut? ser ju ut som ekgolv på bilderna.

Lasse
Go to Top of Page

acebowler
Member

1178 Posts

Posted - 2006/12/06 :  21:02:30  Show Profile Send acebowler a Private Message  Reply
se där ja!!

Snyggt!!

S

GM 70SE Nu kör vi!!

Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2006/12/07 :  12:56:06  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
alltså, bänken blev det mindre vibrationer i! Men jag kan tyvärr inte påstå att jag hör någon skillnad!

tror golvet klarade sej, var bara jag och tjejen i lyan då fötterna placerades. Jag slet ryggen av mej för att lyfta den, medans hon placerade fötterna, jag kunde som inte kolla riktigt på golvet... Men hon sa att golvet såg "fint" ut...jaja...

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2007/01/04 :  07:43:07  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Vilket fräckt projekt! Precis som alla andra är jag grymt avundsjuk på maskinpark-erna.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

magnus1967
Lämnat på egen begäran

739 Posts

Posted - 2007/01/04 :  08:43:53  Show Profile Send magnus1967 a Private Message  Reply
Jag blir imponerad varje gång jag ser ett bygge som kräver kunskap och en massa arbete!
För själv är jag så himla lat och okunnig.

http://www.stereophile.com/interviews/1204fosgate/
http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about34.html
http://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/04 :  09:50:44  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Mycket snyggt resultat. Men så vet jag att men riktig utrustning och faktiskt lite händighet (tvärtom - med händighet och bra maskiner) kan man göra snygga och praktiska saker.

Jag tycker inte det var något "overkill" - ni hade resurserna, varför inte löpa linan ut.

För oss mindre bemedlade som vill göra något liknande är det nog antingen MDF eller björk- eller bokskivor som gäller (limfog). Rören kan man nog fixa från IKEA (kapas). Man borrar hål i plattorna och gör ett hål för rören några mm i skivorna med hålsåg ....
Go to Top of Page

Kaktus
Member

545 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:13:35  Show Profile Send Kaktus a Private Message  Reply
Otroligt snygga de där fötterna! kan man få till såna utan en sån maskinpark? hm, hur gör man runda bitar?
Go to Top of Page

matsj
Member

937 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:00:53  Show Profile Send matsj a Private Message  Reply
Köp rostfria brickor t,ex.

mats

1W=115db.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/11 :  11:49:55  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Skulle nog också rekomendera att köpa stora rostfria brickor!

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/13 :  01:45:54  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Hur läckert som helst, sluta inte posta...

Istället för muttrar på topplattan som tydligen inte är estetiskt till 100%, skulle inte 10 mm "långa" rörbitar i samma dimension som de mellan hyllplanen fästas på topplattan för att dölja muttern och samtidigt göra så att det ser ut som om rören går hela vägen genom möbeln?

Förresten, var lägger man beställningar någonstans?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2007/01/13 01:47:19
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/01/14 :  15:41:04  Show Profile Send knutte a Private Message  Reply
Huzze, jo jag håller med, muttrarna skulle absolut bort, hade tänkt göra precis som du föreslog! En "rör-ände" med samma diameter som röret får byta plats med muttern!

Som jag tidigare sagt så ska ju den här bänken bytas ut väldigt snart, då nästa är under produktion

Så därför kan jag även om det är väldigt off topic, passa på att säga att baänken är till salu, i slutet av månaden!

Min är dock i EK, INTE valnöt! Samt att den har 3 st hyllplan, inte 2st!
Höjd ca 800mm, om jag inte minns helt fel!

Bänken finns då att hämta i Tierp, ca 5 mil norr om Uppsala.

Pris: Bud, men får jag inte tillbaka byggkostnaden på 1800kr så behåller jag den
Om någon är sugen så PM:a mej!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000