Author |
Topic |
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/12/03 : 18:43:25
|
Jag funderar på att försöka mig på att bygga en plint till min ERA, som ett första DIY projekt. För tillfället står den direkt på en Ikea Oppli som är fullastad med elektronik och skivor (totalt runt 50kg kanske), men jag kan ändå höra resonanser från golvet fortplanta sig upp i pickupen.
Jag har benat ut ett gäng hyfsat konkreta frågor, men jag är intresserad av alla erfarenheter och svar, så känn er inte styrda av dem om ni har något att tillföra i ämnet.
1. Är allt förlorat om jag ställer min plint ovanpå befintlig Oppli? (dvs, krävs egen golvförankring för att vibrationsdämpning etc ska fungera bra?)
2. Jag tänker i banor kring nån slags sandwichkonstruktion med hårda, resonansdöda och mjuka, dämpande material. Några tips på bra val? Kanske är det lika bra/bättre med ett ensamt lager?
3. Skivspelaren har ju stum upphängning, så den är rimligen designad runt att stå odämpad på hårt underlag. Om skivspelaren står på orginalfötter ovanpå plinten, bör plinten kopplas till eller från underlaget (spikes vs kuddar/fjädrar)?
4. Jag vill helst undvika en allt för extrem konstruktion. Vad kan man i viktavseende säga generellt om det ekonomer kallar "point of diminishing returns"? Hur mycket dämpning vinner man på att öka viktbudgeten från tio till tjugo till trettio kilo? Det kan väl inte gärna vara ett linjärt förhållande?
5. Över lag, hur stor del av vibrationerna överförs via tryckförändringar i luften och hur stor del via underlaget?
6. Är det bra (rent av viktigt?) eller dåligt att fästa skivspelaren i plinten med t.ex skruv eller superklister?
7. Hur förhåller sig en enklare plint till en enklare vägghylla?
8. Om jag bygger en fin plint vill jag gärna att den är användbar när jag i framtiden uppgraderar drivverk och arm. Är det så att det finns huvudriktningar på konstruktioner som lämpar sig olika väl för olika underlag? Spelare som jag kikat en del på inför framtiden är enklare modeller från bl.a Rega, Roksan, Linn och Clear Audio samt modeller från översta hyllan hos Denon och Dual. (alltihop begagnat alltså).
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 01:46:32
|
Ingen? (Länkar, glada tillrop. allt är uppskattat) |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 02:25:40
|
Jag har byggt ett par plintar, men har inte jämfört så mycket. Högtalarna är i ett sånt hopkoksstadium att det just nu inte låter särskilt klokt hur man än bygger. Jag spelar på en liten direktdriven Technicsspelare med härlig autostop sålänge :)
Är ERAn en sån med mellanhjulsdrift? Jag kan åtminstone hänvisa till vad en mellanhjulsskivspelareplintbyggareguru tycker:
Sandwichkonstruktion bra. Plywood och MDF om vartannat lysande. Ju tyngre desto bättre. Rigid koppling mellan drivverk och plint bra, hur hårt de ska dras ihop får man lyssna sig till.
Såhär ser det ut när han bygger monsterplintar: http://cgim.audiogon.com/i/vs/i/f/1164164642.jpg och här kan du läsa mer: http://cgim.audiogon.com/cgi-bin/vs.pl?vaslt&1099660229&viewitem&o28 |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 10:04:28
|
jag gjorde lite annorlunda då min rega också är grymt känslig för underlaget. Fick tag i en tjock granitskiva som jag sen ställde på spikes (det hade varit bättre med sd fötter). för att få en stabil grund för spelaren. |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 10:57:38
|
Ronnie: ERA'n är manuell och remdriven. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
Edited by - ztenlund on 2006/12/05 10:58:01 |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 14:41:09
|
funderade lite på dina punkter, här är vad jag har tänkt, utan någon som hellst empirisk bakgrund utan bara vad som känns "rimligt", om någon är mer kunnig i mekanik och resonanta system så är jag öppen för kunskap! Jag antar att du vill bygga ett underlag att ställa din spelare på, alltså inte ta bort den befintliga plinten och ersätta den med en ny. Iså fall bör resonomangen ändå kunna appliceras fast med viss modifikation.
