HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hjälp till att använda 130.000;-
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/06 :  20:53:49  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Hej

En kompis till mig har fått 130.000;- över, som han vill använda på ett stereo/surround system. Han har inget i förvägen, jo det har han, men det är inget at ha..... så det hamnar i något barnrum, desutom är hans TV kass. Så nyt skall in.


Krav spec:

Högtalare skall kunne klara av ganska bra ljudtryck, han tycker mycket om att höra rock på bra niveau. Lysnar mest på vanliga CD'er altså vanligt Stereo. Man vil också gerne kunna se en bra film på systemet.

Han har lysnat på olika högtalare och han har tyck om Canton "Vento" och Dali Helicon 800, så vet ni lite om det.

Systemet skall vara 5.1, dom 130.000;- skall även räcka till alla kablar. Överföring från DVD till TV via HDMI. Förstärkaren behövar inte kunne ta hand HDMI.

Vanligt TV, 40", Typ: Fujitsu Siemens Myrica VQ40-1 (http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE91855)


Hoppas att ni vill vara med om att användA 130.000;-



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2006/10/07 :  00:24:37  Show Profile Send rovis a Private Message  Reply
Om han vill se på film i god kvalitet som matchar ljudet någorlunda, bör ni nog kliva upp minst tiotusen till, antagligen tjugotusen. Bilden på billigare platt-tv över sidådär 20tum är bedrövlig, jämfört med en vanlig tjock-tv.

Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/07 :  01:23:40  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Menar du när den kör med et vanligt signal i stellet för HD? Hvilka kan du rekomendera?


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/10/07 :  09:59:55  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Trevligt äventyr!
Du skriver att han brukar mest cd/stereo. Personligen skulle jag börja där. Hitta rätt prylar för honom och när detta är klart gå vidare med hembioäventyret.

Ett tips är att satsat krutet på stereo för musikens skull! Det skulle jag gjort

Skulle inte gå på någon integrerad hembioförstärkare, låter ofta inget vidare på musik! Utan en separerad för slutstegskombination där slutsteget har 2 ingångar. Ena för stereo och andra för hembiosystemet.

Lycka till!

/Mattias
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2006/10/07 :  10:13:42  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag är benägen att hålla med mattias eftersom hembio är inne i en brytpunkt, nya format håller på att fixas och stadardarna för dessa håller på att filas på ännu.
En bra stereo kan tillochmed låta bättre än en hembio i många fall (och jag har hembio) det beror på rum, kallibrering och många fler faktorer. Medan en bra stereo är mer tidlös hade det varit jag (vilket det inte är) hade jag köpt:
1. Tv (så man vet hur mycket som är kvar efter)
2. högtalare (så man kan utgå från dessa ljudmässigt)
3. Consonnance droplet? (stavnnig)
4. en bra 2 kanalarförstärkare
5. en vinylspelare (ja det behöver inte kosta mycket men ger mer välljud)
6. Kablar
7. Rumsupmätnnig med åtgärder (ex svanås)

men det är bara jag som snackar....

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2006/10/07 :  10:28:46  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message  Reply
Jag skulle börja med att ta dit en akustiker som ger råd om anpassning av rummet. Det mest förbisedda av alla insatser för välljud.
Det mest prisvärda i hela systemet.

Signalkällan behöver inte överdrivas. Den kan bytas relativt enkelt. En DVD i 5-10" klassen är rätt val. Lägg pengarna på högtalare, de
vill man slippa byta med tiden. Ino Audio i28 tillsammans med basmoduler och a2 surroundhögtalare. Förstärkningen skulle jag rekommendera
en hemmabioförstärkare med lågnivåutgångar på samtliga kanaler, Denon har en ny på gång i 10" klassen. De har fördelen att du kan utnyttja
det förvånansvärt fina inbyggda delningsfiltret. Slutsteget för att driva basmodulerna passar Rotel 1070/1080 utmärkt till. Bilddelen är troligen prioriterad i sammanhanget. Lägg pengarna där - den vill man inte byta
heller. Kablaget skall inte överdrivas, titta på förnuftiga kablar som Supra för bild och högtalarkablage, samt Dark Serpentine som signalkabel.

