HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Frågan på hifi forumet - endast stereo svar
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2006/12/03 :  12:14:17  Show Profile Send bibi50 a Private Message  Reply
Hej
Ställde frågan härnedan till hifi forumet och fick svar gällande stereo återgivning. Försöker med denna forum för att få svar gällande HT också ......

Mycket har hänt på förstärkarsidan under de senaste åren, väldigt lite har hänt på högtalarfronten.... min audioförsäljarens replik.
Råkade vara i min favorit hifi-affär och drogs som råttorna i Hemelins berättelsen till rummet med Amphion högtalarna - en uppgradering är på tiden och mycket nödvändig tänkte jag.
I så fall inte högtalarna sade försäljaren utan det är HK som ska ut ! Borjade titta efter värdig efterträdare som skulle ge mig mjukhet och mycket luft mellan instrumenten så där på äldre dar - tänker gå i pension med den (så tänkte jag också om min HK...) och kom på 3 fabrikat/apparater som värdiga alternativ. Nad, Rotel eller Sony. Tacksam om någon som lyssnade på Sony TA-DA9000ES kan berätta närmare om den eller om Rotel, Nad som fabrikat och vilken som skulle passa bäst. OBS ! mjukhet och mycket luft mellan instrumenten är målet !

Edited by - bibi50 on 2006/12/03 12:41:10

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/12/03 :  13:03:51  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
allmänt ser jag rotel som att ha en neutral ton nästan lite kall framtoning som jag gillar. frågan är vilket ljudideal du tycker om allmänt, jag har en HK förstärkare och har hängt på ett rotel slutsteg på det vilket blev en god uppgradering ljudmässigt.

Nad gillar jag ej (förutom master series) tycker de gått ner sig liksom HK kvalitetsmässigt och man får ej längre det man betalar för. Ljudet är ok lite påtryckande "in your face" och luftighet vill jag ej skriva det som.

Sony har jag ej lyssnat på som de två ovan, spontant är min personliga favorit Roteln, men det är helt beroende på hur högtalarnas grundtoner är (varm/kall/neutral) och vad man vill ha.

EDIT: denon gör riktigt bra förstärare för tillfället (normalt har jag ej gillat deras ljud/kvalitet men något har hänt och bör drför tas med i beräkningen dock gillar jag roteln ändå bäst)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2006/12/03 13:06:05
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/12/03 :  13:53:51  Show Profile Send Stickan a Private Message  Reply
Tycker Nad`s T763V2 är värd en lyssning, i mitt tycke låter den bättre än Denon 3806.

Sonys ES-serie också värd att kolla upp eller bjässen Zeberg Audio AD-6 som finns hos Hifitrade.se.
Den verkar vara en riktig killer med massor av kraft och inte för mycket "lull-lull":
http://hifitrade.se/product_info.php?cPath=26&products_id=61

Några av tipsen på hifi-delen är också bra.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.

Edited by - Stickan on 2006/12/03 14:58:19
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000