1: Det beror väl på vad du vill isolera mot, är det mycket vibrationer från saker som står på opplin så är det väl bäst med separat uppställning.
Jag antar att så inte är fallet, vad skulle vibrera? Antagligen till överväldigande stor del högtalarna, och de är väl inte i kontakt med opplin på annat sätt än via golvet. Alltså borde det inte spela så stor roll, bara opplin är hyfsat stabil.
2: Tycker jag spontant låter vettigt, borde ge hög inre dämpning. Vet ej riktigt vilken resonansfrekvens man önskar i själva plintmatrealet, någon ( Bo Hansson) får gärna fylla i. Antingen vill man väl ha mycket över eller mycket under audiobandet. Hur samverkar detta förresten med resonanser i upphängningen?
3:Jag vet inte om jag uppfattar dig rätt, det finns väl 2 konstruktionsmöjligheter: a: Tallriken och tonarmen är fast förankrade i skivspelarens plint, som är fast förankrad i skivspelarens fötter. Dessa kan vara hårda eller mjuka. b: Tallriken och tonarmen sitter i en hjälpram som är fjädrande upphängd mot skivspelarens plint, som är fast förankrad med fötterna, som då bör vara hårda. Detta är effektivt samma som (a) med mjuka fötter, förutom att motorn ite behöver vara avkopplad i (a) (men ofta är den det)
Det man vill uppnå med plinten är väl vibrationsdämpning genom ett resonant system med hög dämpning, där tallrik och tonarm är fasta i förhållande till varandra men frikopplade från omvärlden. I fall a är de det enbart om skivspelaren har mjuka fötter, i fall b är de det alltid. Jag har fått uppfattningen att man enbart vill ha ett resonant system, alltså inte flera undersystem. OM detta är korrekt, vill du alltså bara ha avkoppling på ett ställe. I fallet (a) bör spelaren alltså stå på hårda fötter. I fallet (b) borde man kunna sätta hårda fötter mellan spelaren och plinten och sen sätta plinten på mjuka, dämpade viktanpassade fötter. Skivspelarens system bör väl ha en resonansfrekvens som är lägre än pickupen/tonarmens, men högre än strukturvibrationer från golvet, alltså typ 10hz?
forts. 3 och 4: Resonansamplituden A kan beskrivas som F/(2*m*w*l) där F är kraften som påverkar systemet m är systemets massa w (egentligen lilla omega) är approximativt resonansfrekvensen (för system med liten dämpning) l (egentligen lambda) är systemets dämpning.
Jag reserverar mej för missbruk av åvenstående formel då jag ännu inte läst om resonanta system och därför är ute på tunn is nu.
Det jag vill att allt detta gissande skall leda till är att A är inverterat proportionell mot m, dvs att förhållandet mellan dom är linjärt. Ökning av massan ger motsvarande linjär minskning av resonansamplituden.
Vad händer då vi inte är vid resonansamplituden då? visst borde systemets rörelse kunna beskrivas approximativt (bortsett från dämpning) som a=F/m där a är accelerationen (som vi vill hålla liten) F är kraften som påverkar systemet (som vi intek na göra så mycket åt) m är systemets massa
Även här verkar det gälla att accelerationen (och därmed hastigheten) är inverterat proportionell mot m.
Sammanfattningsvis så verkar det alltså som det inte finns någon punkt där ökning av massan börjar göra mindre nytta. OBS att detta är i teorin, i praktiken finns det nog något som heter "tillräckligt bra".
Övriga frågor har jag på grund av mina bristande empiriska kunskaper inte så mycket att säga om. Hoppas du ids läsa allt detta virrvar och faktiskt förstår något av det, kritisera gärna, jag lär mej gärna mer från de som kan mer! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 17:07:59
|
Jag kan bara säga att jag "råkade" testa att köra min Rega på en mjuk pall, med katastrofalt ljud som följd, i min erfarenhet med den spelaren gäller att den ska stå så stadigt som möjligt, ett tungt bord är bättre än ett lätt, och vägghylla bör bli bäst precis som rega själva rekommenderar. Av den erfarenheten är jag tveksam till upphängda konstruktioner, men det finns väl sådana som låter bra också, angående punkt 3. |
|
|
palm
Member
371 Posts |
Posted - 2006/12/05 : 19:07:36
|
Köpte en 3cm tjock granitskiva på byggvaruhuset och två stabila konsiller av alu som skruvades i väggen. Lade sedan Ixos sorbotan dämpfötter imellan med mycket bra resultat, tror att det kan bli ännu bättre med dubbla skivor och puckar eller spikes imellan. Lycka till men plintbygget
|
Palm |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2006/12/06 : 15:15:51
|
Tack för all input!