Nyckeln är en förnuftigt balanserad anläggning efter de prioriteringar man har. Således kommer miljoner förslag kunna ges. Jag rekommenderar en
signal till Ino Audio för demo - det ger förutom en kväll med trevlig musik - en insikt av vilka möjligheter som finns.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!

Edited by - kaffekoppen on 2006/10/07 10:31:54
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/09 :  10:00:33  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Jag hade garanterat börjat med:

1 TV: Panasonic 42PV60 för 15k på MediaMarkt. En av de bästa 42" plasma som finns just nu.
2 Flerkanalsförstärkare: Pioneer AX10i-s beggad. Bör gå att få för drygt 15k.
3 Ett bättre slutsteg för runt 20k för stereolyssning. Finns en hel drös med bra steg i den klassen.
4 DVD hade jag väntat till Toshibas HD-DVD som kommer när som helst nu. Runt 6k om jag minns rätt.
5 CD: Meridian G08 pris runt 25k?? Eller en cd med volymkontroll för att koppla direkt till slutsteg och slippa koppla via Pioneeren.
6 Högtalare och kablar för 50k efter tycke och smak

Nu ligger du på ganska exakt 130k
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/09 :  10:04:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tv/proj först

Försök att förklara hur viktigt rummet är så han iaf spenderar ett par kr på Dacron eller liknande.

Jag hade helt klart letat på Beg marknaden i det här fallet.
Vilket är viktigast 2.0 eller 5.1 ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2006/10/09 :  12:47:15  Show Profile Send Conan a Private Message  Reply
Kul "bekymmer" din kamrat fått på halsen! Så här skulle jag själv ha gjort:

Bildkällor:

En 40 tums LCD skulle jag ha valt för "casual" TV-gluttande samt för möjligheten att spela spel och ansluta dator. Lägg kanske 15k på denna så borde kvaliteten räcka gott. Sedan för en häftig film-upplevelse hade jag nog valt en projje & en bra duk. Kanske kan sluta på 20k för en bättre uppsättning.

Summa bildkällor: 37ksek (inkl. kablage - enklast möjligt av OK kvalisort).

Förstärkare/DVD:

En bättre surroundreceiver och en bra DVD skulle kunna tänkas vara Denon AVR-4306 (18k) + Denon DVD-1930 (3k). Dessa båda räcker säkert till att leverera ljud & bild som inte behöver skämmas för sig, men som inte ändå eldar för kråkorna. Jag anser att ljud/bild-källan och förstärkaren inte vanligtvis är de svaga länkarna i ett system, och Denon-receivern borde vara kraftfull nog för att driva högtalarna utan extra slutsteg.

Summa elektronik: 22ksek (inkl. kablage mellan enheterna).

Högtalare:

Här måste det få kosta en del! Håller förresten med kaffekoppen om att akustiken är ett ofta förbisett område som har en avgörande påverkan på slutresultatet. Jag skulle personligen kunna tänka mig att utgå t.ex. från pi60s (ca 45 000/par lite beroende på träslag) från Ino Audio och sedan bygga på med surroundhögtalare exempelvis 8st ambiens2 från samma firma (ca 17k för 8st). Högtalarna är en av världens absolut finaste fullregistrare och med 8st surroundburkar får du ett helt fantastiskt ljudfält sida & bak! Tror inte du behöver varken centerkanal eller subbbasmoduler med den uppsättningen, men om uppgraderingsdjävulen sätter klorna i din kamrat finns det såklart möjlighet att bygga på systemet i framtiden.

Summa högtalare: 62ksek (kablar hittar du på lokala järnaffären för några tior)

Resten av pengarna (ca 10ksek) spenderas lämpligen på konsultation av akustiker (Ino kan bidra även inom detta), samt på lämpliga rumsakustiska åtgärder därefter.

Resultatet skulle jag tro är en anläggning för finsmakare som kan ge upplevelser i toppklass både vad gäller film och stereolyssnande.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:24:19  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Sista info, något HAR hänt över helgen:

Det enda som skall följa med från gamla systemet är en Vinylare.

Han har tittat på TV'n, 40" är for stort, så det blivar troligen en Philips 37PF5521D 37" och han vil INTE ha projector/duk, det skal vära Stereo i första hand. Låt mig tillägga att at han har platsen om han vill det.

Han har även haft tid med lite mera lysning och har fastnat för Dali Helicon 800 som frontar och en Dali Suit S1.5 Sub.

Han har även tvingas läsa "Mickes HIFI kokbok" och dom första av denne tråds indläg.



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/10/09 22:59:09
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:27:41  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Jag tycker Conans förslag är bra.
Dock skulle jag köpt en modell mindre på receivern och en modell större på DVD.
Med Denon 3806 och Denon 2930 kan du använda Denonlink.
Klar förbättring på ljudet ifrån filmerna.
Denonlink kan även skicka informationen (musiken) från DVD-Audio samt SACD i digitalform!

Ja just det du sparar en 500 SEK på mitt förslag också.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/09 :  13:37:44  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Har HD-DVD filmerna börjat komma på markanden, kommer dom att komma i samma "takt" som 6.1 film tror ni?

Kanske han skall ha en enklare DVD till att börja med, för sen at köpa en som kan HD, den enklare DVD kan troligen användas på ett av alla pöjkrummene i efterhand.



Rip

PS! Varför får jag inte "Quote" med även jag användar den knappen?

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/10/09 13:39:29
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/10/09 :  15:02:53  Show Profile Send jos a Private Message  Reply
Men alltså... Om vi pratar 130K och killen prioriterar STEREO så kan han fasiken inte köpa en Denon receiver?? Alltså.. Jag lovar och svär att mitt Myryad MA240 slutsteg som levererar bra effekt ner till 1 ohm (drygt 500w) skulle spöa skiten ur ovan nämnda receivrar. Och då pratar vi ett steg som kostade 17 nytt för 2-3 år sedan. Går att få för 6k beggat nu...

Men om han nu ska köpa en flerkanalare så tycker jag givetvis att han ska titta på beggat. Typ ax10 eller Denons fetaste vad den nu heter.

Ett dedikerat slutsteg för Stereolyssning är däremot ett måste. Herregud... Sitta på en anläggning för 130K och använda en receiver för stereolyssning...

Edited by - jos on 2006/10/09 15:05:49
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/09 :  17:00:52  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
rip59:
Quote-funktionen är avstängd pga att många inte använder den på rätt sätt och därmed gör trådarna svårlästa med 90% citeringar.

Vill du citera kan du skriva [quote]Texten här[/quote] och lägga in det du vill citera där det står "Text här".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/10/09 17:01:13
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/09 :  23:21:31  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Tack "ztenlund"


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/10 :  00:18:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bra försteg/slutsteg , helst ett försteg som kan leda en signal från en hembios reciver/processor genom försteget ner till slutsteget. Försteg med den funktionen börjar bli vanliga o oftas räcker det med att man stänger av försteget för att ingång/utgång ska bli aktiva.
En bra procsessor kan ju även agera försteg.

Separat DvD o Cd spelare såklart

Passande hembioreciver/processor o slutsteg till center o bakkanal om den senare väljs.

Klangmatching i frontarna/centern är livsviktig vid 5.1 så kör helst med samma märke där o gärna en så fet center som möjligt !

Golvare/stativare efter smak o tycke

Dipoler i bakkanalen om det är möjligt annars duger vanliga monopoler.
2 kanaler där bak räcker , 4 ger lite mer rymd men har man inte en bredare vägg bakom sig så är det absolut inte nödvändigt.