Som någon sa så är det det en underbyggnad för befintlig spelare jag är ute efter, inte ett helt nytt chassie. Har några idéer kring hur förankring skulle kunna ske icke-destruktivt, men det är en snårig väg.
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2006/12/07 : 11:34:59
|
Nederst BDRkoner därefter rostfritt stål 5mm tjockt sprayad med noisekiller blå undertill. Runt sitter en ekram 4cm hög och 3cm tjock. Själva hyllan består av fyra lager MDF a´5mm, ett lager bly(mitten) samt 2 cm granit allt limmat med noisekiller gul(viskoelastiskt lim som omvandlar rörelse till värme. För att avkoppla sitter SD-fötter infrästa i MDFsandwichen anpassade för hyllans vikt + 5-10 kg.
|
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2006/12/07 11:42:35 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/01/03 : 22:23:24
|
Jag har provat en massa nu, det finns säkert både teoretiska och praktiska sanningar, dessa erfarenheter är rent empiriska. Den plint ni ser ovan fungerade inte helt perfekt, ljudet blev slöare och mindre dynamiskt med plinten. Det som verkar som om sd-fötterna spökar eftersom de medger rörelse horisontalt, en lyckad plint till vinyl måste stå helt still i horisontalplanet, den får bara medge rörelse uppåt och nedåt. Jag har provat stålplattan med BDR vilket flyttade resonanserna uppåt, en platta akryl på stålplattan gav ett bättre resultat, jag provade granit-bly-mdfsandwichen på bara sdkuddar detta verkar nästan som om det hela kommer i nån sorts svajning, självsvängning. Nu står den rakt upp och ner på sina spikes på den 35kilo tunga glashyllan som är avkopplad och den står till synes helt still, tillockmed lätta sparkar på rackbenen hanteras utan problem, något som förut satte hela klabbet i svaj. Jag funderar nu alvarligt på ett par BDRpuckar under spelarens egna metallkoner med gummidämpnig. Underlaget påverkar mycket det är i allafall en sak som är säker. |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2007/01/04 : 23:18:19
|
Jag har nästan exakt samma erfarenheter som Adagio, med fjäderupphängda spelare. För min del har det fungerat bäst med ett så tungt och stumt underlag som möjligt med minimalt med dämpning.
Och det sista du skrev kan inte nog understrykas. Ingen vits med en fin spelare om den inte får en bra och för aktuell spelare passande plint.
Såhär ser min ut just nu:
Plinten är i homogen betong.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2007/01/05 : 11:21:25
|
Ja precis. Det verkar som om många mjuka lager skapar mer problem, det är nog olika på olika skivspelarkonstruktioner också. Men min logik säger mig att man från botten sas bör skilja med något avkopplande, detta får inte vara svajjigt dock men åt det mjuka. Därpå kan man ha en homogen, tung platta det viktiga är att det mjuka under inte medger stora rörelser utan endast minimala, ovanpå denna kan spelaren stå med sina egna fötter, kopplade till den massa som dess underlag medger. En del förespråkar lätta hyllor, det kan nog också vara rätt pga mindre problem med resonanser dvs mer lätthanterliga resonanser. I min värld slutar en vibration när ena sidan koppas hårt. Tänk på en leksaksvibrafon där plattorna ligger på mjuka gummiupphängningar, en vibration skapar en resonans/ton om man sedan anlägger tex en spik med hårttryck dör tonen omedelbart. Altså frikoppla nedåt med tunnt mjukt matrial som inte medger rörelse åt sidorna och koppla sedan ovansidan med hårda matrial. Efter PU ska det bli ett par BDR pits att ställa själva spelaren på, kolfiber och akryl är nog läpliga matrial, akryl påminner om vinylens egenresonans och min arm är ju kolfiber, ju färre matrial desto färre resonanser. Jag har nog fel teoretiskt men min intution säger mig att det blir bra. |
|
|
|
Topic |
|
|
|