Ungefär så hade jag lagt upp det. Vilka märken o modeller ??
Det får han allt själv bestämma

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2006/10/10 00:19:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/10/10 :  00:23:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Vill du citera


Finns en knapp för det
Det är bara att kopiera det man vill quota o klistra in mellan ][

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/10 :  01:12:04  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
quote:
Finns en knapp för det Det är bara att kopiera det man vill quota o klistra in mellan ][


Tack Johan


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/10/10 :  08:17:40  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Alldeles rätt Johan, men jag skriver alltid direkt på tangentbordet så jag tänker inte ens på knapparna.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/10/10 08:18:05
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/10/13 :  20:33:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag skulle köpa nåt liknande mitt system:

Primare Spa20 förstärkare ca 20 000 (köp uppföljaren spa21)
Martin logan clarity frontar 30 000
martin logan fresco center 12 000
Monitor audio radius 45 rear 2000
pioneer dv-696 tillfällig dvd 1500
Pioneer PDP-507XD plasma 40 000 (billigare vid mindre storlekar)
Velodyne SPL-800R Bas 10 000

ca 116 000 så det blir många tusen över till kablar, lister, akustik m.m.
Detta funkar otroligt bra för mig. så kanske även för din vän..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/10/13 :  22:03:07  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Mitt förslag till system:

Pioneer PDP-4270XD 42" Plasma TV. Pris: 27.995:-

Arcam DIVA AVR350 Surround Receiver. Pris: 24.295:-

Arcam DIVA DV137 DVD Spelare. Pris: 19.895:-

Audiovector Mi3 Super Frontar. Pris: 21.490:-

Audiovector AVC3Ci Super center. Pris 8.495:-

Audiovector K-X Surround back. Pris: 4995:-

Velodyne SPL1000R Subbas. Pris: 11.995:-

Pris totalt utan kablage: 119.160:-


Kommentar:

Detta system spelar med mycket bra pondus och med en härlig spelglädje. 2-kanalsljudet offras inte utan ljudet får bra vitalitet och blir inte vasst. Subbasen är riktigt trevligt och spelar djupt och är mycket tajt och exakt. Han får dessutom 11.000kr över till att köpa matchande kablage. Plasman dessutom är den bästa jag sett för dessa pengar. DVD:n är riktigt kompentent som CD-spelare och räcker även till för lite mera kräsna lyssnare. Receivern har även givetvis Pre-out för alla kanaler.

Med detta system kan han leva lycklig och med välljud för lång tid framöver.


Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2006/10/13 22:03:49
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2006/10/18 :  01:15:48  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message  Reply
Månge tack för alla era input. Kompisen har läst med, resultatet är att det har blivet ett mera Stereo Orienterad system där surround har kommit i andra hand. Mycket mera lysning och många flera sömnlösa nätter har han haft Men så har han också snart blivit klar.

Stereo:
  • Dali Helicon 800, Högtalare.
  • Advance, MCD 203, CD.
  • Advance, MPP 505, Pre Amp.
  • Advance, MAA 705, Power Amp.


Surround:
  • Philips 37PF5521D, 37" TV
  • Onkyo TX-SR604, A/V Receiver.
  • Sony RDR-HX820, DVD, HDD
  • Dali Suit S1.5, Sub.


Center och backhögtalare kommer troligen att bliva Dali blue C1001 och blue R1001



Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2006/10/18 03:25:28
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/10/18 :  01:40:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då blir det väldigt mycke pengar till mjukvara och akustikmaterial.


Nån ROTELmaskin hade jag kollat på och kanske även multikanalslutsteg från samma firma.
Tex
Rotel RMB 1075
Rotel RSP-1098

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2006/12/02 :  23:13:10  Show Profile Send Joav a Private Message  Reply
Om han har ett rum han får möblera om så skulle jag iaf lagt en hel del av pengarna på akustik

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000